Inlägg från: helena29 |Visa alla inlägg
  • helena29

Är sååå "trött" på min 3,5-årings beteende! (Gnäll, trots, lyssnar inte, arg...)

Hur bemöter man det dagliga gnället? Vid påklädning av ytterkläder gnälls det om nåt går fel gnälls det. Vid tillsägningar gråter/ skriker han.

Om vi pusslar/leker med bilar eller vad som helst så kan nåt litet gå fel eller inte gå som han vill. Då kan han bryta ihop/ gnälla/ skrika.

Hur bemöter man sånt här??

• helena29

Jag blir snart tokig på 3-åringen. Han verkar inte ha minsta respekt för mig!

Han går upp på köksbordet. Jag ber honom gå ner ett flertal gånger och skärper rösten för varje gång. Han går INTE ner. Jag lyfter ner honom, han går upp igen. Till slut bör jag riktigt arg och tar tag i honom lite hårdare och ryter till, hjälper INTE. Han ska upp IGEN. Jag flippar och bär upp honom till rummet och stänger dörren, han lipar och får komma ner efter en stund. VAD GJORDE JAG FÖR FEL, HUR SKULLE JAG GJORT ISTÄLLET?

Efter en liten stund börjar han kasta ner kuddarna och filtarna från soffan ner på golvet. Samma visa, jag säger till, ryter till men han VILL JÄVLAS, TESTAR, SE MIN REAKTION??

Jag lät det va och ignorerade honom.

HUR GÖR MAN??

Blir knäpp snart...

• helena29
    Natulcien skrev 2015-03-03 17:09:01 följande:
    Angående köksbordet så hade jag inte bett flera gånger, jag hade inte rutit, jag hade inte tagit hårt i honom och jag hade inte stängt in i ett rum.
    Jag hade istället sagt till en gång: "Jag vill inte att du är uppe på bordet". Hade han ändå gått upp igen, så hade jag direkt lyft ner honom, utan hårda nypor. Jag hade alltså försökt avstyra innan situationen trappades upp, vilket lätt sker om det blir mycket tjat.
    Vad gäller kuddar och filtar på golvet så hade jag inte gjort någon stor grej av det, utan låtit dem ligga tills vidare, och bara sagt att "Jag vill inte ha dem på golvet, så du får plocka upp dem sen."
    Låter ju enkelt... Jag lyfte ju ner honom men han gick ju upp igen o igen? Vad hade du gjort i det skedet?
  • helena29
    Påven Johanna skrev 2015-03-03 17:31:00 följande:

Jag hade sagt:

"Jag ser att du vill klättra, kom så hittar vi något annat ställe än bordet att klättra på, det är inte så kul med lortiga fötter där man ska äta."

Jag förstår inte varför du -verkar- bli så oerhört provocerad och ilsken av en sådan där sak? 3-åringar ska inte ha respekt för sina föräldrar, det är ett för komplicerat begrepp för så små barn. 3-åringar som förefaller ha respekt för mamma och pappa  är mer skrämda till lydnad än de har förstått vidden av att respektera varandra. 

Kuddarna och filtarna är ju en skitsak. De ska väl användas? 

Kuddarna o filtarna... Det var inte grejen att han ville använda dem utan att vi vill ha dem i soffan, inte släpandes på golvet. Dessutom var det bara för att jävlas med mig han gjorde så.

Om vi har regler att kuddar i filtar ska stanna i soffan måste jag ju säga till?
  • helena29
    Påven Johanna skrev 2015-03-03 19:59:24 följande:
    Det är en knäpp regel, tycker jag. Om han vill lägga kuddarna på golvet och använda dem som madrass, goshög, koja eller något annat så går inte det alltså?

Har du/ni många regler? Så många att det blir fajt om en hel massa saker? I så fall har du för många regler. Hellre några få viktiga än en massa prestigeregler som sedan ska kämpas för att upprätthållas av en mamma som är arg och sur stora delar av tiden. 

