• fröken fegis

Långt protokoll

Sophie16 skrev 2015-05-25 17:33:38 följande:

Hej. Hoppare in här i tråden.

Oförklarligt barnlösa.

Jag 30. Han 35.

Jag har oregelbunden mens allt från 10-57 dagars cyklar.

Inget skydd sedan 2010

Aktivt försök sedan 2013

Pergotime X3 ggr i 2014

Ivf kort protokoll feb/mars. 2015

Inget till frysen

Har väntat på att köra igång med nässpray nu i maj

Men får mens var 10-13 dag så sprayen förskjuts hela tiden.

För sent att starta nu. Tar ju totalt 6 v

Ivf kliniken stänger juli

Jag mår skit för att inte få starta med vårt nästa försök.

Varför kör ni långa protokollet?

Hur många tidigare IVF försök har ni gjort?

Hej! Er situation låter nästan exakt som vår, förutom att min mens alltid är regelbunden som en klocka och att vi är lite äldre än er(jag 36 och han 39)... Annars har vi försökt precis lika länge, men istället för pergotime provade vi 3st insemineringar 2014, tyvärr utan resultat. Vi gör alla ultraljud mm hos vår läkare i Jönköping men gör själva IVF´n på Carl von Linné-kliniken i Uppsala. Enligt vår läkare har CVL långa protokollet som standard vid första försöket. Sen tyckte även vår läkare att det var bra eftersom jag är otroligt spruträdd... Det blir ju färre sprutor med långa än korta. Vi har hittills gjort ett helt försök med långt protokoll, äggplock och ET. Vi fick ut 5 ägg, ett till mig och 2 till frysen. Var uppe för en dryg vecka sedan och gjorde FET har testdag 2/6. Tyvärr fick de tina upp båda frysisarna för den första klarade sig inte :( Så tar det sig inte nu så blir vi också tvungna att vänta till hösten för ett helt nytt försök... Själv är jag dock inte så stressad över sommaruppehållet, tror att det är bra för kroppen att få vila lite, men jag kan förstå din frustration när mensen krånglar och inte kommer som den ska, ni borde ju gott och väl ha hunnit ett försök innan sommaren annars.

• fröken fegis
    Gretchen skrev 2015-05-25 20:33:51 följande:

Hej!

Fråga; vad får ni för förklaringar till varför man kör korta respektive långa behandlingen?

Tack!

Vad jag har hört så har olika kliniker olika protokoll som "standard" för första-försökare, men jag vet inte om det stämmer helt. Har också hört någonstans att långa protokollet ofta passar oss som är lite äldre. Men som sagt allt är hörsägen, min hemmaläkare sa dock att CVL (där vi gjort vår IVF) har långa protokollet som standard vid första försöket och det var iaf vad vi fick göra. :)
  • fröken fegis
    Zamira skrev 2015-05-26 05:07:24 följande:

Precis så tänker jag också!

Aha okej, på så vis, och förstår att du är glad över att slippa kladdet.

Ja, för då tänker man nog ner att man inte kan påverka det i den grad man tänker nu. Lyx med eget företag, jobbar ju på en fabrik, men bra lön och fantastiska arbetskollegor så är en bra arbetsplats annars, bara inte just nu känner jag.. :)

Visst är det kul att ha eget företag men ibland önskar man verkligen att man var anställd och kunde sjuka sig när man mår dåligt... Har haft mensvärk hela dagen idag så det känns verkligen som att detta försök har gått åt skogen och i eftermiddags var kompisarna här på fika och berättade glatt att de väntar barn nr 2... Minuten senare var det bara att torka tårarna, klistra på sig ett leende och gå ut och vara trevlig  och käck mot sina elever... Fy fasen, vill ju bra krypa under en sten och aldrig mer komma fram :(
  • fröken fegis
    Zamira skrev 2015-05-26 21:03:50 följande:

Ja det förstår jag, där är min arbetsplats fantastisk, känner man sig trött/slö eller sjuk, så kan man vara hemma, det löser sig alltid på ett eller annat sätt!

Fy då, hoppas att det inte är mensvärk dock, utan att det är ett gott tecken bara!!

Usch, ja det förstår jag verkligen :( Vet de om vad ni går igenom eller är de ovetande om det?

Härligt att ha ett jobb som man trivs så bra med! :)

Har haft mensvärk hela dagen idag också... Fruktansvärt frustrerade för mensen har iaf inte dykt upp än. Och då dyker ju det förbaskade lilla hoppet upp och tänker att kanske är det växtvärk jag känner... Kanske - kanske inte, måtte dagarna gå fort till testdag nu - orkar inte med denna ovisshet!

Kompisarna vet att vi gör IVF, fast de vet inte att jag ruvar just nu, då hade de kanske väntat med beskedet (får man hoppas!).

Hur går det för dig? Har du några känningar? När var din testdag nu igen?
  • fröken fegis
    Sophie16 skrev 2015-05-27 21:08:46 följande:

Jag kom precis hem från IVF kliniken. Vi måste vänta till september!! Jag ska gå på klimakterie tabletter i i 3 månader. . När jag är färdigt med sista kartan så ska jag börja med KORTA protokollet istället!! Anledningen till att han ville köra långa var att jag hade dåliga ägg, blir bättre ägg med att "reset" äggen sen återuppliva dem sprutor.

