• flislis

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

Miaomiao skrev 2015-06-09 15:53:05 följande:

Inte ett dugg nyfiken :) Inte min grej. Återhämtningen efter KS gick superbra, åkte hem andra dagen.

Nu råkade jag kanske ogilla din kommentar, det var inte meningen! Är svårt att surfa på denna sidan med mobil. :) Skönt att det gick så bra!

Tack alla som delar med sig. Ks är oftast ett känsligt ämne, men här verkar ingen ta illa upp :)
  • flislis
    miela33 skrev 2015-06-10 07:47:59 följande:

Jag fick oxå KS med min son, blev inlagd v34+0 pga stört blödning, hade en moderkaka som låg helt fel o trots extra UL där dom sa att moderkakan låg rätt (vilken den inte alls gjorde) på morgonenen efter började jag stört blöda igen o innan jag fatta något låg jag i opperationsrum o skulle få ryggmärgsbedövning o bli snittad i vaket tillstånd, det var dom enda två sakerna jag verkligen inte ville ha, ville föda vaginalt. Innan ryggmärgsbedövningen börjat verka prova dom snitta 3 cm ca. Sen kom moderkakan vaginalt o dom sövde mig, allt gick väldigt väldigt fort, vaknade en timme efter med ingen mage helt borta i narkosen o ingen bäbis på rummet, kan inte beskriva den skräcken jag kände då. Men sonen låg på neo o mådde ypperligt bra. Känner mig snuvad på den sista "tjocka" tiden (det jag såg mest fram emot) och känner mig även berövad en normal förlossning. (Vad man väntat sig liksom)

Endå skeptisk denna gång o livrädd inför vaginal förlossning, ingen som förstår då jag ju har barn sen innan :/ o jag orkar inte förklara alla ggr.

Detta är inget känsligt ämne för mig så sett utan även KS är ju en sorts förlossning. Så har du frågor får du gärna ställa dom.

Ursäkta för rörigt inlägg :)

Tack för ditt svar. Tror vi alla är överrens om att det värsta som kan hända är när det händer något oväntat och läkare bara gör utan att vi vet vad som händer . Kanske är därför så många som vill göra planerat snitt, känns som det är mycket mer oväntat som kan hända vid vf. Personligen har jag dessutom svårt att lita på läkare o vårdpersonal. Känns svårt att lämna ut sig så totalt till en bm i en så svår situation, vid ks är allt inplanerat och vanliga vf-komplikationer gör inget. Visst är en normal, komplikationsfri förlossning det bästa, men ärligttlat verkar de ganska sällsynta...

Hur gick återhämtning för dig?
  • flislis
    summer13 skrev 2015-06-09 21:27:29 följande:

Jag hade en jättejobbig förlossning som slutade i snitt, blodtransfusioner m.m och det var det värsta jag varit med om. Övertygad om att jag skulle dö. Hade sån dödsångest och allt var bara hemskt.

som plåster på såren fick jag världens mest fantastiska lilla bebis (på 5 kg..) så självklart värt det!

Vet inte hur jag ska klara denna gången, men kommer boka in samtal för det så hoppas det kommer hjälpa..

Usch vad hemskt. Hur känner du nu, vill du helst göra vf eller ks? Hur klarar sog psyket efter en sån händelse? Mådde du bra o kunde njuta av bebisens första tid?(Lite väl privat kanske, svara inte om du inte vill!)
  • flislis
    summer13 skrev 2015-06-11 09:48:03 följande:

Jag känner mig jätterädd för ks, det var det värsta jag varit med om. Efter jag repat mig och fått blodtransfusioner och så upplevde jag inte mycket besvär efter ks. Tycker återhämtning därefter var enkel. Och bebisen var så himla efterlängtad så jag lärde mig nog direkt att skilja på besvikelsen över förlossningen och glädjen för mitt nya barn. Hade inga svårigheter alls men anknytningen.

