• MelinaG

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

Fick äntligen tid för KUB, först 27 maj :( jättelång tid ju...

• MelinaG
    Globertrotter90 skrev 2015-05-07 12:50:10 följande:

Någon mer än jag som ser ut som en salamipizza i ansiktet? Såååå mycket finnar, usch ser verkligen fruktansvärt ut... Har väl aldrig perfekt hy och vet från innan att den är väldigt hormonkänslig (liksom resten av min kropp hehe), men det har max varit en eller två små finnar åt gången... MEN NU!!! Världens explosion! Är i vecka 11 (10+3), någon mer med samma problem eller erfarenhet av detta? Brukar det lugna ner sig i någon speciell vecka? Upplever att det bara blivit värre och värre. Något tips?

Jag har också haft otroligt mycket i ansiktet och känt mig så ofräsch, men tycker dock att det redan börjar lugna sig lite nu... (10+5) hoppas att det gör det för dig snart också.
  • MelinaG

Åh, nu har jag också varit på KUB och allt såg bra ut :) var så nervös i morse att jag nästan skakade. Bebisen sov dock och hon kunde inte se så bra, så jag fick resa mig och "skaka" runt på magen för att väcka den lilla och då blev det fart där inne :) Kön sa hon inget om, men blev dock flyttad till 28 nov, så 13+4 idag!

• MelinaG

Längesen jag skrev här inne, har läst allt men av någon anledning inte kunnat skriva. Vecka 34 här nu och börjar bli lite trött på att vara gravid. Har en helt okej graviditet och är jättetacksam att jag inte har fått havandeskapsförgiftning eller graviditetsdiabetes eller något liknande, men blir less på alla små gravitetskrämpor jag har som halsbränna, karpaltunnelsyndrom, navelbråck, foglossning, trötthet, hemorojder och Gud vet vad...

Bara tre veckor kvar på jobbet nu dock, ska bli skönt att få lite riktig vila sen. Skickar lite pepp, kämpa på sista biten nu allihopa!

• MelinaG
    flislis skrev 2015-10-11 08:20:45 följande:

Nu börjar det bli riktigt verkligt! Har varit ett nervvrak men nu börjar det kännas bättre o bättre att bli mamma. Känns mer naturligt.

Nån mer som väntar första o har haft kalla fötter? (Hoppas inga diskussioner är för tabu här inne?)

Nu börjar man kunna känna hur han ligger ju! Så häftigt :) En gång knackade jag på magen och då sparkade han tillbaka på samma ställe - nästan kommunikation (eller kanske slump). :) Han hickar nästan dagligen, är det vanligt att bebisar hickar ofta?

Jag har också haft lite kalla fötter då och då. Första barnet och tvivlar liksom på att det kommer att bli bra och att vi kommer att bli bra föräldrar. Och dessutom kommer ju hela våra liv bli helt annorlunda. Jag hoppas att det bara är naturligt att känna så :)
  • MelinaG

Var inne första gången på förlossningen igår då jag inte hade märkt av några sparkar eller buffar på kvällen (34+1). Var rejält orolig då jag hade provat att buffa på magen, dricka iskallt, äta sött och allt möjligt. Som tur var var allting bra, fick på mig ett ctg som mätte barnets hjärtrytm och då sparkade hon även en hel del. Isag verkar allt vara normalt igen :)

Dock så var det två orosmoment:

1. Barnmorskan var osäker på hur hon låg i magen, och ett ultraljud visade att hon fortfarande ligger med rumpan ner. Det här får mig att bli lite stressad, är första barnet, hur stor är chansen att hon fortfarande kan vända sig självmant?

2. Jag har aldrig känt av några sammandragningar alls. På ctg:n så visade det dock att jag hade sammandragningar och då tyckte jag mig också kunna känna av dem. Jag blev jätteglad, men sedan berättade barnmorskan att de kom för ofta för att det skulle vara normalt (kanske var femte minut). Hon trodde att det berodde på en UVI, så jag fick ta ett urinprov som inte visade något. Efter det fick jag åka hem, men nu blir jag orolig över de där sammandragningarna, kom inte för mig att fråga något mer om det. Kan det vara farligt att ha så många, jag känner dem ju nästan inte?

