Firar ni St. Patrick's Day idag?
Jag bor i Cork, så jag har inte mycket till val - det kommer vara packade Irländare upp till öronen i något dygn nu - men lite fundersam blir jag allt; du ska ha Brittiska flaggan på dig varför? Ironi? Sarkasm?
St Patrick var (sägs det) Romersk Britt, och alltså dels från ett land som förtryckt och allmänt misshandlat Irland genom alla tider (Än idag, när Irland är "fritt" så äger de inte sigsjälva - bara som exempel; om Irland hittar olja så tillhör den England - det var ett av villkoren för deras "frihet")
Och dessutom så kom alltså St Patrick och omvände Irland till katolicismen - vilket ju var ungefär det vidrigaste han kunde gjort. Folk DÖR än idag på grund av St Patrick (indirekt då; de dör på grund av katolicismen - som St Patrick lite får kredd för att ha omvänt Irländarna till när han "drev ut ormarna" - dvs. hedningarna...och införde den kristendom som fanns då) I alla fall; folk dör på grund av det här; senast Savita Halappanavar, som dog på grund av katolicismens syn på abort - trots att fostret dog INUTI henne och orsakade hennes död på köpet - och den hjärntvätt det här landet lider av i frågan.
St Patrick var alltså ett Brittiskt rövhål - som Irländarna är vrickade nog att FIRA - så då blir jag naturligtvis lite nyfiken om din Brittiska flagga är ett öppet hån mot "högtiden" eller hur du valde just den.
(Kan ju tilläggas att nej, jag känner ingen direkt respekt för mitt värdland i frågan om deras religion...om inte det var uppenbart :p Men jag kan samtidigt lätt föreställa mig att en hel drös Irländare skulle bli milt upprörda om någon kom vandrandes i Brittiska flaggan på en dag de anser firar Irland...trots att de alltså missar resonemanget med att han var just Britt...)
Jag personligen anser inte att kristendom är något att fira, så för mig är det här bara ytterligare en dag då Irländarna bevisar hur Ytterligt grundlurade de verkligen blev och fortfarande är. Alltså, i min mening, en synnerligen tragikomisk dag.