Pellelilla skrev 2015-03-08 15:33:31 följande:
Jobbar med belöningssystem till vardags. Det fungerar utmärkt, är inte förödande för någon självkänsla, ger ett gemensamt mål och minskar konflikter.
Det som är viktigast är att hitta något som är motiverande. Vad motiverar er flicka? Att åka till badhuset? Att få välja en leksak? Att få bestämma maten? Det där vet ni bäst.
Det är viktigt att man kan nå målet. Det får inte vara för svårt. Rimligt och uppnåeligt. Första tiden är det kanske fråga om en direkt belöning - borsta tänder-beröm-present. Sen förlänger man tiden successivt.
Kan rekommendera boken barn och kbt.
Det beror ju på vilken "skola" man väljer att tro på...
Belöningssystem kan säkert "fungera" bra som en "quick fix", men man åsidosätter ju problemet med
varför belöningen ens behövs. Varför vill inte barnet göra det du vill att hen ska göra? Och man åsidosätter barnets egen motivation att göra saker.
Jag hittade precis en jättebra text som sätter ord på precis det jag menar, ang. riskerna med belöningar:
"Den största risken är att barnet inte lär känna sig själv, vad det vill, tycker, tänker, känner, behöver och önskar. Den inre motivationen att göra på ett sätt som känns bra för dem själva och som kommer utifrån egna viljan blir åsidosatt. Det har ju visat sig i studier på vuxna att den bästa motivationen uppnås när medarbetare känner självständighet, att de känner att de utvecklas (mästerskap) och de känner att det de gör är meningsfullt. Morot och piska (yttre motivation) är för länge sedan förkastat som bra motivationsfaktorer. Detta hörde jag senast när jag lyssnade på Janne Paulsson. Jag tänkte dela med mig av hans tips lite senare i inlägget.
En annan risk är att barnet tränas i att bli styrd av andra. Den som har makten och har möjlighet att belöna eller bestraffa bestämmer. Vad händer när de bildas gäng i skolan och ledaren avgör vad som krävs för att få vara med. Ledaren kan erbjuda belöningar och ta bort förmåner precis som barnet har lärt sig att ledare gör.
En tredje risk är att barnet blir beroende av bekräftelser av andra. Att andra bestämmer vad som är värt något och inte. Barnet vill få höra att det är duktigt och gör ?rätt?. Om barnet gör något som det tycker ska belönas för och belöningen utgår kanske barnet väljer att inte göra det igen. Det kan vara att barnet gör något för någon annan men inte får den bekräftelse som den förväntat sig. Att bara känna själv att de gjort något bra duger liksom inte.
En fjärde risk är att barnet börjar tänka på handlingar som något som alltid ska ersättas. Frågan: Vad får jag för det? blir vardagsmat. Om du ska börja ?avlöna? dina barn får du räkna med tuffa ?löneförhandlingar?. Smartare ?medarbetare? får du söka efter. Jag minns när jag tänkte vara smart och slå två flugor i en smäll. Vi hade pappersinsamling och drack otroligt mycket läsk under en period, vilket resulterade i ett stort antal 1,5 liters flaskor. Jag sa till min tolvåring att om han tog med en påse pappersinsamling och en påse flaskor till affären 250 meter bort så fick han panten. Han gick iväg och kom tillbaka efter en stund. -Jag har räknat på det där och det lönar sig inte. Efter det har vi aldrig använt belöningar men fått väldigt mycket hjälp med diverse saker i hemmet."
mariaklein.wordpress.com/2012/03/16/beloningar-ja-tack/