• Zoorroo

BF december 2015 :-)

Jag hoppar in lite försiktigt.. 

Har ännu inte plussat men jag är 200% säker på att jag är gravid. Om jag inte är det så har jag fått en akut dödlig sjukdom med tanke på hur jag mår. Glad Trött intill döden och fullständigt orkeslös. Mår illa hela tiden men har tack och lov inte kräkts.. Brösten ömmar så att bh:n gör ont. Krampar, spänner och gasar i magen. Jag kan nog vara rätt säker på vad som händer tror jag.. Glad

Jag har inte räknat exakt men jag tror att jag har BF i mitten på december..

Efter att ha läst hur problematiskt det varit för vissa så skäms man nästan för att säga att vi varken legat i eller försökt aktivt.

Men jag plockade ut min stav i höstas iaf. Sedan har det fått gå som det har velat helt enkelt. Och nu verkar det i allra högsta grad som det har tagit sig.

Eftersom jag aldrig har varit inne på det här med barn så kommer jag säkert att ställa en miljon korkade frågor. Ffa så har jag nollkoll på det här med förkortningar.

Till att börja med skulle jag gärna vilja veta vad VUL står för? :) 

Nått med ultraljud antar jag men vad står då V:et för?

Hur är det med barnmorska (bm- det vet jag.. Glad ) ? Får man lov att välja själv vem man vill ha?

• Zoorroo

Har någon några bra tips på böcker att läsa? 

Eftersom jag är teoretiker så gillar jag att läsa mig till saker.

OCH, eftersom jag är kontrollfreak så vill jag gärna läsa mig till allt jag kan så ingenting kan överraska mig.. Tungan ute

• Zoorroo
    Knasbollen81 skrev 2015-04-05 14:41:12 följande:
    Åh jag är från Uppsala

34 år så får vara tanten här

Då kan vi tanta ihop.. Är också 34.. Flört

Bor på Västkusten.. 

• Zoorroo
    Filious skrev 2015-04-05 18:43:36 följande:
    Spännande, du får ta och göra ett test snart Flört

VUL är vaginalt ultraljud ( V = Vaginalt) och det kan göras tidigt i graviditeten för att kolla så att hjärtat slår osv
    Barnmorska har du rätt att byta om du inte känner dig bekväm/tillfreds med den du tilldelas. Det finns ju också privata alternativ i vissa kommuner om man vill så.

Några boktips har jag dock inte, man brukar översköljas med rätt mycket info innan förlossning ändå Glad

Testet är gjort! SoligSolig
    Positivt då givetvis - som jag redan hade räknat ut! :) 

När kontaktar man mödravården?

Jag kommer att be att få träffa den speciella barnmorskan som jag tänker på.

Hon var verkligen helt underbar! Och då har jag bara träffat henne ca 10 minuter när jag gjorde ett cellprov för en tid sedan.. Glad

Ska ta en tur till biblioteket och kika vad de har.

Förr har jag alltid varit skräckslagen vid tanken på att föda vaginalt. Har alltid blivit kallsvettig vid tanken på smärtan. Men nu känns det faktiskt inte som ett problem alls! Det går som det går! :) 

• Zoorroo

Är det bara jag som är så in i döden trött?? 

Jag är vanligtvis full av energi och håller igång från morgon till kväll. Men nu vill jag bara sova hela tiden. Jag mår konstant illa.. Tycker inte alls att detta är en angenäm upplevelse.

Är lite rädd för hur det ska fungera att jobba. Vill ju inte berätta riktigt än men det känns som ett måste eftersom jag inte alls kommer att klara av att hålla min vanliga takt.. Rynkar på näsan

• Zoorroo
    Knasbollen81 skrev 2015-04-07 16:16:32 följande:
    Den där känslan är stark som man känner, grattis till plusset!! Hur känns det?

Man kan få komma på ett tidigt samtal redan i vecka 6 men skrivs inte in förrän senare, mycket beroende på landsting. Ring direkt och fråga tycker jag.

Är du minsta orolig för något så ta hjälp. Jag hade inte en positiv förlossningsupplevelse med första barnet utan tänker gå på samtal, förberedelser (på mottagning för sådana som är rädda)

Tipsar om den hemliga FB grupp vi startar.

