Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

    Belöningssystem för att ändra ett beteende - tips tack!

    Kan du inte berätta lite mer om vad själva problemet består i? Då kanske du kan få råd och tips som inte behöver involvera belöningar.

    Personligen är jag emot belöningar då det liknar hunduppfostran för mycket.
    Och det du gör med en belöning är att du talar om för barnet att du inte tror att barnet klarar av något, eller att du inte kan lita på barnet, utan en belöning. Jag tror att det är förödande för barnets självkänsla.

    Men berätta gärna mer om hur själva "krånglet" ser ut, så är det lättare att råda. Glad

  • Natulcien
    Tångräkan skrev 2015-03-06 17:10:14 följande:

    Hon är ett allmänt svårt barn. Hon vill ha allt på sitt sätt, ALLT. Från kläder till hur sängen är bäddad till hur man lägger maten på tallriken. Får hon inte det på sitt sätt så blir hon förtvivlad och springer iväg och gråter. Vi försöker jobba mycket med rutiner och att ha extra tålamod. Jag låter henne lägga upp maten själv, välja kläder själv (under vissa primisser såklart men det köper hon) osv för att undvika situationer där jag gör "fel" och hon sedan får som hon vill. Vill vara konsekvent i den mån det går och det tycker jag att jag lyckas med för det mesta. Försöker också undvika stress för det går inte med henne. Och likadant säger jag "kan du gå och kissa nu?" (på morgonen t.ex innan vi ska iväg) så blir det ofta tvärstopp. Så har märkt att det fungerar bättre att säga "ska du gå och kissa innan eller efter du klär på dig?". Och det känns som en bra kompromiss för hon bestämmer när hon ska kissa och jag bestämmer att hon ska kissa innan vi åker. Vet inte hur andra ser på det men det funkar för oss.

    Tandborstsituationen brukar se ut som följande. Jag säger "efter dehär programmet så ska vi borsta tänderna sen kan du få titta en liten stund till" (för att hon ska vara förberedd lite innan och veta tydligt när det ska ske) och hon säger "ok". Sen är programmet är slut säger jag "så då går vi och borstar" och hon protesterar. Då försöker jag hålla mig lugn och försöker först förklara i vänlig ton att "jo nu är det så och det kom vi ju överens om". Brukar också förklara att ju snabbare vi borstar tänderna desto mer hinner hon se barnprogram sedan och att om hon fortsätter krångla så hinner hon inte se något mer sedan. Hon fortsätter motsätta sig det jag säger och till slut blir jag irriterad (tro mig har ändå tålamod bra länge) och arg och lyfter ut henne i badrummet och säger "så ska vi borsta nu och vara vänner eller ska mamma bli arg?" samtidigt som jag förklarar att det är tråkigt om vi ska gå och lägga oss ovänner. Ibland går det vägen till slut men ofta så blir det tårar och skrik och en utdragen läggning.. För sedan fortsätter hon krångla när vi väl kommer till sängen. Då frågar jag om hon vill ha en kram och puss och hon gömmer sig under täcket. Då säger jag att då får hon vara utan och att jag går ut då. Då skriker hon "nej" men fortsätter dra ut på det och stöka runt.. Jag har jättesvårt att vara konsekvent just med det att gå ut och låta henne gråta och vara utan godnattkram. Tycker det är viktigt att de lägger sig med en bra känsla i kroppen och är glada. Vill inte skiljas åt med bråk och tårar.

    Detta är bara två exempel på hur det kan bli. Det kan egentligen handla om vilken situation som helst där det bara låser sig för henne. Och hon är riktigt seg att trixa med, vill hon inte så vill hon inte.. Så man sliter sitt hår många gånger i förtvivlan. Har brytit ihop ibland när jag bara känt mig så uppgiven. Älskar henne så jag går sönder och det skär i hjärtat att se att hon har sånt behov av kontroll och har svårt med motgångar. Det fungerar problemfritt på dagis så det är bara hemma detta beteendet tar över. Det enda de sagt på dagis är att hon är en jättebra kompis och alla vill leka med henne. Och att hon är snäll mot alla. När hon var liten sa de att hon gärna ville veta innan vad som skulle hända annars kunde hon vara lite avvaktande. Men nu är allt bara hur bra som helst där.

    Som person är hon väldigt dominant (precis som sin syster och bonussyster så de ryker ofta ihop när de leker) hemma men ödmjuk och omhändertagande på dagis. Hon är en tuff liten tjej som vågar mycket och har varit tidig i utvecklingen. Men hon är också väldigt blyg (inte mot barn) mot okända.

