• Maren

Är sååå "trött" på min 3,5-årings beteende! (Gnäll, trots, lyssnar inte, arg...)

Jag går igenom precis samma sak som du just nu och visst blir man galen ibland. Otroligt jobbig period tycker jag eftersom det är sådan balansgång hela tiden och minsta lilla kan utlösa ilska eller gråt. Min dotter är 3,5 år och är yngst i raden av 3 systrar.

Jag har märkt att hennes humör mycket går hand i hand med min och pappans ork. Är vi sena på morgonen och ska försöka skynda på hennes ritualer så brister allt och vi får bära ut en skrikande tjej till bilen utan ytterkläder. Inget kul alls. Nu har vi börjat med klädrace och gör en kul grej av morgonrutinen, och då tycker hon att det är kul med tävlingsmomentet. I övrigt går saker och ting lättare av att vi ägnar henne positiv uppmärksamhet, t.ex. genom att sitta med henne och tillsammans städa upp på rummet. Vid maten har vi som regel att man måste sitta tillsammans vid bordet och måste smaka på maten för att veta om man tycker om. Sen väljer var och en hur mycket de vill äta, men vi tar aldrig fram någon annan mat istället för det som serveras. Tycker att det går lättare att äta när hon själv är delaktig runt måltiden, t.ex. dukar, rör ihop en sås eller bestämmer vilka fruktbitar vi ska ha till efterrätt, pratar om hur de gör på dagis etc.

Angående regler så behöver alla barn ha det. De behöver hjälp med strukturen för att kunna få lugn och ro och slippa testa hela tiden. Hur och vilka regler måste ni ju hitta som passar er. Det viktiga tror jag är att stå fast i de regler som finns och inte backa när man har börjat säga nej. 

Några tips kanske som hjälper ibland. Och ibland har man helt enkelt inte orken att göra det där lilla extra förstås. Lycka till med din 3,5 åring!

• Maren

Nä tvinga kan man väl aldrig till något. Vi pratar om att det är viktigt att vara nyfiken och våga testa. I regel brukar de testa och äta lite grand om vi inte gör en grej kring matsituationen. Men de måste smaka om de ska ha en åsikt om de gillar maten eller inte. De kan inte säga att maten är äcklig om de inte har smakat. 

Svar på tråden Är sååå "trött" på min 3,5-årings beteende! (Gnäll, trots, lyssnar inte, arg...)