• flislis

Vi med BF i slutet av nov/början av dec!

Mikaela90 skrev 2015-10-27 22:32:52 följande:

Hur gick det för dig? Min lille pojk ligger +19% och vikten landade på 3300 gram. En liten rundis alltså, jag är ju bara 36+0 imorgon. Men varför han är större är pga min graviditetsdiabetes som jag dragit på mig :-/ Ska dit om 2 veckor igen och då ska vi göra ännu ett tul och prata om eventuell igångsättning.

Här är två bilder jag fick med mig idag.

Åh bebis! :D

Hur kommer de fram till att han ev är stor och att de behöver göra tul? Avvikelse på magmåttkurvan?
  • flislis
    Mikaela90 skrev 2015-10-28 07:25:52 följande:

Nää mitt magmått ligger på "normal-linjen" så där hade det inte upptäckt det. Men det är pga graviditets-diabetesen jag fått och därför gör dom regelbundna kontroller. Nu på slutet har jag åkt in varannan vecka och gjort tul + ctg, men nästa gång blir nog det sista Har man graviditetsdiabetes så väger oftast barnen mer och håller man inte koll och vikten skenar iväg väldigt mycket så kan både mamma och barn skadas under förlossningen.

Jag förstår. :) Tack för infon. Är så nyfiken på allt! ;)
  • flislis

Vem i tråden är mest utled på att vara gravid nu?

Vem är närmast bf? (Det närmar sig babyboom nu!)

• flislis
    flislis skrev 2015-10-28 07:52:37 följande:

Vem i tråden är mest utled på att vara gravid nu?

Vem är närmast bf? (Det närmar sig babyboom nu!)

Själv vet jag inte hur jag ska orka en hel mån till. Hade det inte varit för lergigan att sova på så hade jag nog mest legat o gråtit i galenskap!

30 dagar kvar (bf 27/11)
  • flislis
    summer13 skrev 2015-10-28 12:05:56 följande:

Man ka

Är lergigan för illamåendet eller gör det en sömnig också? Jag sover i snitt 2-4 timmar per natt, ibland 1 timme på dagen, och har gjort flera månader. Är dödligt trött. Hade varit bra om nåt hade hjälpt en att sova!!!!

Finns två varianter såvitt jag förstår. Får man det för illamående så innehåller den koffein och sen denna varianten utan koffein för att somna lite lättare. Hade glömt hur skönt det var att sova 7 tim i sträck! ;) Kolla m läkaren, kan ju vara skönt att få sova lite innan allt brakar loss liksom!
  • flislis
    summer13 skrev 2015-10-28 17:18:24 följande:

Blir lite arg att varken bm, läkare eller nån annan nämnt att man kan få ta medicin för att få sova lite!!! Har riktigt svårt att klara av jobbet och har haft länge, mitt minne fungerar knappt längre och allt jag gör är på sparlåga. En natt sov jag 5 timmar i sträck och kände mig utvilad för en gångs skull! Ska till läkare de 10e Så ska fråga om det då.

Det förstår jag att du blir! Lergigan är ju ganska vanligt bland oss preggon.
  • flislis
    summer13 skrev 2015-10-28 19:26:48 följande:

Ja jag har alltid trott att det bara är för illamående! Känner mig lite trög med haha nej man tänker ju att man ska ta så lite medicin som möjligt under grav så inte ens tänkt i de banorna!

Jag har sömntabletter i vanliga fall så min läkare skrev ut dem för "säkerhets skull",jag ville inte ha dem först eftersom jag tänkte som du. Men nu är jag glad att jag har dem!
  • flislis
    summer13 skrev 2015-10-28 21:20:07 följande:

Läste bipacksedeln och de är även för "överaktivitet". Lergigan comp däremot innehåller koffein för att motverka att man blir trött.

Exakt! Det är comp man får för illamående. Sen kanske inte alla somnar av den, det är ju inga vanliga sömntabletter! Men jag blir dåsig o gosig av dem. :)
  • flislis

Idag har vi varit hos bm. Allt är som det ska.

Hon rekommenderade mig att ta influensavaccinet. Det kan väl vara smart eftersom då blir både bebis och jag skyddade hela vintern.

Har ni funderat på vaccinet?

• flislis
    fantasy06 skrev 2015-11-02 20:44:29 följande:

Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa och kommer inte göra det nu heller. Min barnmorska har inte sagt ett knyst om det heller.

Är väl mer om man är i en riskgrupp?

Har aldrig gjort det heller och hade det bara varit för min skull skulle jag inte göra det nu heller. :/

Vi är i riskgrupp, som gravida. Dels blir gravida tydligen rejält sjuka (om man får flunsan), dels finns det risk för fosterskador. Sen tänker jag att det kan vara skönt att slippa oroa sig för att bebisen ska bli sjuk senare också...

Hm, känns inte riktigt helt rätt men kanske får göra ett undantag i år...
Svar på tråden Vi med BF i slutet av nov/början av dec!