• Valle80

Leka/Underhålla sig själv?!

Hej.

Jag har en fråga angående en 4 årig pojke. Han är OFÖRMÖGEN att ens underhålla sig själv i 15 minuter. Han kan inte ens sitta och måla om man inte väljer pennor heller föreslår färger/motiv.

Att leka med bilar/grävmaskiner/leg etc själv gör han inte iheller. Det enda jag har lyckats med är att han kan bygga en tågbana som jag sen ska leka med honom med.

Han kan inte spela spel på sin Ipad utan att någon sitter bredvid eller är i samma rum.

Om man inte underhåller honom går han omkring i huset som en osalig ande eller sätter sig och gnäller tills man blir irriterad.

Hans pappa, mamma och morföräldrar ger han KONSTANT uppmärksamhet och främjar i mina ögon oförmågan att kunna utveckla sin egen fantasi.

Han har problem med vänner på dagis och integrerar hellre med vuxna. Går man men honom till ett Lekland sitter han bredvid en efter 10 minuter och tjatar och gnäller om att man ska leka med honom.

Sitter man och ser film/äter/jobbar/betalar räkningar etc pockar han HELA tiden på uppmärksamhet. Sitter / gör hans pappa något med mig eller de 2 andra barnen blir han klängig. Ska imellan och slår bort nån som tar uppmärksamheten ifrån honom. Vare sig det är mina tonårstjejer, hunden, arbetskamrater etc.

Detta är för mig ett ABSURT beteende. Jag har 2 egna barn (detta är mannens) som utan problem har kunnat underhålla sig själv i mer är 30 min från 1 år och uppåt.

Jag menar på att han måste lära sig leka själv, inte i 4 timmar men iaf i 30 minuter??!! Jag hävdar även att hans föräldrar och morföräldrar skapat detta beteendet för att han ALDRIG har fått ha tråkigt. Att han alltid är i centrum!

När jag nu säger åt honom att hitta på något går han hellre och lägger sig och glor i taket än att ta fram en leksak??!! Är det jag som har orimliga krav/önskemål?

Vidare vill jag tillägga att när jag träffade pappan kunde den då 3 åriga pojken inte klä på sig, äta eller sova själv. Detta gör han nu.

• Svar på tråden Leka/Underhålla sig själv?!
  • Valle80

Problemet är att då somnar han och då sover han inte på natten. Och vi ska snart ja en liten och då uppskattar jag absolut inte att han kommer 4 ggr/natt för han är törstig/kissig/saknar farmor/kanske ska bajsa eller inte etc

Sen blir de stora lite irriterade när han kan sätta sig utanför deras rum och bara glo på dom i 40 min. Skruva på sig och göra konstiga ljud för han ska få uppmärksamhet. De pluggar till inträdesprov och mopedkörkort så dom har lite att göra.

Jag tycker det är ett märkligt beteende!

Svar på tråden Leka/Underhålla sig själv?!