    Inga speciella händelser nyligen. Pappan och jag är separerade sedan hon var 2 år hon och hennes syster bor hos pappan varannan helg och en natt i veckan. Vi är bra vänner och inga konflikter alls förekommer. Lever sedan snart ett år som sambo med en ny man som hon är mycket fäst vid. Vi var tillsammans 1 år drygt innan vi flyttade ihop och barnen hade då känt varandra länge innan. Det föll sig naturligt och barnen har trivts med situationen från början. Hennes envisa och komplicerade personlighet har jag sett sedan hon var några månader. Storasyster har alltid varit tvärtom, ett väldigt öppet och okomplicerat barn. Försöker ta mig lite extra tid att lyssna och förstå lilltjejen. Hon behöver lite mer känns det som av allt, tid, närhet, tålamod.

    Hoppas det gav en fingervisning om vårt problem.


    Ok! Jag tycker inte att det där låter extremt på något sätt. Hon verkar vara en alldeles vanlig liten 4,5-åring, tycker jag. På gott och ont... Flört
    Och du har ju redan många bra lösningar. Det där med kissandet på morgonen t.ex. och att välja klädern själv etc.
    Och man måste inte vara så himla konsekvent heller.

    Ang. tandborstningen så håller jag med ovanstående. Borsta medan hon tittar på sin film. Och försök att inte skuldbelägga henne genom att säga att du  blir arg och ni ska bli ovänner. Du behöver inte diskutera det hela, egentligen. Hon vet att tänderna ska borstas.
    Vår son har också alltid krånglat just med tandborstning (han är för övrigt också snart 4,5 år), men vi brukar inte diskutera eller bli arga, vi bara borstar. Inte med tvång eller hårda händer, förstås, men lite utifrån situation. Ibland får vi försöka ett antal gånger under kvällen tills han "bara" har gjort det ena och det andra, ibland framför en film eller när han sitter och ritar, och ibland funkar det bäst om vi bara säger: "Ok, säg till när du är redo att borsta då!", d.v.s. han får själv bestämma när han ska borsta.
    Har du, föresten, försökt den taktiken med nattandet? Alltså att du låter henne själv bestämma när hon ska lägga sig? Funkar ganska bra med sonen. Krånglar han någon kväll så säger vi: "Ok. Säg till när du vill gå och sova då.". Oftast tar det bara 20-30 min så kommer han och säger att han vill sova.
  • Natulcien

    Ligger du, föresten, kvar hos henne tills hon somnar? Om inte, kanske det är vad som behövs? Lite sällskap..?

  • Natulcien
    Tångräkan skrev 2015-03-07 21:46:54 följande:

    Nu är det så att vi har två barn till här hemma och det måste finnas nån slags struktur för alla. Jag vill inte ha dom kladdandes med tandkräm soffan, vi har alltid borstat tänderna i badrummet och det är inget jag vill ändra på. Och att låta henne själv bestämma när hon ska lägga sig? Funkar inte heller när man har fler barn. De två minsta lägger sig samtidigt och stora tjejen får vara uppe en halvtimme extra ungefär. Aldrig varit några problem.

    Jag ligger inte hos henne tills hon somnar. Aldrig gjort, ibland läser vi bok och ibland lyssnar de på en cd-saga istället. När hon väl kommit till sängs är det aldrig några problem.

    Och jag tror inte på något sätt att hon är något annat än en normal 4-åring. Men hon har en svår personlighet, och är ett extra tufft barn att hantera. Det krävs extra av allt och framför allt tålamod och fantasi (för att lösa situationer). Det måste lirkas och allt kräver att man tänker efter HUR man säger saker. Vilket är slitsamt och man blir trött. Situationerna ovan var bara exempel, vi kan ha 20 situationer på en dag då det ser ut så. Stora tjejen kan bli sur när hon inte får som hon vill men då går hon in på rummet och säger dumma mamma sen 2 min senare är det över. Hon struntar inte i att lyssna, äta, sova osv. Blir nånting "fel" vid maten (kan vara att gurkan ligger pyttelite i såsen eller att hon fått fel färg på glaset) struntar lilla att äta och springer gråtandes därifrån om man inte ändrar det som är fel genast. Vilket inte är så lätt alltid. Sen är det kört.


    Hmm, det låter som om ni har väldigt mycket regler och principer hemma hos er: Tänder ska borstas i badrummet, största flickan ska ligga en halvtimme efter de små, vi ska inte ligga hos henne när hon somnar etc.? Kanske är det så att man måste rucka lite på allt det där när man har ett sånt viljestarkt barn, för att minska på konflikterna..?
    Jag förstår att det är knepigt med tre barn, men varför kan inte den stora flickan få bestämma själv när hon ska sova när de andra ändå redan har lagt sig?
    Jag tror starkt på att större frihet, mer bestämmanderätt och större ansvar gör "trotsiga" barn lugnare.
  • Natulcien
    scanmia skrev 2015-03-08 14:19:44 följande:

    Jag tycker att belöningssystem kan vara en bra lösning om läget är låst. Det ger en möjlighet att bryta ovanor som annars stjäl energi och ork och det låter som om ni redan har försökt er på flera andra sätt redan. 

