• AnkiC

Belöningssystem för att ändra ett beteende - tips tack!

Natulcien skrev 2015-03-06 16:00:13 följande:

Kan du inte berätta lite mer om vad själva problemet består i? Då kanske du kan få råd och tips som inte behöver involvera belöningar.

Personligen är jag emot belöningar då det liknar hunduppfostran för mycket.
    Och det du gör med en belöning är att du talar om för barnet att du inte tror att barnet klarar av något, eller att du inte kan lita på barnet, utan en belöning. Jag tror att det är förödande för barnets självkänsla.

Men berätta gärna mer om hur själva "krånglet" ser ut, så är det lättare att råda. Glad

Håller med!
  • AnkiC

Jag tycker inte det låter riktigt klokt! Locka med badhus och presenter för att få barn att borsta tänderna! Hur ska barnet utveckla en egen drivkraft att göra vardagliga saker om hen ska få belöningar för allt?! Det löser ju bara konflikten för stunden. Det hjälper föräldern och inte barnet. Att barn motarbetar är helt naturligt och har med självständighetsutvecklingen att göra. Dessutom finns det alltid ett behov bakom barnets beteende. Det är det behovet som behöver tillfredsställas. Tex kan det vara att man försöker styra sina barn alldeles för mycket och ha en massa onödiga regler som skapats egenhändigt av den vuxne. Barn behöver få ta eget ansvar också och känna sig medbestämmande. Föreslår att man läser Jesper Juul och Petra Kranz Lindgren som förmedlar ett helt fantastiskt förhållningssätt till barn.

• AnkiC
    Natulcien skrev 2015-03-09 18:23:36 följande:
    Tack! Precis vad jag menar!
    Och jag kan även lägga till Lars H Gustafsson bland vettiga författare att läsa.
Svar på tråden Belöningssystem för att ändra ett beteende - tips tack!