• eihr

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

Jaså så snabbt? Skönt att veta. Jag har inte kunnat jobba på en vecka. Ska till läkare nu för sjukskriving och/eller medicin. Kan du jobba nu när du fått medicinen?

Johanna90 skrev 2015-03-31 14:02:51 följande:

Jag fick dem utskrivet igår och känner skillnad idag!! Tar dem morgon/middag/kväll för att förebygga, det var min läkares rekommendationer :)

• eihr

Ånej!! Hoppas det inte är det :(

HCS skrev 2015-04-01 10:16:05 följande:

Får se om jag måste lämna er. Började blöda nu på förmiddagen ljusrosa och har mensvärk. Känner inget i brösten och illamåendet har minskat så tidigt mf är nog ett faktum...

• eihr

HCS du som är den stora peppen och hjärtat i denna tråd, så ledsamt! Jättestor kram till dig och hoppas innerligt på er april-bebis istället om det här inte går vägen. Kram

HCS skrev 2015-04-01 13:09:56 följande:

Tack alla! <3 Känns skitledsamt. Mensvärken bara ökar och blöder lite mer så jag har inte ens ringt bm eller kk. Jo jag ringde bm i morse och bokade första tiden, sen började jag blöda.. Orkar inte ringa tillbaka idag. 

Vid mitt förra mf så fick jag inte ens komma in, behövdes inte (bara om jag blödde jättemycket förstås, typ) Kroppen skulle sköta det där själv. Då var jag en vecka till gången.

Lycka till alla andra!<3

• eihr

Lilalove, MissPin och theGirl: Samma här. Får verkligen hoppas att det blir bättre snart för bara denna veckan som gått med konstant illamående, kräkningar, sjukdomskänsla, trötthet och nedstämdhet har varit extremt psykiskt påfrestande. Är helt matt bara av tanken att det ska fortsätta. I ett svagt ögonblick sa jag till min sambo att jag ångrat mig och han blev jätteupprörd och ledsen. Vet inte varför sådana grodor trillar ut och menade såklart inte det.

Har märkt att det är tabu att gnälla. Var hos läkare för illamående medicin och sjukskrivning och möttes av ett oförstående "illamående och kräkningar hör graviditeten till". Så jävla less då. Verkade inte fatta hur det är att sköta ett jobb med ständigt en spya på lur i strupen.

Jaha gnäll och gnäll. Några tips på hur man kan göra för att tänka positivt, må bättre eller fokusera på något annat?

Glad påsk tjejer!

• eihr

Ja urk, grattis till er utan illamående. Mår illa och kräks varje dag och orkar inte göra saker. Är halvtidssjukskriven nu. Fått utskrivet Legrigan Comp vilket ibland hjälper mig att äta men så fort det gått nån timme sedan jag åt så kommer ett kraftigt illamående igen. Lagad mat funkar inte alls.

• eihr

Jag blev det av en läkare på VC. Ring den vanliga tidsbokningen bara. Nej man behöver inte vara fast anställd! Min kollega som är vikarie var också sjukskriven i början av sin graviditet och det var inga problem. Det är en jättevanlig orsak till sjukskrivningar och läkaren har inte rätt att neka! Inte hållbart att må så dåligt och jobba samtidigt, du måste få ta det lugnt och sköta om dig! Jag mår också sämre vid anstränging. Jobbade min första halvtidsdag idag och mådde mycket bättre, slapp morgonspyorns och det värsta illamåendet och utmattningen.

Thegiirl skrev 2015-04-08 10:59:16 följande:

Hur har du lyckats bli sjukskriven ? är det på mvc el vc man ska prata då el ? man kanske måste ha fast jobb för att kunna bli det ? Jag mår piss o orkar knappt något. Mår ännu värre när jag anstränger mig =/ ska på inskrivningssamtal på mvc imorgon så ska prata med dom där då om jag kan få hjälp. 

• eihr

Jag tar 3-4 om dagen. Brukar ta dem tillsammans strax innan måltid för att lättare få i mig maten. Kräks fortfarande men inte lika ofta. Känner igen dina tankar om "varför gör jag det här mot mig själv", det är riktigt tufft att ta sig igenom. Vi får försöka tänka att detta är en så oerhört liten del av våra liv och att det sedan mynnar ut i något fantastiskt.

Knoppen234 skrev 2015-04-12 15:03:51 följande:

Okej, ni som tagit Lergigan vid illamående vad hade ni för symtom? Hjälpte det? Hur mycket tog ni och hur stort mellanrum mellan tabletterna?

• eihr

Mitt har ockå ökat till kräkningar vid fler tillfällen :( du kanske behöver vara sjukskriven några veckor? Jag är 50% sjukskriven en månad. Provat nån utskriven medicin?