    Jag har en teori om att belöningssystem fungerar så bra mycket för att de tydliggör för alla inblandade precis vad det är som behöver göras. Så det kanske är där du kan börja? Med en checklista? Om läskunnigheten inte är där ännu så rita bilder på vad som ska göras eller ta bilder med kameran och printa ut. En lista rakt upp och ner går bra men annars sätter bara fantasin gränser: en spelplan där man flyttar sig mot mål (magnet på kylskåp tex), en "loppa" med uppdrag (du vet en sådan man viker i papper), en återanvänd chokladkalender där luckorna gömmer uppdrag, en hopphage tejpad på golvet med ett uppdrag per ruta....

    Den andra fördelen med ett belöningssystem tror jag är att man får ett gemensamt mål och samarbetar istället för att hamna i konflikt. Så försök belöna just det och förstärk själva samarbetet. Som exempel så hade vi en helt makalöst utflippad middagssituation för några år sedan. Vi hade en sjuåring som tillbringade mer tid att trilla av stolen än att sitta på den, en treåring som gapade och skrek och ofta inte fick ro att börja äta förrän resten av familjen var färdig och ett spädbarn som ju inte gjorde mycket, men som definitivt bidrog med en hel del oväsende och inte kunde komma till ro med allt som pågick runt omkring. Kaos med andra ord och  mycket irritation och frustration bland oss vuxna med. Jag införde en belöning (liten blomvas vid ens tallrik) till dem som kom till bordet omedelbart bums vid matdags och hade en bra attityd. Det funkade. Hela middagssituationen blev lugnare (och tystare!!!). 

    Vi använder oss väldigt sällan av belöningssystem - ett par, tre gånger på 10 år och tre barn hittills - det är ju som någon nämnde tidigare lite väl mycket hundträning över det hela. Men har man verkligen kört fast så är det ett otroligt effektivt sätt att låsa upp situationen. Och jag är bra på att träna hundar...


    Det var jag som skrev om hunduppfostran...
    Men jag kan hålla med dig, till viss del. Om läget är helt låst och/eller om barnet är rädd för något t.ex., så kan en enstaka belöning fungera för att få barnet att komma över en spärr eller låsa upp läget. Det håller jag absolut med om.
    Det jag menade, när jag skrev i början av tråden, är att om man sätter belöningar i system (och TS skrev ju om belöningssystem) och använder guldstjärnor, godisar och presenter, då tror jag att det kan bli förödande för barnets självkänsla.
  • Natulcien
    Pellelilla skrev 2015-03-08 15:33:31 följande:

    Jobbar med belöningssystem till vardags. Det fungerar utmärkt, är inte förödande för någon självkänsla, ger ett gemensamt mål och minskar konflikter.

    Det som är viktigast är att hitta något som är motiverande. Vad motiverar er flicka? Att åka till badhuset? Att få välja en leksak? Att få bestämma maten? Det där vet ni bäst.

    Det är viktigt att man kan nå målet. Det får inte vara för svårt. Rimligt och uppnåeligt. Första tiden är det kanske fråga om en direkt belöning - borsta tänder-beröm-present. Sen förlänger man tiden successivt.

    Kan rekommendera boken barn och kbt.


    Det beror ju på vilken "skola" man väljer att tro på...

    Belöningssystem kan säkert "fungera" bra som en "quick fix", men man åsidosätter ju problemet med varför belöningen ens behövs. Varför vill inte barnet göra det du vill att hen ska göra? Och man åsidosätter barnets egen motivation att göra saker.

    Jag hittade precis en jättebra text som sätter ord på precis det jag menar, ang. riskerna med belöningar:

    "Den största risken är att barnet inte lär känna sig själv, vad det vill, tycker, tänker, känner, behöver och önskar. Den inre motivationen att göra på ett sätt som känns bra för dem själva och som kommer utifrån egna viljan blir åsidosatt. Det har ju visat sig i studier på vuxna att den bästa motivationen uppnås när medarbetare känner självständighet, att de känner att de utvecklas (mästerskap) och de känner att det de gör är meningsfullt. Morot och piska (yttre motivation)  är för länge sedan förkastat som bra motivationsfaktorer. Detta hörde jag senast när jag lyssnade på Janne Paulsson. Jag tänkte dela med mig av hans tips lite senare i inlägget.


    En annan risk är att barnet tränas i att bli styrd av andra. Den som har makten och har möjlighet att belöna eller bestraffa bestämmer. Vad händer när de bildas gäng i skolan och ledaren avgör vad som krävs för att få vara med. Ledaren kan erbjuda belöningar och ta bort förmåner precis som barnet  har lärt sig att ledare gör.


