• Loveway

BF december 2015 :-)

Hallå alla härliga människor :)

Jag hoppar in här jag också. Är just nu i vecka 7+2 med första barnet och allt känns så nytt och spännande.

Var på mitt första besök hos Bm förra veckan och plötsligt känns allt så verkligt.

Jag jobbar som timanställd i butik och min sambo studerar. Är det någon annan som är i en liknande sits och hur tänker ni i sådana fall ekonomiskt sätt? :)

/Johanna

• Loveway
    velvet skrev 2015-05-12 12:16:09 följande:

Loveway - Grattis till plusset! :D Vi befann oss i en liknande situation när jag blev gravid med dottern för fyra år sen. Jag hade ett ganska dåligt betalt arbete och min sambo hade två år kvar av sin utbildning. Dessutom bor vi i Stockholm vilket är dyrt. Det fungerade dock jättebra och dottern saknade aldrig någonting! Dessutom anser jag att många av grejerna vi köpte till henne var heeelt onödiga. (Sen vill man ju köpa vissa onödiga grejer för att det är roligt, men det är ju en annan sak ;))

Nu är vår situation helt annorlunda. Vi har båda fått bra jobb och har precis köpt en bostadsrätt. Men hade vi befunnit oss i samma situation som förut så hade det fungerat det också. :)

SsJj skrev 2015-05-12 12:11:37 följande:

Välkommen! :) Då är vi beräknade till samma dag du och jag.

Men vad spännande :)

Hur mår du som läget är just nu? Jag själv har väldiga problem med illamående och kräks var och varannan dag. Har även som växtvärk i magen, men det är mest bara lite mysigt då det känns som ett bra tecken.
  • Loveway
    Lizzie09 skrev 2015-05-12 13:01:17 följande:

Hej och välkommen! :)

Jag är också i vecka 8 med första barnet :) Är i liknande sits som er, jag pluggar (dock färdig nu i maj) och är timvikarie och min sambo driver ett litet företag, så den ekonomiska inkomsten är inte enorm direkt. Men vi lägger undan runt 500:- var varje månad på ett sparkonto som vi kommer att använda till bebisgrejer sen, och det funkar jättebra för oss. Får vi något extra över en månad så åker det också in på sparkontot. Tror allt kommer gå jättebra ekonomiskt, även fast vi inte har två fasta jobb :)

Vad skönt att höra att man inte är ensam om att inte ha det helt stabilt på den fronten.

Det här med att spara är toppen, då har.man junen buffert att luta sig mot sen när det börjar närma sig. Jag har ett sparande sedan innan som vi planerar att bygga på till bebis. Nu i sommar kommer min sambo också jobba så då kommer vi förhoppningsvis kunna lägga undan en del vi också :)
  • Loveway
    Astli85 skrev 2015-05-12 15:46:46 följande:

Hej hej! Jag är i v 7 (6+5) och är alldeles ensam i detta än så länge . Ekonomiskt tror jag det alltid löser sig.. jag arbetar .. men som usk så ganska kass betalt.. men vill man så kan man! :)

Vilken otroligt skön inställning :) Jag är duktig på att oroa mig för saker och ting i tid och otid och önskar att jag hade mer av din inställning.
  • Loveway
    velvet skrev 2015-05-12 12:16:09 följande:

Loveway - Grattis till plusset! :D Vi befann oss i en liknande situation när jag blev gravid med dottern för fyra år sen. Jag hade ett ganska dåligt betalt arbete och min sambo hade två år kvar av sin utbildning. Dessutom bor vi i Stockholm vilket är dyrt. Det fungerade dock jättebra och dottern saknade aldrig någonting! Dessutom anser jag att många av grejerna vi köpte till henne var heeelt onödiga. (Sen vill man ju köpa vissa onödiga grejer för att det är roligt, men det är ju en annan sak ;))

Nu är vår situation helt annorlunda. Vi har båda fått bra jobb och har precis köpt en bostadsrätt. Men hade vi befunnit oss i samma situation som förut så hade det fungerat det också. :)

Vad lugnande det kändes efter att ha läst ditt svar :) Jag vill gärna tro att allt löser sig, men min oro tar lätt över. Att höra att det löst sig fint för någon annan i samma sits känns toppen iaf!

Min sambo har också två år kvar på sina studier, och jag tjänar inte riktigt så bra som jag är van vid vilket skrämmer mig.

Minns du på ett ungefär hur mycket du fick ut varje månad under den perioden? :)

Vad skönt att allt har löst sig för er och att ni kämpat på tillsammans! Jag hoppas på det samma för oss!
  • Loveway
    SsJj skrev 2015-05-13 06:54:45 följande:

Till viss del! Tycker inte man ska äta lättprodukter kanske. Nu äter jag varken mjölk eller gluten själv men..

