Inlägg från: ummsumaya |Visa alla inlägg
  • ummsumaya

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

LindaM skrev 2015-05-27 20:37:33 följande:

Min livmoder slutar strax ovanför naveln och har hela tiden tyckt den vore större än den borde. Väntar mitt 5:e barn.

I måndags hade vi ul inbokat och fick då förklaringen till varför.

Vi väntar tvillingar????

Har gjort vaginalt ul tidigare utan att ha sett den andra, nu gjorde han på magen å då visade den sig helt plötsligt.

Är i v 13+4.

Var på ett ultraljud i vecka 13+1 och hon tittade baravpå den hon såg..men min livmoder mår upp till naveln..kan hon ha missat en?

Hur högt låg din livmoder med fjärde?
    "The human thinks he is superior, but forget that he was once a drop of semen"
  • ummsumaya

Någon annan som känner sig trött på graviditeten redan?

Är så känslosam, otroligt ont i ryggslutet (4:e barnet), gått från att ha en smal kropp med magmuskler och hela köret till att bara känna sig tjock trots att det bara är magen som växt.

Eftersom jag var mycket av ett "fitnessfreak" innan jag blev gravid så blev denna graviditet lite jobbig för mig. Jag var på gränsen till att ha ätstörning som nu eskalerat. Eftersom jag brukade mäta mina lår varje-varannan dag så märker jag att mina lår kan svullna upp till 2cm per dag. Jag vet ju inte om detta är normalt men det känns lite extremt att svulla så mycket. Någon som känner igen sig i något jag skrivit? Är i vecka 25 (24+3)

• ummsumaya
    NovemberFemton skrev 2015-08-07 20:26:42 följande:
    I hear ya!! Jag är i vecka 25 och mår också väldigt dåligt av den kroppsliga förändringen som sker nu utan att jag riktigt kan kontrollera det. Vissa dagar vill jag knappt inte gå utanför dörren för att jag bara känner mig så obekväm och nästan skäms för hur jag ser ut.

Samtidigt är jag oändligt tacksam för det lilla livet som växer i mig och älskar att känna hur han lever om inne i magen. Så då får jag dåligt samvete och grinar för det istället... Stabil? Not so much va! ;)
    Ja, så känner jag också. Att jag nästan skäms hur jag ser ut, fast samtidigt är jag ju så tacksam för den lilla där inne som faktiskt är frisk (i alla fall vad som ultraljudet visade).

Jag tror det är den extrema hormonförändringen som spelar mig ett spratt... :-S
  • ummsumaya
    MissPin skrev 2015-08-07 18:05:31 följande:

Vecka 24. Mitt humör är verkligen hemskt. Jag blir vrålarg och sååååå irriterad på allt, sen blir jag ledsen över att jag varit så arg, sen jättekär, inte alls kär.. Och så håller det på.

Är så trött på sammandragningarna, foglossningen. Efter en dag där jag burit min son på 15 kg, dammsugit och sånt så kan jag inte gå, det gör riktigt ont. Försöker undvika att lyfta men det är svårt.

Men! Bebis sparkar för fullt och det känns underbart :) vi kommer ta en runda till Ullared i september eller oktober och handla lite bebisprylar :)

Så är jag också, och speciellt på jag bär min yngsta på ungefär samma vikt som ditt barn, så är ryggen körd sen. Dessutom när jag städar/lagar mat/tvättar och en massa därtill i stort sett varje dag, så finns inte så mycket kraft kvar i kroppen, och sen slänger hormonerna till ett extra slag. Det är tillfällen jag undrar vad jag gett mig in på.. om det ens var värt det.

Däremot så när jag kommer ihåg den underbara känslan att få sitt barn i armarna så slår det bort det  mesta av allt som jag går igenom just nu. Det är bara alla dessa hormoner jag skulle vilja slippa som gör mig helt galen.

Har så mycket skuldkänslor för vissa av tankarna som kommer till mig..

Skönt att höra att jag inte är ensam..
  • ummsumaya
    Roxybe skrev 2015-08-12 18:57:30 följande:

Jag förstår känslan men det där måste du ta upp med din barnmorska. Tänk istället att du kommer ha lättare att komma i form efter graviditeten eftersom du var vältränad innan, du kommer ha gott om tid att hitta tillbaka till ditt gamla jag. Det är ok att växa och det är ok att vara svullen!

Ja, jag vet att du har rätt trots den kunskapen om hur larvigt det är att känna så, så gör jag det. Det är ett problem som uppstått av ett annat problem så det är ju något jag måste tacklas med.

Jag har otroligt mycket förvärkar..under hela dagen men som värst på kvällen. Det har pågått i ungefär 2-3 veckor nu och bara blivit starkare. I och med den ökningen av sammandragningarna så har även foglossningen blivit ännu värre, till att jag inte ens kan sitta/ligga utan konstant smärta. Nu vt jag inte om dom har ett samband men dom kom i samma veva. Nu är jag för tillfället inte i Sverige med tillgång till barnmorska så det är svårt att få svar eller hjälp. Är tillbaka i Sverige om ca 4veckor. Någon med samma erfarenhet och/eller hört något från en barnmorska om detta?
  • ummsumaya
    Roxybe skrev 2015-08-15 00:04:15 följande:

Jag tycker inte alls det är larvigt, snarare säkert ganska vanligt, men onödigt att behöva stressa över sånt nu. Det låter jobbigt med förvärkarna, kan du kanske maila med din bm? Det har jag gjort med min och mailadressen stod på hemsidan. När det gällde foglossning använde jag en TENS-apparat förra graviditeten och det tyckte jag hjälpte lite. Hoppas det avtar snart!

Har inte testat tens- vet knappt vad den gör, men med så grov foglossning så har jag svårt att tro att den hjälper då även bäckenbältet inte hjälpte mig i förra graviditeten (fast då vägde jag 35kilo mer än vad jag gör nu).

Tack för ditt svar dock! Skönt att inte bli dömd.

Tiden går snabbt nu och jag börjar se lite ljus i tunneln trots att det är över 13 veckor kvar till bf. Jag hoppas innerligt att alla dessa förvärkar kommer speeda på förlossningen. Inte så att jag inte vill ha bebis, men jag hade snarare önskat någon bara kom och gav mig bebis och sa "Här är ditt barn" utan att behöva gå igenom en graviditet haha.

Foglossningen blir värre för varje dag och eftersom jag inte ens är i mitt land så blir jag smått orolig över resan hem då jag har såna problem med att stå/gå.

Klaga, klaga, klaga... Ber om ursäkt!
Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!