Inlägg från: helena29 |Visa alla inlägg
  • helena29

Är sååå "trött" på min 3,5-årings beteende! (Gnäll, trots, lyssnar inte, arg...)

Natulcien skrev 2015-02-18 09:49:23 följande:
    Vad jag menade var att man kanske inte behöver "göra en grej" av allt. Vill han inte ta på mössan - ta mössan i fickan så länge. Vill han inte gå och lägga sig - be honom själv säga till när han vill lägga sig. Vill han gå från bordet - låt honom. etc.
    ????
  • helena29
    Natulcien skrev 2015-02-18 09:49:23 följande:
    Vad jag menade var att man kanske inte behöver "göra en grej" av allt. Vill han inte ta på mössan - ta mössan i fickan så länge. Vill han inte gå och lägga sig - be honom själv säga till när han vill lägga sig. Vill han gå från bordet - låt honom. etc.
    Ok, jag förstår... Funkar ju med vissa grejer, men inte allt!!

Typ kakorna... Kan ju inte låta honom ta 5 olika och ta ett bett i varje?
  • helena29
    Natulcien skrev 2015-02-18 09:52:20 följande:
    Om vår son leker med maten, så tar vi bort maten. För övrigt har vi inte upplevt att han har varit så krånglig att han inte har gått att ha vid bordet.
    Vad exakt menar du med krångel och flams? Vad är det han gör?
    Nä, men det är väl mest det... Leker med maten, vill ha mån leksaksbil att köra. Krångel kan va att man lagt upp maten på fel vis, skurit fel och han får ett utbrott o börjar skrika.
  • helena29
    Natulcien skrev 2015-02-18 09:52:20 följande:
    Om vår son leker med maten, så tar vi bort maten. För övrigt har vi inte upplevt att han har varit så krånglig att han inte har gått att ha vid bordet.
    Vad exakt menar du med krångel och flams? Vad är det han gör?
    Om vi hade tagit bort maten så kommer han börja skrika, och en skrikig unge vill man inte ha vid matbordet. Vad gör man då??
  • helena29
    inte lätt att vara kund skrev 2015-02-18 11:18:49 följande:
    Nu krånglar du till det igen, jag har redan svarat varför.

Särskilt ett litet barn kan behöva hjälp att bryta fokus och för OSS har detta funkat väldigt bra. Och vi har provat det mesta.

Att då få sitta i lugn och ro kan ge en "ny start".

Alltså ta bort det som stör barnet och ge barnet en ny start där ni båda vet vad som gäller.

Och detta är tips till TS
    Du menar då att barnet ska få sitta själv på sitt rum eller liknande några minuter.
  • helena29
    Natulcien skrev 2015-02-18 18:08:14 följande:

Citatfunktionen verkar inte fungera just nu, så jag får svara så här:

"helena 29" inlägg #34 och #35:
    Leksaker på matbordet har vi aldrig tillåtit. Jag brukade säga att det ju är synd om de blir kladdiga. Det köpte han.
    Skrikutbrott vill man ju inte ha vid matbordet, så i det läget hade jag tagit honom i famnen och satt mig med honom någon annanstans tills han lugnat sig.

"inte lätt att vara kund" inlägg #36
    Jag krånglar inte. Jag bara ställer frågor eftersom jag var nyfiken på detta med att sitta på en bestämd plats ett bestämt antal minuter, eftersom jag inte förstår varför man gör så?

Ok! Måste bara fråga om en sak som händer dagligen. Han VIIIILL INTEEE tvätta händerna efter toabesök. Vilket vi säger att man ALLTID måste! Vi försöker va konsekventa. Men här kan man väl ändå inte välja sin strid och inte göra så stor grej av det? Han MÅSTE Ju tvätta händerna. Vi får helt enkelt hålla i honom och med tvång tvätta händerna under skrik! Sååå envis!

Vad göra?
  • helena29
    isolande skrev 2015-02-18 19:48:16 följande:
    Här hade jag försökt förklara varför man tvättar händerna efter toa, när han är lugn, i en helt annan situation. Sen hade jag erbjudit honom två val: antingen tvättar du själv eller så tvättar mamma. Hade han vägrat göra själv hade jag tvättat, med tvång om så behövts.
    Ni är så kloka! Jag vet ju kanske egentligen allt det här... MEN felet är väl att man är inkonsekvent när man inte orkar...

När han kommer till mormor/morfar, farmor/farfar ska han ALLTID ha en glass, för han vet att han får det! Hur gör man här? Ska de få bestämma? När vi är med ej tillåta?
  • helena29
    Natulcien skrev 2015-02-18 18:08:14 följande:

Citatfunktionen verkar inte fungera just nu, så jag får svara så här:

"helena 29" inlägg #34 och #35:
    Leksaker på matbordet har vi aldrig tillåtit. Jag brukade säga att det ju är synd om de blir kladdiga. Det köpte han.
    Skrikutbrott vill man ju inte ha vid matbordet, så i det läget hade jag tagit honom i famnen och satt mig med honom någon annanstans tills han lugnat sig.

"inte lätt att vara kund" inlägg #36
    Jag krånglar inte. Jag bara ställer frågor eftersom jag var nyfiken på detta med att sitta på en bestämd plats ett bestämt antal minuter, eftersom jag inte förstår varför man gör så?

Ang. skrikutbrott vid matbordet. Kan det inte va idé att låta honom få val? Att antingen slutar han och skrika eller så får han gå nån annanstans? Han måste ju förstå nånstans att han förstör för de andra runt bordet? Att beter man sig så får man inte va med vid bordet? Följer jag med så visar jag ju på sätt o vis att det är ok??
  • helena29
    Natulcien skrev 2015-02-18 21:53:05 följande:

Svar på inlägg #48:

Visst kan du väl ge honom valet att sluta skrika eller gå och skrika någon annanstans om du vill. Men det är ju inte säkert att han gör något av det. Vad menar du att du visar är okej om du följer med? Du visar ju fortfarande att det inte är okej att skrika vid bordet eftersom du tar honom därifrån. Sen följer du själv med för att inte lämna honom ensam med sin frustration/ilska. Försök att tänka att det faktiskt är minst lika jobbigt, eller t.o.m. jobbigare, för barnet. Han kan fortfarande inte riktigt hantera sina känslor och behöver stöd och hjälp av mamma och pappa. Att bli ivägskickad, skuldbelagd och bortstött hjälper inte barnet.

Bra förklarat! Ska försöka tänka på detta!

Vad säger du om tvätta-händerna-problemet då?

Och glass hos mormor/farmor?
  • helena29
    Påven Johanna skrev 2015-02-19 07:32:44 följande:

Sköter han något själv inne på toaletten? eller torkar du honom och vill ändå få in en vana att tvätta händerna hos honom?

Glass tycker jag att han ska få om de ger honom det. När du blir bjuden på något hemma hos någon annan så skulle det väl vara konstigt om din man eller någon annan sa nej till det fast du själv sagt ja?

Han klarar nr 1 själv och jag torkar nr 2. Men ja, självklart vill jag få in vanan att man tvättar händerna efter toalettbesök. Oavsett om jag torkat eller inte.

Alltså, de GER ju inte honom om han inte frågar. Men han frågar ju nästan varje gång och då får han ju...

Annan sak att be om det själv än att bli bjuden...? Men kan också tycka det är ok att han får hos dem, men kan bli lite mycket ibland.
Svar på tråden Är sååå "trött" på min 3,5-årings beteende! (Gnäll, trots, lyssnar inte, arg...)