• MelinaG
    annelielind skrev 2015-10-21 21:33:00 följande:
    Hej. Hur har det gått för dig? Att ha sammandragningar är ju normalt men att ha dom så ofta är ju lite märkligt. Bebis kanske vill komma ut lite tidigare
    Ja, jag litade inte riktigt på det där urintestet de tog på sjukhuset (hade ju hinkat i mig massa isvatten i försök att väcka bebisen). Köpte ett eget hemmatest för UVI och mycket riktigt så visade det positivt. Fick komma till läkare och ta ett till test, och nu har jag fått antibiotika. Känns väldigt skönt, hoppas att sammandragningarna försvinner.
  • MelinaG
    flislis skrev 2015-10-21 23:49:35 följande:
    Vad säger bm då? Har läst lite på olika forum att den ska vara vänd i v 35-36. Men jag är ju ingen bm, så vaf vet jag :)

Min bm har inte ens känt på magen än! Ska iof göra snitt, men det vill man väl veta ändå? Aja, blir kanske nästa vecka då. Det känns som att han har huvudet upp...
    Vi ska till BM om två veckor igen först i 36+6. Har hon inte vänt sig då så får det bli ett vändningsförsök någon dag efter. Hon trodde inte att hon kommer vända sig självmant, men man vill inte göra vändningsförsöket tidigare då det kan sätta igång förlossningen.

Vad konstigt, menar du att din bm inte har mätt magen ens? Min bm har nog kollat hur hon ligger sedan typ vecka 25, men då sa hon också att det inte spelade så stor roll eftersom hon fortfarande kunde vända sig väldigt lätt då.
  • MelinaG
    flislis skrev 2015-10-22 15:32:46 följande:
    Nu kom det! Den 27 november kommer min son! :D

Blir samma dag som bf, om han inte får för sig att komma tidigare såklart.
    Grattis! (eller vad man sägerSkrattande) Måste vara häftigt att veta exakt datum man kommer bli mamma.
  • MelinaG
    Citrona skrev 2015-10-28 16:39:45 följande:

Jag ska göra snitt den 26 nov och har alltså en månad kvar.
    Har gått ner 2 kg men bebisen ligger på +12% och sparkar fint....hur kommer det sig att jag går ner egentligen? äter som jag ska och nästan varje dag slinker det ner ngt onyttigt...
    Börjar känna av foglossning mer och mer.

Har BF 28e, men lutar åt att det blir ett snitt om hon inte vänder sig snart... Kan inte säga varför du går ner, men jag har "bara" gått upp två kilo och bm verkar inte orolig, så har inte gjort något TUL. Jag äter också, och rätt mycket onyttigt för den delen, så jag har ingen aning om hur det där funkar... Däremot har jag inte svullnat något, drar man på sig mycket vatten väger ju det också väldigt mycket...
  • MelinaG
    flislis skrev 2015-11-02 18:23:52 följande:

Idag har vi varit hos bm. Allt är som det ska.

Hon rekommenderade mig att ta influensavaccinet. Det kan väl vara smart eftersom då blir både bebis och jag skyddade hela vintern.

Har ni funderat på vaccinet?

Jag har aldrig vaccinerat mig tidigare, men har gjort det nu. Man är ju i en riskgrupp och det är en rekommendation från Socialstyrelsen så förstår faktiskt inte vilka argument det skulle finnas för att man inte skulle göra det?

Är inte direkt så att jag känner att jag har bättre koll på forskning och statistik kring det än Socialstyrelsen liksom och har ingen anledning att misstro dem att de inte vill folkets bästa :)
  • MelinaG

Var hos barnmorskan igår (37+0) igen och bebis ligger fortfarande i säte :( Har fått tid för ett vändningsförsök på måndag, men har inga höga förhoppningar om att hon ska vända sig direkt...

Bm sa också att om vattnet går så måste jag lägga mig ner och ringa förlossningen (så inte navelsträngen kläms åt), nu är jag bara livrädd för att vattnet ska gå utan att jag märker det! På förlossningkurserna sa de att det mycket väl kan "sippra" ut lite och har ju så mycket flytningar att jag är rädd att jag inte märker skillnad...