Lilalove skrev 2015-04-15 08:38:22 följande:

Jag har tagit ett par dagars "magsjuka" från jobbet nu, jobbade undan allt på mitt skrivbord igår och stannade hemma imorse. Hade väldigt dåligt samvete när jag ringde in men sen när jag skulle kliva ur sängen påmindes jag om varför jag behöver det här. Lite återhämtning måste man få ta sig, jag hoppas att jag når min topp av illamåendet snart så det går ner, förra veckan kräktes jag bara på morgonen och mådde sen illa resten av dagen, nu kräks jag morgon och eftermiddag.

• eihr

Gjorde VUL i tisdags och hjärtat tickade. Stämmer det att risken för missfall minskar markant om hjärtat börjat slå?

• eihr

Hör med en läkare och få något utskrivet. Legrigan comp funkar bra för mig.

Min mage är också väldigt svullen och spänd, särskilt på kvällarna. Lycka till på ditt VUL!

emeliemarietherese skrev 2015-04-20 18:43:29 följande:

de två senaste dagarna har mitt illamående nått nya höjder. Mår illa precis hela tiden och finns inget som hjälper, äter regelbundet, små portioner, men som sagt inget hjälper. Funderar på att börja ta postafen men blir så rysligt trött av det, jag som redan har svårt att hålla mig vaken längre än till halv nio på kvällarna. Går in i vecka 10 imorgon och har då ett VUL för att se att allt står rätt till med den lille. 

Har ni andra börjat märka något på magen än? Jag har gått ner ett halvt kilo och har inte känt mig mer svullen än jag varit pga orolig mage (vilket jag haft mkt hittills under denna grav). I eftermiddag var dock första gången jag kände att jag inte orkar gå och "hålla in" magen som man alltid gör annars utan att jag bara vill slappna av i magen, och upplever den svullen. Ingen bebismage eller så, men svullen.

• eihr

Vi har inte haft sex alls sedan plusset. Är totalt osugen pga illamåendet och tröttheten.

• eihr

HCS- hur går det för dig?

HCS skrev 2015-04-20 16:30:26 följande:

Jag började blöda 1 april. Skulle då varit i 5+3 men testen ökade inte som de borde. 1 v efter bim borde det varit starkare än det visat. Testade nästan blankt i påskhelgen och den 8e var cb blankt. Även äl testerna.

• eihr

Hoppas det går vägen! :)

HCS skrev 2015-04-27 19:02:04 följande:

Tack bra, förutom att jag inte var gravid. Men har precis haft ägglossning! Bara att vänta nu då

Hoppas det går bra för er alla här inne! 

• eihr

Vad roligt! Stort grattis :)

äppelblomman skrev 2015-05-02 13:22:48 följande:

Hej :) Får jag vara med här? Jag är äntligen gravid med första barnet efter ett antal års försök med IVF etc. Har mått pyton i början av graviditeten, mått illa, kräkts, tappat i vikt etc, men är nu i vecka 12 (11+4) och nu har det äntligen börjat vända :) Kan äta igen och är faktiskt hungrig mest hela tiden, är även väldigt trött. Har ännu inte gått upp mina tappade kilon, men har i alla fall inte tappat något mer utan stått still i vikt 1 vecka ungefär :)

Jag har sedan vecka 8+1 känt att det varit svårt att knäppa byxorna trots att jag tappade massor i vikt då, och nu har jag köpt mammabyxor och det syns en liten bula på magen :) Mammabyxorna är så sköna! Inget som trycker och spänner mot magen, rekommenderas starkt!

Har bf 17/11.

• eihr

Hej!

Har ni andra varit med värk/konstig känsla i underlivet? Har haft det i något dygn och trodde först det var en begynnande urinvägsinfektion men det blir inte värre av att kissa. Det gör lite ont och känns ömt och svullet. Rätt obehagligt.

• eihr

Vilken lättnad! :)

mother87 skrev 2015-05-05 20:36:05 följande:

Var idag på kk på bokade besöket jag fick i fredags, man såg hjärtat slå och att den rörde sig :) otroligt lättade blev vi. Antagligen är det sköra slemhinnor eller moderkakan som fäster sig sa hon, blev daterad 9+2 sa hon.

• eihr

Svårt att veta, den är så odefenierbar! Svamp, brukar inte det klia också?

Roxybe skrev 2015-05-05 23:40:28 följande:

Ring mvc, så kan de kolla. Svampinfektioner mm är vanligt när man är gravid. Jag har haft värk i vad jag tror är livmoderhalsen, men gissar på växtvärk. Kan det va nåt sånt?

• eihr

Lotie - du måste ringa in o det sipprar så att dom kan kolla att du har tillräckligt med fostervatten.

Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!