• catand89

BF i slutet av november! Följas åt?

Hoppar görna med här om jag får.

Plussade i tisdags på 4+0. Oplanerat gravid med mitt andra barn. Kom till vid en miss 2 dagar innan ägglossning då vi var mitt i ett byte från mini-piller till natural cycle. Första barnet tog 7 försök innan hon blev till så trodde ju aldrig att det skulle gå så fort. Och i stundens hetta tänkte vi inte på att jag inte längre åt piller utan kom på det efter gymnastiska övningarna :p Första barnet är just nu 9,5 månad. Bf 25 november men kommer att bli snittad då mitt bäcken är för trångt så det blir någon dag tidigare.

Just nu har jag bara märkt av mer finnar, molvärk, men knappast lika illa som växtvärkssmärtan med första barnet då jag levde tätt intill min vetekudde i flera veckor. Sen har jag illamående på eftermiddagarna. 4+6 idag. Har inte ringt mvc ännu men ska väl göra det oxå snart :p

• catand89
    DazaC skrev 2015-03-23 19:05:57 följande:

Denna molvärk alltså, någon som vet om det är okej att använde vetekudde på magen så här tidigt i graviditeten? Får för mig att det inte är särskilt bra...

Jag levde med vetekudde i flera veckor för att min växtvärk var i liknelse med missfalls-smärtor. Det hjälpte mig något enormt! När jag körde bil fick jag sätta på och stänga av rumpbörmen hela tiden för att lindra värken :p det blev inget fel på dottern som sitter och leker i soffan just nu :)
  • catand89
    Miette84 skrev 2015-03-24 07:01:03 följande:

Ögat haft magsmärtor " missfallssmärtor " varje natt sen 1-2 veckor tillbax men ingen blödning som tur e någon annan som haft samma? E i vecka 5+6 idag

Det är fullt normalt. Jag hade sånna smärtor fram till v 8-9 med första barnet, varje dag med mer eller mindre skitont. Levde med min vetekudde. Kvällarna var värst. Det är livmodern som växer, vissa märker det mer än andra
  • catand89
    Sandravanilj skrev 2015-03-24 16:00:31 följande:

Har ni också mer flytningar som luktar typ sött? :)

Ja, och rikliga, tjocka saker. Nu när man går igenom det hör med graviditet igen minns man hur äckliga de där flytningarna var.
  • catand89
    jvd89 skrev 2015-03-24 17:50:55 följande:
    Får massa vita flytningar, är era vita eller genomskinliga?
    Det år blandat, ibland tjocka, slemmiga genomskinliga, andra vattniga och genomskinliga och många gånger är de vita tjocka slemblanka. Ibland är de dock åt det gulare hållet. Väldigt varierat men fortfarande rikliga.
  • catand89
    Sandravanilj skrev 2015-03-25 10:39:09 följande:

När har ni tänkt berätta? :)

Vi drar lite på det. Är i v 6 5+1 nu och vi avvaktar nog till iaf vecka 9-10. Helst till vecka tolv men gissar att vi inte kommer kunna hålla på det så länge. Förra gången var jag i vecka 10 eller 11 innan vi berättade. Och i vecka 12 när vi delade det officiellt på facebook
  • catand89

När vi skulle berätta för våra föräldrar om att vi var gravida med dottern så gjorde jag askar med lock och la i en napp i varsin låda som vi gav till dem. Det tog en stund för svärmor och svärfar att förstå. Hon trodde det var en skämtnapp med sprit i eller något haha. Min föräldrar greppade på en gång.

Nu ska vi beställa en tröja med trycket "storasyster" ta ett kort på dottern med t-shirten på sig och sen ska vi sätta det i en ram och ge till våra föräldrar för att se om de greppar den här gången haha :p

• catand89
    efg skrev 2015-03-27 06:20:24 följande:

Kul att läsa hur ni alla berättat eller tänker berätta för era familjer! Jag har ett litet dilemma.. Jag tror att de allra flesta kommer bli väldigt glada, men min mamma är nog mindre förtjust i tanken på att bli mormor.. Har lite svårt att avgöra hur ja tror hon ska reagera. De borde inte komma som någon chock för henne.. Någon som harr tips på hur man berättar när reaktionen är oviss? Haha