Vet inte varför jag nu ska börja med korts. Men det finns väl en bra tanke bakom det.

Nej, vad jobbigt! Ska du äta tabletterna hela sommaren då?! Skickar en styrkekram!
  • fröken fegis
    Zamira skrev 2015-05-28 16:42:06 följande:

Man måste ha hopp, annars blir dagarna ännu värre tycker jag..

Nja, känner mig svullen och har som mensvärk som kommer och går, det jobbigaste tycker jag är brösten, ömma som attan, och det är ju en biverkning som Lutinus ger, men annars så är det som vilken annan dag som helst haha :)

Har testdag 6/6, RD7, så 9 dagar till testdag =)

Känner du något mer än mensvärk då?

Mensen kom tillslut igår kväll efter 3 dagars jäkla förvärkar... Så försök nr 2 är nu officiellt kört :( Hoppas att det går bättre för dig, håller tummarna!
  • fröken fegis
    Zamira skrev 2015-05-29 18:28:26 följande:

Nej vad tråkigt :(

Då blir det att göra hela proceduren med ÄP igen då?

Om inte detta lyckas så måste vi göra allt på nytt, i och med att vi inte fick nåt till frysen..

Ja tack, jag hoppas på att det blir bra resultat, vill tjuvtesta imorgon eller söndag, men chansen att det visar + nu känns inte så stor såhär tidigt med ett 2-dagars, men vill så gärna få se ett + då jag aldrig fått det under de 5.5 år som vi har försökt..

Ja, nu blir det till att börja om... Vi hade bara 2 i frysen och de blev tvungna att tina upp båda vid detta FET eftersom den första inte klarade sig :(

Som sagt, hoppas på bättre lycka för dig!

Vilken klinik går ni på? Var detta er första IVF?
  • fröken fegis
    Zamira skrev 2015-05-30 08:47:11 följande:

Men vad trist att ena inte klarade sig :/

Jag går på Centralsjukhuset i Karlstad, men gjorde äp och et i Örebro.
    Och detta var vår första IVF, så om detta inte skulle gå vägen så har vi ju två försök kvar tack och lov..

Ni då?

Vi går på en privat läkarmottagning i Jönköping men gör själva IVF:en på Carl von Linné-kliniken i Uppsala. Vi har valt att gå privat och betala själva då vi upplevde Sahlgrenska (som vi egentligen tillhör) som rena skräcken. Vi har betalt för ett 3-pack IVF, så även vi har 2 försök kvar nu (tack och lov). Går det inte på dessa 3 försök så har vi ju iof möjligheten att utnyttja våra försök på Sahlgrenska trots allt, men jag skulle tro att vi avstår...
    Nu ska vi tro och hoppas att det går vägen för dig denna gång, men om det inte skulle göra det måste ni också vänta till hösten då, eller hur gör era kliniker under sommaren?
  • fröken fegis
    Zamira skrev 2015-05-30 10:38:24 följande:

Okej, ja då förstår jag om ni hellre kör på privat! Skönt att ni också har flera försök kvar, det gör en ju lite lugnare som tur är :)

Ja, det är det jag försöker med, tur att jag har en del att göra på jobbet om dagarna, det har gjort att de sista dagarna gått väldigt snabbt!

Jag tror att det blir att vänta till hösten, hittar ingen info om sommarstängningar men kollade lite i gamla trådar och där skrev folk att de fått komma till kliniken efter mitten av augusti, så jag gissar på att det är så även nu!

Hur har det gått Zamira?! Har du testat? :)
  • fröken fegis
    Zamira skrev 2015-06-04 21:30:20 följande:

Ja, jag har gjort det, flera gånger tom haha :)

Kopierar det jag skrev i en annan tråd här förut:

Tog ett test i måndags, tyckte det var ett svagt svagt streck (sambon såg det också), fick lite hopp och kände mig glad. Tisdag började jag få brunt, men tänkte ändå positivt att så kan det vara. Brunt igår också, som ökade lite grann samt blev rödare, ont i magen/illamående, men tog test då också, fick ett starkare men fortfarande väldigt svagt test och kände mig ändå lite hoppfull trots de ökande blödningarna. Idag blöder jag rött, och fortfarande illamående och ont i magen, men trots detta tog jag ett digitalt för runt 15-tiden för att se, och förväntade mig "Ej gravid", men till min förvåning så stod där "Gravid 1-2" :)
    Vågar inte känna mig helt glad i och med att jag blöder, men det känns ändå bra att faktiskt kunna få positivt svar, efter att ha försökt i snart 6 år utan ett enda plus!!
    Så nu hoppas jag att det är positivt på lördag när min riktiga td är, och att det inte har gått åt skogen :)
    Åh, då håller jag tummar och tår för att det går hela vägen! :) Blödningar är väl vanligt i början har jag förstått det som, så står det gravid så stämmer det säkert. Men jag förstår att du inte vill ta ut för mkt i förskott, man är ju som du säger lite skeptisk när det har gått år efter år utan ett enda plus i sikte. Men jag vågar mig ändå på ett försiktigt grattis och håller tummarna för dig imorgon!
Svar på tråden Långt protokoll