Det ska vara kul att vara 3 år. 
    Har väldigt lite regler skulle jag säga! Typ inga alls, så det är väl snarare det som är problemet. Jag o min man funderar på om vi har för FÅ regler eftersom vår son inte verkar ha respekt när vi säger åt honom. Snarare skulle jag säga det är konstigt att man får släpa kuddar o filtar genom hela huset?
  • helena29
    badrap skrev 2015-03-03 20:12:45 följande:

Jag är i vecka 32 nu och jag blir fan rädd när jag läser vissa, många inlägg i denna tråd. Jag vet ju inte vad som väntar mig och har ingen aning om vad komma skall, sitter inte heller på nån häst och säger "så svårt ska det la inte va" men asså... Jag tvivlar på att jag hade kunnat behålla mitt förstånd om jag "får" ett litet monster. Man får ju dock inte ett sådant barn, något måste ju ha skett på vägen för barnet att komma agera så bångstyrigt som dem kan göra.. eller? Jag har alltid sagt helt kaxigt att det är föräldrarnas fel när man sett barn som beter sig illa, avskyvärt, odrägligt, skamligt jobbigt men nu när jag läser era trådar så ser man ju verkligheten från en helt annan vinkel. Det är mänskligt att brytaihop och man gör helt enkelt så gott man kan.. oftast. Och så av alla tusentals sätt att fostra på, klart man väljer gå på egna värderingar och principer men tur man har andra man kan fråga om råd.

Har tyvärr inga knep, jag tror ju lite att det är där i början nånstans som gått fel.. det går säkert att komma på rätt spår igen, det måste nog göras ganska snart bara..
    Jag lär säkert starta min egna tråd om några år fast hoppas inte.

Jag vet inte... Men man förstår att du inte egna barn när jag läser din text.

Barn formas av arv, gen o miljö. Sen har barn olika personlighet och läggningar.

Vissa barn är lättfostrade, andra inte. Även om föräldrarna fostrar på exakt samma sätt!

Sen skulle jag inte påstå att min son beskrivs som ett monster...?!
  • helena29

Hur hade ni gjort i denna situation?

Jag har gjort hemmagjord pizza och säger att det är dags för mat.

Sonen: " Det är bläääk pizza, jag vill inte haaa sån!" Han sätter sig inte vid bordet utan springer iväg. Jag ber honom komma o sätta sig vid bordet. Men han vill inte ha säger han.

Jag: " Då får du vara utan då om du inte vill ha" Sen sätter vi andra oss och jag låter honom va. Han börjar tjura/skrika/gnälla och komma släpandes med lillebrors babygym ut i köket och därefter filtar o kuddar. Säger åt honom att antingen komma o sätta sig vid bordet eller gå upp på sitt rum. Vi vill inte lyssna på gnäll. Han väljer rummet. Men börjar gråta kort därefter. Jag går upp direkt och ber honom följa med ner. Men det vill han inte. Säger att han inte behöver. Men gråt igen... Han kommer ner och sätter sig vid bordet och skriker/ gråter och säger att han inte vill ha pizza. Han vill ha yoghurt o knäckebröd. Han får det, sen lugn o ro och han äter sitt knäckebröd.

Ska man "tvinga" barnen att sitta vid bordet, smaka mm. Om det skriks och gnälls om att hen inte vill äta, hur hanterar man det? Be dem gå från bordet om man gnäller? Ska de " lära sig" att sitta vid bordet även om de inte vill äta?

• helena29
    Natulcien skrev 2015-03-03 20:46:46 följande:
    Ja, jag tycker inte att just sådana saker är så knepiga. Oftast slutar han efter en tillsägning och/eller fysiskt hinder. Och jag skulle inte låta honom göra det igen och igen eftersom jag skulle hindra honom att göra om det.
    Blir du aldrig nånsin arg??

Så du hade gång på gång lyft ner utan att bli arg och fortsatt så tills han gav sig?
  • helena29
    Natulcien skrev 2015-03-03 21:05:31 följande:
    Vår son, som är drygt 4 år, gör också så i perioder; d.v.s. "bryter ihop" när det är dags för middag och han ser att det är någon mat som inte är hans favoritmat. Han kan skrika: "Nej, inte sån där mat. Jag ville ju ha korv!", eller något liknande. Vi brukar aldrig servera alternativ mat, utan säger t.ex. "Ja, korv är gott, men det kan man ju inte äta varje dag, då skulle man få näringsbrist. Idag äter vi det här." Vi ger ingen annan mat, men säger inte heller åt honom att gå eller att han får vara utan mat. Oftast äter han efter en stund, men ibland petar han bara i sig yttepytte. Vi brukar inte tjata eller tvinga när det gäller mat. Han får äta det han vill av det som serveras och hur mycket/lite han vill. Det brukar jämna ut sig.
    Han har dock aldrig sprungit iväg utan väljer ändå alltid att sitta med vid bordet. Men skulle han springa iväg så skulle jag nog bara säga att jag gärna vill att han sitter med oss och äter, men sedan låta honom vara. Oftast tycker jag att det fungerar bra att låta bollen ligga hos barnet och be barnet säga till när han är redo.
    Vad menar du med att låta bollen ligga hos barnet?