Det känns faktiskt helt ok med tanke på att jag aldrig varit den som haft någon barnlängtan, snarare tvärtom.. Men det känns ganska häftigt. Klart man ska ha barn liksom! Skrattande
    Det är många i min bekantskapskrets som kommer att tappa hakorna fullständigt. Även mamma skulle jag tro.. Hon hade nog gett upp hoppet om att bli mormor.. Flört

Jag kommer givetvis att framföra min tidigare oro när jag träffar bm. Jag kommer även berätta om min herpes. Läste någonstans för längesedan att den kan förvärras under en graviditet samt att det kan vara "farligt" för barnet om man har ett skov just vid förlossningen.. 

Någon som vet nått om detta?? 

Tackar för tipset. Kommer att gå med lite längre fram.. Än så länge vill jag vara anonym.. Flört

• Zoorroo
    Knasbollen81 skrev 2015-04-07 16:18:47 följande:
    Jo är verkligen dödstrött. Sover från sju och sedan hela kvällarna. Sambon tycker jag är urtrist

Illamåendet förra graviditeten fick mig att berötta tidigare. Gjorde dock det enbart till min närmsta chef. Hon var hur bra som helst...

Himla pinsamt bara att jag började på mitt jobb bara för två månader sedan.. På ett mammavick.. Obestämd Skrattande

Det kommer inte att fungera för mig att vara så här trött!! Hoppas verkligen det ger sig snart!! 

Jag har ju liksom 4 hästar att ta hand om! Tack och lov att jag har dem hemma på lösdrift så det räcker att jag ser till att de har mat och vatten.. Det är allt jag orkar just nu.. Förvånad

Men de kan ju inte ställas av.. Måste finna ork att motionera dem.. I-Landsbekymmer!!! SkrattandeSkrattande

• Zoorroo
    Beya skrev 2015-04-08 09:57:34 följande:

Shit vad jag kränger! Blivit alldeles för mycket mat o godis nu i påsk. Lovat mig själv att bli nyttig igår igen men sen så jag att vi hade mycket godis kvar o började äta igen. Har gått upp nästan 3kg på bara ngt dagar :( kan ju inte skylla på graviditeten än;) men svullen mage + allt frosseri gör ju att jag ser ut att vara i femte månaden redan.

Klarar ni att lägga band på er? Eller ni känner inget godissug?

Jag är bara sugen på "fräscha" saker. Jag som älskar sås och geggamojja (läs, majonäs och feta smörgås pålägg) vill nu bara ha proviva dryck, frukt, grov smörgås med ost och skinka.. BLT macka på Statoil funkar men allt annat geggigt får jag kväljningar av. Idag köpte jag mig en hamburgare på väg hem från jobbet, åt halva och höll sedan på att kräkas av dressingen som var på.. 

Hoppas verkligen att det fortsätter så här!. 

Jag har ju redan sedan tidigare 20-25 kg övervikt så jag känner inget jättebehov av att gå upp mer.. :)

Men antar att man inte har så mycket att säga till om när det gäller det.. :)

• Zoorroo
    Dakine skrev 2015-04-08 16:20:57 följande:

Jag har också ca 20 kg övervikt och vill verkligen inte gå upp mer. Vill att barnet ska växa som det ska men att jag ska gå ner i vikt eller stå still ;)

Ja, det hade ju varit fantastiskt om barnet kunde dra nytta av det man redan har ätit så att säga.. SkrattandeSkrattande
  • Zoorroo
    Vadvetjaaaaag skrev 2015-04-09 10:17:37 följande:

Här vill jag hoppa in :D plussade imorse efter första försöket :D är lite i chock haha ;)
    men funderar lite på de där med barn i december? hur känner ni? alltså inte att ni ska få barn då utan årstiden och månaden, för och nackdelar ? :)
    blev konstigt nog lite lustig nu när jag börjar tänka på att hade vi väntat hade de kanske blivit i mars april som kanske egentligen är bättre månader. Förstå mig rätt hehe

Jag  förstår dig helt och fullt! Kontrollfreaket i mig tycker att detta är helt fel!! :) Man får väl helt enkelt knipa så man går över tiden ett par veckor.. Skrattande

Skämtåsido!! Hoppas ingen tar illa upp nu! Hjärta

Svar på tråden BF december 2015 :-)