Annars så fryser jag torkat/kallrökt. Äter inte rått kött eller smarriga mögelostar. Försöker undvika kaffe vilket funkar ganska bra nu vid illamående men annars är jag en riktig kaffetant..

Såklart vill man inte skada sitt barn men jag tror inte man ska vara för hård mot sig själv heller.Vågar knappt skriva det men helt okej för tillfället! :) Har plågats med fruktansvärd huvudvärk och konstant illamående (utan att kräkas) i flera veckor så känns skönt med en paus men visst mår jag illa om jag inte äter ganska tätt och jag är rätt trött och slö och andfådd.. :)

Har du provat postafen eller sea band (?) eller lergigan?

Ja växtvärk är ett okej symtom! :)

Men vad härligt :) Man får vara glad så länge det håller i sig.

Jag använder mig av sea band och det funkar till viss del. Innan dem kom in i bilden hade jag det betydligt jobbigare, men illamåendet vill inte riktigt ge med sig. Får se om jag ska ta och testa något annat längre fram om det inte lättat alls.

Det är lagom roligt att springa ifrån på jobbet om man säger så :) Haha
  • Loveway

Jag är ganska ung, blir 22 nu i sommar och bor för tillfället nere i skåne.

Är det någon annan här i gruppen som är i liknande ålder eller kanske är bosatt i de södra delarna av Sverige? :)

• Loveway
    liinaH skrev 2015-05-16 20:56:42 följande:

Jag blir 23 Och kommer också i från Skåne :) hur långt är du gången? :)

Men åh vad roligt! :) Jag har gått 8 hela veckor nu idag , så går in i vecka 9 imorgon.

Hur långt har du själv gått?
  • Loveway
    DrDonna skrev 2015-05-17 08:24:47 följande:

Jag är lundabo men lite äldre, inte för att det spelar mig nån roll vad gäller åldern :)

Men vad roligt med lite skånebor :) Nej åldern spelar verkligen ingen roll. Hur långt är du gången?

Jag själv går in i vecka 9 imorgon.
  • Loveway
    liinaH skrev 2015-05-18 05:20:07 följande:

Haha samma här, blir 8+1 idag enligt ultraljudet igår. :) enl mina beräkningar ska det va 8+3, men vi får se :D

Haha jaså du, vad roligt :) Åh har du redan fått göra ett UL? Hur kommer detta sig? Är så nojig och orolig så skulle himla gärna vilja kolla att allt står rätt till där inne jag också.
  • Loveway
    gällka88 skrev 2015-05-18 16:32:54 följande:

Den värsta eftermiddagen i mitt liv. Vid toabesök efter lunch kom de blod på papperet, i den värld man befinner sig i just nu, jättemycket blod. En rosa flytning! Fick panik och lämnade praktiken snabbare än blixten, ringde sambo och grät ögonen ur mig. Har aldrig varit så orolig i hela mitt liv! Ringde gynmott. då min BM inte hade telefontid. Fick komma dit 30 min senare, blev undersökt och fick göra ett VUL där man såg full aktivitet!! Stenen från mitt bröst och mina axlar försvann! Vilken underbar känsla! Han trodde jag inte är lika långt gången som jag trott utan tippade på vecka 8-9 nånstans. Enligt sista mens är jag i slutet av vecka 10. Vilket känns lite jobbigt då de blir längre till "säkerheten"...

Usch kan inte för mitt liv förstå känslan du måste fått. Denna oro man redan går runt med, och sen blod på det. Underbart att allt såg bra ut iaf :) Då kan man slappna av lite iaf.
  • Loveway
    evve88 skrev 2015-05-19 09:06:54 följande:

Åh ja som trodde illamåendet höll på att ge med sig, var precis tvungen att springa och spy upp hela frukosten..

Blä nu får de va bra med illamående snart!

Samma här! Illamåendet tycks aldrig ge med sig och jag spyr minst en gång om dagen. Fruktansvärt att behöva rusa ifrån jobbet och upp till toaletten. Är så otroligt doft känslig och kommer det så går det inte att hålla emot.

Längtar så tills man kan få må bra iaf en liten dag och njuta till fullo av bebis :)
  • Loveway
    velvet skrev 2015-05-19 07:06:42 följande:

Någon annan vars byxor stramar? Kan knappt ha mina vanliga och det känns obehagligt. Men för tidigt med mammakläder liksom. Eller hur resonerar ni andra?

