Inlägg från: inte lätt att vara kund |Visa alla inlägg
  • inte lätt att vara kund

Är sååå "trött" på min 3,5-årings beteende! (Gnäll, trots, lyssnar inte, arg...)

Det är svårt när de små liven har så mycket känslor inom sig

Men jag hade nog ursäkta mig och sonen och gått iväg till ett lugnare ställe.

Där hade han nog fått en time out några minuter ( tex 3år=3 min) på angiven plats. Sedan hade vi pratat om varför vi gick iväg och hur vi gör i fortsättningen.

Men det kan kännas väldigt hopplöst i bland!

Nej VI går till en lugn plats.

Tänka över något är inget barnet i den åldern klarar.

Men en paus lugn miljö utan tex kakan eller paddan. Just för att bryta beteendet. När barnet är upprört brukar det vara svårt att flytta fokus från vad det vill ha just då.

Olika barn funkar olika givetvis.

Ett så litet barn ska inte behöva sitta för länge och ju äldre barnet blir ju mer förstår det. Men att aldrig lämna barnet ensam är viktigt!

Samt att prata inte skälla.

Lycka till TS!

Natulcien skrev 2015-02-18 09:48:01 följande:

Sitta för länge? Varför ska barnet sitta över huvud taget?

Nu krånglar du till det igen, jag har redan svarat varför.

Särskilt ett litet barn kan behöva hjälp att bryta fokus och för OSS har detta funkat väldigt bra. Och vi har provat det mesta.

Att då få sitta i lugn och ro kan ge en "ny start".

Alltså ta bort det som stör barnet och ge barnet en ny start där ni båda vet vad som gäller.

Och detta är tips till TS

Nej utan en lugn plats där ni är. Det kan vara på en mysig kudde tex som är i samma rum som dig.

Vitsen är inte att barnet ska komma på att nu gjorde jag fel. Jag tror inte ett så litet barn grejar det. Utan att avdramatisera.

Vilken "linje" ni än använder, så som tidigare sagt, försök behåll lugnet och välj vilja strider som är värda att ta.

Lycka till!

Svar på tråden Är sååå "trött" på min 3,5-årings beteende! (Gnäll, trots, lyssnar inte, arg...)