Nästa gång hoppas jag på vf. Men jag vet att jag ska ha öppet sinne iaf.. Eftersom bebisen var stor vid födseln så rekommenderade läkaren mig igångsättning v 38 ca denna gång.

Efter rul kommer jag gå till ofeliamottagning där man kan prata om sin rädsla och bearbeta det!

Men då var det akut ks? Vad jag förstått o läst mig till kan det bli lite rörigt, dom tar ju beslutet av en orsak liksom. Planerat brukar nog gå lugnare till.

Hoppas såklart du får göra en vf som du vill :) Bra att dom sätter igång det så tidigt då, 5 kg är ju en hel del! Min sambos mamma berättade att han vägde 4,5, hoppas inte det går i arv :p
  • flislis
    summer13 skrev 2015-06-11 19:27:27 följande:
    Ja det var akut, efter 36 timmar med värkar varav 10 timmar fullt öppen orkade jag inte mer helt enkelt..

Både min familj och min sambos familj har fått stora barn och det är ärftligt. Hade hen legat med huvudet "rätt" hade det nog gått bättre. Tror inte det var storleken som gjorde det men det i kombination med att huvudet låg fel gjorde att hen inte kom ner som hen skulle.
    Oj... förstår att du inte orkade mer! :/
  • flislis
    miela33 skrev 2015-06-12 07:44:01 följande:

Jag är ju själv väldigt nervös inför fl o vaginalt födande o ingen förstår mig, "du har ju ett barn, du vet vad som väntar" klassisk kommentar o trött på att höra den :( men jag siktar iaf på vaginal förlossning.

Finns så många som tycker att det är fult m ks, nästan tabu. Tom min mamma, hon vill inte ens försöka förstå. "Det är ju helt naturligt och kroppen är byggd för det" Man ska inte lyssna på andra. Förstår inte varför jag är så rädd om det nu är så naturligt. Hjärtkirurgi och antibiotika är inte heller naturligt!

Tack o lov håller min syster med mig, hon har gjort både vf o ks.
  • flislis

Idag firar jag att jag inte kräkts på två veckor! :D

(Nu är jag bara kissnödig o tjock! ;))

• flislis
    MissPin skrev 2015-06-17 16:11:19 följande:

Det är ju nu man ska må hur bra som helst! Är i vecka 17. Men jag har en hemsk halsbränna, extremt trött och illamående.

Snart är det tisdag! Då ska vi på ultraljud, så spännande och så läskigt!

Eller hur, andra trim ska ju vara "ljuvlig"! Jag kräks inte längre, men kan må illa och är sjuukt trött. Förra veckan grät jag för att jag var alldeles för trött för att gå o lägga mig :p Haha, men vi får utgå ifrån att det är värt det! ;)

Åh vad mysigt! Jag ska om typ 3 veckor, alldeles för länge, saknar hen! Om ni får, vill ni veta kön då?
  • flislis
    MissPin skrev 2015-06-17 17:05:51 följande:

Ja, tur man får en sån perfekt present sen

Ja vi vill veta kön om det går att se. :) jag är väldigt nyfiken, vill kunna tänka ut ett namn innan. Vill ni veta kön?

Det vill vi absolut! Vill veta så mycket som går om vår lilla skrutt! :D Dessutom tycker jag att bebisprylar som är "unisex" är väldigt tråkigt, allt är grått o beige!
  • flislis

Nja. Min gräns går vid rosa på pojkar, iaf sålänge de är så små att man inte ser om det är flicka el pojke, större pojkar tycker jag kan ha rosa också. Men sen är det ofta massa spets o volanger, det tycker jag inte passar på pojkar. Annars ska jag försöka vara så öppen som möjligt! Både bilar och dockor. Våra vänners son får inte leka med dockor :( Och när jag var liten viille jag hellre leka med bilar. Haha, sörjer än idag att jag inte fick ett sånt där parkeringshus iflera våningar... ;)

Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!