Precis samma här! Tycker att näst intill alla mina par trycker på magen, vilket framkallar illamående :/

Har också funderat på att köpa ett par mammabyxor, men det känns precis som du säger lite tidigt. Men snart har man knappt nåt val :P Så svullen..
  • Loveway

Hej alla härliga tjejer! :)

Jag är i vecka 11 (10+2) och försöker hålla igång både med många promenader, då vi har hund, och med älskade gymmet. Jag tycker dock att det är väldigt kämpigt många dagar då mitt illamående tar överhand och jag ofta får springa ifrån på gymmet för en snabb visit på toaletten... Jag har ofta även otroligt ont i magen och kan inte göra några övningar där magen kommer i kläm då den allt som oftast är svullen och "öm".

Hur går det för er mer träning osv? Har ni några tips på bra övningar som inte frestar för mycket på kroppen och som inte "tar emot"? :)

Stor kram !

• Loveway
    Karin23 skrev 2015-06-06 09:04:55 följande:

Hej! 24 år iår, bf den 8/12, finns det fler förstagångsgravida och iomdet förstagångsföräldrar här inne? Skulle vara kul att följas:) Ni kan skriva privat till mig eller här inne eller mail. Men skulle vara kul me kontakt:) Kram

Hallå :)

Jag blir 22 och är också gravid för första gången. Är dock inte lika långt gången som dig, är i vecka 11 (10+6) idag :)
  • Loveway
    Karin23 skrev 2015-06-06 10:04:08 följande:

Hej! Det låter mycket från mig men är bara i v 13(12+3) hade egentligen bf 13/12 men vid Kub räkna den bm om bf till 8/12:) När har du bf?:)

Åh okej! :) Jag har bf 27/12 än så länge. Men då har jag varken gjort Kub eller något annat som stärker det, utan det är bara efter uträkning. Hoppas så att min lille knodd tittar ut först i Januari dock, vet att.min lillebror inte är allt för glad på mina föräldrar och han är född samma dag som vi har bf ;) Haha
  • Loveway
    Karin23 skrev 2015-06-06 12:22:08 följande:

[quote=75392238][quote-nick]Loveway skrev 2015-06-06 10:40:05 följande:[/quote-nick]Åh okej! :) Jag har bf 27/12 än så länge. Men då har jag varken gjort Kub eller något annat som stärker det, utan det är bara efter uträkning. Hoppas så att min lille knodd tittar ut först i Januari dock, vet att.min lillebror inte är allt för glad på mina föräldrar och han är född samma dag som vi har bf ;) Haha[/quote

Jo om man fick välja,de vore något:) Det sägs ju att första barnet brukar ta lite tid och man kan gå till v 42 utan problem mot det normala v 40. Jag skulle om jag finge ha födelse i november alltså två veckor för tidigt pga majoriteten i släkten fyller i december och skulle vara trevligt med en egen månad eller januari och gå över några veckor för egen månad då:) Men vet inte hur mycket de sista veckorna tillber bebisen så mycket ifall den är för tidig eller ligger extra länge:0 :) Kub är ganska skönt att göra, något du bör boka nu i v 11:)! Då får man hur stora oddsen är för down m flera vanliga fel som de mäter i ett mellanrum i nackvätskan på bilden på ultraljud på fostret:) sen att man får se hjärtslag och hur krabaten rör sig, oh vad överväldigande :))<3

Haha, ja precis om man fick bestämma ;) Självklart är knoddis Välkommen när hon/han väl är färdigbakad, men en liten önskan har man allt. Huvudsaken är att barnet är friskt :)

Ja en egen månad hade ju varit guld värt för den lille. Men det återstår bara att se :D

Jag har förstått att många väljer att göra kub. Själv känner jag att jag inte vet riktigt vad jag skulle göra med beskedet om det nu visade sig något, vilket för mig hade lett till ännu mer oro och nojighet. Så för min del tror jag att det blir att vänta till rul :) Men klart att ett tickande hjärta och bevis på aktivitet där inne lockar något galet. Allt man vill är ju att se att bebis mår bra!
  • Loveway
    Primrose Lilac skrev 2015-06-17 17:32:02 följande:

Hej bettyboopan1984 blev bara lite konfunderad, du är i v.13+1 och har bf 21/12, har ni räknat ut själva, bm eller via någon räknare? Själv är jag nämligen i v.13+1 idag också och vi är beräknade av bm till 28/12 har de räknat helt tokigt på mig då? Kanske någon kan ge lite klartecken? :)

Hallå! :) Jag är i v 12+4 idag och har enligt Bms beräkning Bf 27/12 än så länge. Så nåt knas med beräkningen du har fått måste det nog vara :s
Svar på tråden BF december 2015 :-)