Jag hade nog ändå gjort det som en överraskning. Hur gammal är du? Kanske blir hon lite "sur" (fel ord, men du förstår hur jag menar), men jag lovar, hon kommer bli glad när hon fått smälta det. Min mamma var inte heller glad över att bli mormor vid en ålder av 41 år när syrran berättade att hon var gravid första gången. Som 46 år, snart 47, har hon nu 4 barnbarn, snart 4 ;) det har sina fördelar att ha så unga morföräldrar, de orkar leka :) min dotters farföräldrar är 20 år äldre och har sina krämpor som gör att de inte orkar sitta på golvet och leka med henne soeciellt länge. Absolut inget illa menat mot er med äldre föräldrar! Det här är bara våran vardag, andra kanske har föräldrar som är äldre och är pigga i kropparna :)
  • catand89
    efg skrev 2015-03-27 12:39:13 följande:
    Jag är 23 och jag och sambon har varit tillsammans sen 2006. De borde inte komma som en chock, men hon har alltid försökt förespråka att skaffa barn sent "och barn är inget måste" hehe.. Tänkte nog berätta för henne lite i enrum, min sambo för slippa va med just då. Lite sådär lagom .. Kanske de med syrran som lite stöd :|
    Låter som 2 av mina kompisars mammor. De är 25 i år och mammorna säger nej åt barnbarn. Men är man så gammal kan man ju faktiskt ta ansvar för sina handlingar och det är ju inget de kan råda över. Ok om du hade varit 16-17 att de kunde sätta sig på tvären, men när du är 23! Jag hoppas för er skulle att hon tar det bra, det är som sagt något hon ska bli glad över, livets efterrätt sägs det ju! :)
  • catand89
    eihr skrev 2015-03-27 13:23:31 följande:

Den 14/4 ska jag till någon läkare, vet ej vad som ska ske där?!

Den 17/4 är inskrivningssamtalet.

Vet ni om risken för missfall ökar om man anstränger sig mycket?

Höll på att lyfta och flytta på grejer och sen fick jag ont i magen :(
    Såhär i blrjan tror jag inte att det är så stor risk, är nog mer senare. Jag lyfter och kånkar på saker i stallet t.ex. Då kan växtvärken kännas av men går över med lite vila. Samma sak förra grav oxå
  • catand89
    efg skrev 2015-03-27 15:54:26 följande:
    Kanske inte att hon blir arg. Men är nog mest rädd för att hon inte ska bli glad liksom. Som ja tror att alla andra blir.. Jag hoppas verkligen att hon ska bli glad. Frågan är hur tidigt man ska berätta..
    Fel prdval av mig oxå att välja arg, men jag tror hon kommer bli glad bara hon får smälta det :)
  • catand89
    efg skrev 2015-03-28 07:32:56 följande:

Jag är v 6 idag. 5+0. Vill gärna berätta men ja tycker de är så tidigt.. Ja är så rädd för att det inte ska finnas nån bebis där och att ja egentligen bara lurar mig själv hela tiden.. Sambon tycker ja är löjlig men ja vet inte hur ja ska övertyga mig själv om att de är på riktigt

Jag förstår känslan. Jag kunde inte våga hoppas fören efter vul som jag fick i v 7 med förra barnet. Nu är det lika igen, vågar inte hoppas, men det är oxå dels för att jag har små små blödningar hrla tiden. Förra gången jag hade dem med dottern så kom dom från tappen, har en lättblödande sådan, nu är jag inte alls säker på att dom kommer därifrån
  • catand89

Gasar på rätt bra i magen, dessutom supersvullen. Ridbyxorna som gick att stänga i torsdags fick stängas med våld idag.

• catand89
    Kazza skrev 2015-03-30 08:30:47 följande:

Nu har jag lite mindre ont i äggstockarna och oroar mig för det. Funderar på att göra ett nytt gravtest...

Red lite igår. Kändes halvbra fast det inte ska vara farligt. Kan vara för att det är extra ömt efter ivfen och alla galna äggblåsorna.

Catand, antar att du också rider eftersom du tvingar på ridbyxorna. Känner du av nåt då?

Det går bra att rida än så länge :) förra gången red jag till v 18 ungefär. Satsar på att hålla igång till midsommarveckan åtminstone :) jag kan vara lite öm i tjejmagen efteråt men inte så det gör superont. Går över med vila :)
Svar på tråden BF i slutet av november! Följas åt?