Tycker det är svårt att veta vad som är bäst att göra i situationer där han inte vill sätta sig o äta. Ska man be honom sätta sig vid bordet oavsett om han vill äta eller inte? Om han då gnäller eller skriker vid bordet; ska man ignorera det eller be honom gnälla nån annanstans?
  • helena29
    Maren skrev 2015-03-03 21:21:47 följande:

Jag går igenom precis samma sak som du just nu och visst blir man galen ibland. Otroligt jobbig period tycker jag eftersom det är sådan balansgång hela tiden och minsta lilla kan utlösa ilska eller gråt. Min dotter är 3,5 år och är yngst i raden av 3 systrar.

Jag har märkt att hennes humör mycket går hand i hand med min och pappans ork. Är vi sena på morgonen och ska försöka skynda på hennes ritualer så brister allt och vi får bära ut en skrikande tjej till bilen utan ytterkläder. Inget kul alls. Nu har vi börjat med klädrace och gör en kul grej av morgonrutinen, och då tycker hon att det är kul med tävlingsmomentet. I övrigt går saker och ting lättare av att vi ägnar henne positiv uppmärksamhet, t.ex. genom att sitta med henne och tillsammans städa upp på rummet. Vid maten har vi som regel att man måste sitta tillsammans vid bordet och måste smaka på maten för att veta om man tycker om. Sen väljer var och en hur mycket de vill äta, men vi tar aldrig fram någon annan mat istället för det som serveras. Tycker att det går lättare att äta när hon själv är delaktig runt måltiden, t.ex. dukar, rör ihop en sås eller bestämmer vilka fruktbitar vi ska ha till efterrätt, pratar om hur de gör på dagis etc.

Angående regler så behöver alla barn ha det. De behöver hjälp med strukturen för att kunna få lugn och ro och slippa testa hela tiden. Hur och vilka regler måste ni ju hitta som passar er. Det viktiga tror jag är att stå fast i de regler som finns och inte backa när man har börjat säga nej. 

Några tips kanske som hjälper ibland. Och ibland har man helt enkelt inte orken att göra det där lilla extra förstås. Lycka till med din 3,5 åring!

Men om han inte vill smaka?? Tvingar man dem då?

Vi säger också att man ska smaka, men inte ens det gör han. Du skriver att dina MÅSTE smaka?
  • helena29
    Natulcien skrev 2015-03-03 22:35:52 följande:
    Jag menar att om han säger att han inte vill gå och lägga sig så säger vi: "Okej, då får du själv säga till när du vill gå och sova." och om han inte vill ta på vantarna så säger vi: "Okej, då tar jag dem i fickan, så får du säga till om du vill ha dem sen." etc. Och när det gäller att springa från bordet så hade jag kunnat säga: "Okej, vi äter i alla fall nu så får du säga till när du vill äta så värmer vi din mat då.". Jag ser ingen vits med att tvinga ett barn som inte vill äta, eller som har ätit färdigt, att sitta vid bordet.

Värmer ni hand mat om ni är bortbjudna också?
  • helena29
    helena29 skrev 2015-03-03 22:54:04 följande:
    Värmer ni hand mat om ni är bortbjudna också?
    Menar barn som inte ens vill sätta sig för att äta. Får barnet då gå och göra vad de vill och äta när de känner för det? Lär man inte barnen att man äter tillsammans?
  • helena29
    Bumbi77 skrev 2015-03-22 07:27:13 följande:

Äntligen nån annan som också går igenom det jag går igenom varje dag fast med min 6-åring..
    Min son beter sig precis likadant som din ....EXAKT ...när jag läste det du skrivit det var så jag trodde för en sekund att jag själv skrivit detta..
    Jaa,jag känner frustration,ensamhet,misslyckande,hopplöshet, och ilska ..Stöd skulle ju inte vara helt helt fel,eller ge varandra tips o råd... :) 

Ja, det är jobbigt och påfrestande. Man känner sig helt maktlös trots att det är jag som förälder som egentligen har makten!

Misslyckad är precis vad man känner sig...
Svar på tråden Är sååå "trött" på min 3,5-årings beteende! (Gnäll, trots, lyssnar inte, arg...)