Vad tror ni som har barn sedan tidigare, är det helt säkert att man märker det? Luktar det speciellt?

• MelinaG
    annelielind skrev 2015-11-08 18:30:53 följande:
    Hej. Mitt vatten har gått 3 av 5 graviditeter och det har inte varit någon fråga om det verkligen varit vattenavgång. Kommit massor och sen fortsatt komma med jämna mellanrum. Finns tydligen dom som det bara sipprar lite på men man tycker ju ändå att det bör märkas, flytningar är ju oftast inte så vattniga, inte mina iallafall.
    Tack för svar! Känns som att jag kan ta det lite lugnare nu och lita på att jag med största sannolikhet märker det om det händer :)
  • MelinaG
    HCS skrev 2015-11-11 17:52:21 följande:

Tror att clearblue har trosskydd som ändrar färg vid fostervatten läckage. Annars märker du nog ändå. För mig har aldrig vattnet gått, vet inte hur vanligt det är? Har 3 barn. Hoppas de kan vända den lilla rätt på måndag!.

Tack, det ska jag kolla upp!

Vändningsförsöket lyckades faktiskt, så just nu ligger hon faktiskt med huvudet neråt. Jag trodde inte att det skulle lyckas och hade ställt in mig på kejsarsnitt, så är fortfarande lite chockad. Men det är bara att ställa om :)
  • MelinaG

Känns himla pinsamt, men har fått hemorrojder som gör så ont att jag bara vill gråta. Kunde inte sova överhuvudtaget i natt och har haft ont hela dagen och bara legat ner och känt mig alldeles deppig. Trodde aldrig att hemorrojder kunde vara så hemskt! Är det någon som har något bra tips? Jag har fått en salva (doloproct) och så försöker jag ta och kyla med en isbit vilket bedövar lite.

• MelinaG
    flislis skrev 2015-11-17 20:28:37 följande:
    Stackare!:( jag har också, fast inte lika onda som dina låter det som. Jag har en salva som heter xyloproct, låter som det är samma innehåll. Nånstans läste jag att muskeln är ju spänd hela tiden, så för att minska trycket och "slappna av" skulle man stoppa upp något (typ finger eller en liten buttplugg). Men det känns ju helt brutalt och inte alls lockande. :( usch.
    Tack för tips, men det där med buttplug lät ju inte så lockande FörvånadFår hålla mig till salva och prova lite alvedon också Glad
  • MelinaG
    annelielind skrev 2015-11-17 22:11:31 följande:
    Finns stolpiller att använda som funkar. Jag har oxå haft mycket problem både med hemorrojder och svamp denna graviditeten. xyloproct har hjälpt mig har använt både krämen och stolpiller.
    Okej, tack så mycket för svar, ska kolla upp stolpiller. 
  • MelinaG
    Frankie86 skrev 2015-11-18 11:19:21 följande:

Nu börjar det närma sig för många av oss :)

Jag var på tul imorse. Lilltjejen är en liten tjej. Känns så skönt att veta eftersom barn nummer 2 var stort (4365gr) kom dagen innan bf.

Den här bebisen beräknas väga 3300gram om hon kommer på bf 9/12. Jag tror hon kommer i månadsskiftet november/december. Känns som en lättnad att hon är mindre i storlek.

Smakar på namnet Alice <3 storasyskonen heter Felicia & Oscar. Vad tror ni om den kombinationen?

Alice passar jättebra till namnen! Tycker också att det är väldigt fint, men tyvärr håller min man inte helt med mig där....
  • MelinaG

Nu har vi äntligen fått vår tjej! Lite oväntat kom hon på BF -1, vaknade av regelbundna värkar som kom var sjätte minut i torsdags 04.45. Efter en riktigt tung förlossning på 29 timmar så kon en stor tjej på 53cm, 3700gram.

Vill bara säga lycka till till alla er som fortfarande väntar, ni kommer klara det galant! Jag var väldigt rädd för förlossningen, men det går vägen!

Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!