• Kazza

BF i slutet av november! Följas åt?

Hej!

Jag hoppar också in här!

Jag är gravid efter IVF. BF 27/11. 4+6 idag.

Ska på VUL den 10 april. Hoppas det ska kännas lite mer verkligt och mindre oroligt efter det.

Har molvärk som känns som mensvärk.

Är 36 år och finns i Karlshamn. Inga tidigare barn utan bara många år av krångel. Har berättat för min pappa men inte för svärföräldrarna än. Ska vänta med det tills det gått lite längre.

• Kazza

Grattis Fladdermusen!

I gravidkalendern står det att det är dags att ta kontakt med barnmorskemottagningen i vecka 6.

• Kazza

Nu har jag lite mindre ont i äggstockarna och oroar mig för det. Funderar på att göra ett nytt gravtest...

Red lite igår. Kändes halvbra fast det inte ska vara farligt. Kan vara för att det är extra ömt efter ivfen och alla galna äggblåsorna.

Catand, antar att du också rider eftersom du tvingar på ridbyxorna. Känner du av nåt då?

• Kazza

Jag är på 6 + 0 idag och det är precis samma för mig. Känner mig jättepigg senaste veckan efter att ha haft ont innan.

• Kazza

Grattis Jenny!!! Så roligt att det ser bra ut!

Jag gjorde VUL igår som såg normalt ut så nu ska jag ta kontakt med vanlig barnmorska istället för ivfkliniken. Känns spännande! Är på 8+5 idag :)

• Kazza

Vi hörde inte några hjärtljud men det syntes att det slog. Det gjorde det redan vid vårt första VUL som gjordes på 7 + 0.

Här i Blekinge får man inte göra NUPP om man inte är över 38. Bara blodprovet som är del av KUB och det görs inte förän runt v. 15. Första riktiga UL blir då inte förän v. 18 här om man blir gravid normalt. Jag har gjort VUL för att vi gjorde IVF och de gjordes på den privata kliniken i Malmö.

Är på 11 + 1 idag. Har varit på hälsosamtal men inskrivning hos bm blir inte förän 26 maj.

Jag är inte supernöjd med landstinget här. Hoppas de har bättre rutiner hos barnmorskan än på gyn ett par rum längre in i korridoren. Sist jag var på gyn var den 20 januari. Efter fyra hattiga år av pergotime som inte funkade så var vi i läget att de skulle kolla upp vilka krav för att göra ivf vi inte uppfyllde (typ skrivna på samma adress i två år, bmi och sånt). Samma eftermiddag var vi på den privata kliniken på introduktionssamtal. Gynmottagningen har inte ens ringt tillbaka än. I Malmö har vi blivit otroligt väl omhändertagna och uppenbarligen gravida...

• Kazza

Är inte gravid på några sociala medier förutom forumet här. Nån som slagit på stora trumman och gjort statusuppdatering typ 'jag är gravid!'?

Har fortfarande bara berättat för ett tiotal av de närmaste irl. Känner inte att jag vill lägga nåt på Facebook eller insta. Har en känsla däremot att det kan bli bebisbilder längre fram om allt går bra.

Kanske är annorlunda om man har barn tidigare eller så är det bara jag som inte har fattat riktigt än efter att ha tillbringat de senaste 18 åren med att tänka att det inte kunde bli några...

• Kazza

Har också BF 26 november. 11 + 4 idag :)

Hade också en pytteliten blödning runt v 7. Ringde och frågade på vår IVF-klinik. De sa att missfall normalt blöder mycket, mer än normal mens, och det gör mer ont än molvärken man kan få vid graviditet. Däremot sa de att det kunde stanna upp i utvecklingen utan att man märkte det mer än på VUL och att man, för att kunna starta ny IVF-omgång snabbt, eventuellt kunde framkalla missfall då. Gjorde man inte det så blev det missfall ändå efter ett tag så du borde ju vara förbi den risken också nu.

Allt jag googlat om blödningar pekar på att det är relativt vanligt och att det inte ska vara någon fara om det är lite och tidigt i graviditeten.

Men det är självklart omöjligt att låta bli att oroa sig ändå...

• Kazza

Nu har vår flicka kommit. Blev igångsatt i fredags morse med prostaglandin. 38+4 då. I lördags kväll gick vattnet och då gav de mig värkstimulerande dropp. När värkarna blev starkare så gick hjärtljuden ner för mycket så vid midnatt bestämde de sig för kejsarsnitt. 01:33 var hon ute.

3030 gram, 49 cm. Hon ska heta Ally efter min farmor.

Eftersom jag har diabetes hade hon lite lågt blodsocker det första dygnet så vi får mata extra var tredje timme tills mjölken kommer igång.

I måndags fm var det rätt jobbigt att ta sig upp men det går bättre och bättre. Lite ont i snittet och på höger sida i revben och axel men det går bra att vara uppe.

Så skönt att det gått så bra hittills!

Hur har ni andra det?

Svar på tråden BF i slutet av november! Följas åt?