• isolande

Vad ska man ha för säng till en 4-åring?

Det börjar bli dags för den lille att hoppa ur spjälisen och ner i syrrans juniorsäng. Storasyster är snart 4 år och vi funderar på vad vi skall ha för säng till henne.

Första tanken var en Svärta från IKEA, en 90 säng med ram runt om och sedan att man skulle sätta en stödbräda på långsidan ut i rummet så hon inte trillar ur. Men nu har jag tittat närmare och stödbrädan funkar inte att fästa på den ramen, plus att madrassen ska i där också och i princip sitter stödbrädan bara för madrassen istället.

Hur har ni andra gjort? Det känns lite meningslöst att köpa en juniorsäng till? Vad har ni andra för sängar till era barn? Trillar de ur utan stödbräda? Har ni tips på en låg sängram så inte fallet blir så högt? Vi tänkte ha en skummadrass eftersom jag läst att små barn inte skall sova på resårmadrass.

Tips någon?

• Svar på tråden Vad ska man ha för säng till en 4-åring?
  • daimstrut

Vi har en vanlig 90 resårmadrass med Ikeas korta ben på. Då blir sängen låg och det gör ingen större skada om de råkar rulla ur. Ingen har dock ramlat ur sängen när de är så gamla som fyra år.

• Alexi

Vi har en 90- resårmadrass som står direkt på golvet. Den har båda barnen haft från att de flyttat ur spjälsängen. Den är ju då bara ca en dm hög och fallhöjden väldigt liten. Vår fyraåring har faktiskt trillar ur sängen ett par gånger har jag för mig så det är skönt med så låg säng. Den blir ju också lätt att mysa och leka i om den är låg och utan kanter.

Den går dock inte att använda som vuxensäng då den är tokmjuk...

• isolande

Tack för svaren!

Låter ju smart med en resårmadrass på golvet och tunnare skummadrass ovanpå. Bara det att....inbjuder det inte till spontanhoppande i sängen på ett annat sätt än om sängen är liiiite högre upp?

Hur upplever ni det? Busas det mycket i dessa resårsängar nära golvet Flört?

• Alexi

Vi har inte haft minsta problem med det. De hoppar och leker bara i våra sängar. (vi säng är 180+105 så den inbjuder mycket mer till lek )

• mammalovis

Storasyster fick en utdragssäng efter mormor när hon var 2,5 år och lillasyster behövde spjälsängen. Vi provade först med resårbotten på ben, men den hade hon svårt att komma till ro i.

Nästa steg blir ev en våningssäng när vi flyttat om de äldsta barnen får dela rum och lillasyster och ev bebis får dela rum så småningom, beroende av hur stort vi hamnar.

En säng utan rejäla kanter hade nog inte funkat för vår fyraåring ännu.

• mammalovis

Ja, IKEAs reklam uppmanar ju barnen att hoppa i sängen. Tyvärr håller inte deras docksäng för det, upptäckte 4-åringen i ett obevakat ögonblick.

• Pescetarian

Jag har en vanlig 90-resårsäng till mitt barn. Den har barnet haft sedan ungefär 2,5-års ålder. Jag valde bort sängben. ;)

Dock funderar jag på att köpa en "Kura" från IKEA och bygga om den lite. Möjligen att barnet får en sådan säng vid cirka 5-års ålder. Mest som en kul barngrej, då 90-sängen egentligen köptes för att fungera till tonåren.

• Natulcien

Vi har en 120-säng (eg. madrass) till vår 4-åring. Skönt, och gott om plats när man ska ligga bredvid och natta, eller om han är sjuk och sover oroligt.
    Det är två skummadrasser ovanpå varandra (blir ca 20 cm högt).

• nozpa

Tänkte köpa en 120 till dottern i sommar. Hon blir 4 i år, och hennes lillasyster är 2 så dags att byta för lilla.

Varför ska man inte ha resårmadrass? Tänkte köpa en vanlig resår + bäddmadrass till henne.

Hennes stödbräda tog vi bort på juniorsängen för nästan 6 månader sedan. Hon har aldrig trillat ur.

• isolande

Har läst någonstans att små barn inte ska ha resårmadrass för att de är för lätta och inte kommer ner i sängen ordentligt. Men det kanske är fel?

Vi tar bort stödbrädan idag och ser om hon trillar ur. Gör hon inte det så kan man ju bara köpa en svärta som vi tänkte från början ????

• nozpa
    isolande skrev 2015-03-09 18:39:59 följande:

Har läst någonstans att små barn inte ska ha resårmadrass för att de är för lätta och inte kommer ner i sängen ordentligt. Men det kanske är fel?

Vi tar bort stödbrädan idag och ser om hon trillar ur. Gör hon inte det så kan man ju bara köpa en svärta som vi tänkte från början ????

Jag har ingen aning. Har inte satt mig in i det där ännu. Har bara som sagt tänkt att vi kör på en 120 med resårmadrass + bäddmadrass. En kontinentalsäng känns aningen för hög för henne OM hon skulle trilla ur.

Men ju lättare man är, desto mjukare madrass ska man väl ha. Så det kan ju stämma. Men bör väl finnas tillräckligt mjuka resårmadrasser med en bra bäddmadrass över tänker jag.
  • isolande

Tog en timme sedan låg hon på golvet Drömmer. Nåja, vi får fundera vidare. Vi bor i lägenhet och skulle helt klart behöva ha någon form av förvaring under sängen. Det är ju nackdelen med en madrass direkt på golvet....

• Alexi

Men vi körde madrass pågolvet i ett par år och sen köpte vi en sängram med lådor under och la madrassen i.

• Mellanmjölkens land

Vi har en sån Norddal till vår nästan-4åring ( www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00253040/ ) och har haft sen knappt 2,5. Har delat på den och använder bara överdelen så att det finns rejäla kanter. Bra att ha om man har ett barn som rör sig mycket i sömnen

Lillasyster kommer få en juniorsäng som ska användas så åtminstone tills hon börjar skolan. Tyvärr är hennes rum lite dåligt planerat så när hon vuxit ur juniorsängen kommer vi platsbygga en loftsäng till henne eftersom en vanlig vuxensäng helt enkelt tar för mycket plats.

• vi och pyret

Vi har resårmadrass med bäddmadrass. För att sonen inte ska trilla ur har vi lagt en kudde under bäddmadrassen så att det blir en liten uppförsbacke i ena sidan. Fungerar perfekt:)

Svar på tråden Vad ska man ha för säng till en 4-åring?