    En tredje risk är att barnet blir beroende av bekräftelser av andra. Att andra bestämmer vad som är värt något och inte. Barnet vill få höra att det är duktigt och gör ?rätt?. Om barnet gör något som det tycker ska belönas för och belöningen utgår kanske barnet väljer att inte göra det igen. Det kan vara att barnet gör något för någon annan men inte får den bekräftelse som den förväntat sig. Att bara känna själv att de gjort något bra duger liksom inte.


    En fjärde risk är att barnet börjar tänka på handlingar som något som alltid ska ersättas. Frågan: Vad får jag för det? blir vardagsmat. Om du ska börja ?avlöna? dina barn får du räkna med tuffa ?löneförhandlingar?. Smartare ?medarbetare? får du söka efter. Jag minns när jag tänkte vara smart och slå två flugor i en smäll. Vi hade pappersinsamling och drack otroligt mycket läsk under en period, vilket resulterade i ett stort antal 1,5 liters flaskor. Jag sa till min tolvåring att om han tog med en påse pappersinsamling och en påse flaskor till affären 250 meter bort så fick han panten. Han gick iväg och kom tillbaka efter en stund. -Jag har räknat på det där och det lönar sig inte. Efter det har vi aldrig använt belöningar men fått väldigt mycket hjälp med diverse saker i hemmet."

    mariaklein.wordpress.com/2012/03/16/beloningar-ja-tack/

  • Natulcien
    Tow2Mater skrev 2015-03-09 01:59:05 följande:
    Var i ts tycker du det verkar som om barnet inte vet vad det vill och tycker etc? Problemet i detta fall är ju att barnet vet precis vad det tycker och vill, och det är motsatt mot vad föräldern vill.

    Klart barnet i detta fall kommer att bli styrd av föräldern(!), oavsett belöning eller inte. Men med belöning kan det ju kanske göras lite mer motiverande. Utan belöning - ja barnet kommer bli styrt av föräldern!
    Ja, barnet vet vad hon tycker och vill. I nuläget. Men TS verkar ju inte ha börjat med sitt belöningssystem ännu, eftersom hon efterfrågar just det..?
  • Natulcien
    AnkiC skrev 2015-03-09 17:54:09 följande:

    Jag tycker inte det låter riktigt klokt! Locka med badhus och presenter för att få barn att borsta tänderna! Hur ska barnet utveckla en egen drivkraft att göra vardagliga saker om hen ska få belöningar för allt?! Det löser ju bara konflikten för stunden. Det hjälper föräldern och inte barnet. Att barn motarbetar är helt naturligt och har med självständighetsutvecklingen att göra. Dessutom finns det alltid ett behov bakom barnets beteende. Det är det behovet som behöver tillfredsställas. Tex kan det vara att man försöker styra sina barn alldeles för mycket och ha en massa onödiga regler som skapats egenhändigt av den vuxne. Barn behöver få ta eget ansvar också och känna sig medbestämmande. Föreslår att man läser Jesper Juul och Petra Kranz Lindgren som förmedlar ett helt fantastiskt förhållningssätt till barn.


    Tack! Precis vad jag menar!
    Och jag kan även lägga till Lars H Gustafsson bland vettiga författare att läsa.
  • Natulcien
    scanmia skrev 2015-03-10 01:01:28 följande:
    Jag kan hålla med dig till viss del med . Jag tycker inte heller att man ska behöva ha belöningssystem som en del av vardagen i familjen. MEN om och när de behövs så kan man lika väl göra det så effektivt som möjligt och här finns faktiskt en hel del evidensbaserad forskning på detta område. Eller som åtminstone är applicerbar på detta området. Därför tycker jag att det är relevant att svara på TS fråga om tips. Jag tror att den som är bäst på att avgöra om en situation är i behov av en drastisk förändring är just dem som lever i den, ts i det här fallet, och att de fattar det beslutet bäst om de har tillgång till bra information.

    Slutligen tror jag generellt att barn, och människor i allmänhet för den delen, är så starka och stabila att ett belöningssystem eller två inte är förödande för självkänslan. Något som det inte finns någon vidare forskning på - dock mängder av åsikter och spekulationer. Åt endera hållet. 
    Att det finns forskning kring en metod och att den fungerar behöver ju inte betyda att den är välgörande, bra eller lämplig för alla individer. Men självklart är det TS beslut. Något annat är ju inte aktuellt. Jag skrev bara vad jag tror och anser utifrån allt jag har läst. Du tycker lite annorlunda, och så måste det naturligtvis få vara.
Svar på tråden Belöningssystem för att ändra ett beteende - tips tack!