Är sååå "trött" på min 3,5-årings beteende! (Gnäll, trots, lyssnar inte, arg...)
Ja, man får spelet! Särskilt när man inte fått sova!
Jag är inte barnexpert på något vis. Så här tänker vi hos oss, också en 3,5-åring.
Mat och sömn har hög prioritet, är på fasta tider och omges av tydliga rutiner.
Vi har tydliga regler som vi försöker hålla hårt på (padda enbart på kvällen tex). Men vi försöker hålla ner mängden regler. Barnen måste tex inte sitta vid bordet tills alla ätit - det är ju verkligen dödstråkigt för ett barn. Varför ska de göra det? Men de får inte sparka andra under matbordet eller kasta mat omkring sig tex.
Vi försöker förbereda. "Nu får du en kaka till och sedan räcker det." "Nu räknar jag och sen kliver du upp till badet. Ska jag räkna till tio eller tjugo?"
Låt barnet välja mellan två alternativ (inte fler!) när det är möjligt. Gula eller blåa mössan? Potatis eller pasta?
Vårt barn gillar att få uppgifter. Hämta grejer åt mig. Vattna blommorna. Laga mat. Sopa golvet (åh, vad fint det blir... ). "Vika" sin tvätt och lägga i rätt lådor.
Vi försöker bygga bort konflikterna. Det finns inte godis hemma i veckorna. På lördagen köps några väl valda bitar som försvinner i ett nafs. Hon får inte klättra i trappan - alltså har vi byggt till en grej så att det inte går. osv. På så vis får vi ner mängden konflikter lite.
Ni har nyss fått en liten bebis. Det kan vara jobbigt för storasyskonet. Hinner ni vara med storebror utan att bebisen är med ibland? Får han vara med och ta hand om bebisen?
Och så håller jag med Natlucien.