• Elin87

BF december 2015 :-)

Hej! Hoppar gärna in här om det är okej :)

Plussade i fredags, vi har försökt i 4.5 år och har nu äntligen lyckats med hjälp av pergotime på 2a försöket (egentligen vill jag säga 1a då de sa till oss att det inte verkade alls bli någon äl på VUL så vi försökte inte alls då, men visade på blodprovet att de hade fel)

Bf 18/12

Har inga direkt symptom alls och är i v5. Haft mycket kraftig smärtor som mensvärk förra veckan men som nu börjat avta. Brösten spändes och blev hårda en natt nu i helgen men har inte så ont. Inge illamående men kanske lite tröttare än vanligt men inte så farligt.

Så jag är supernervös över att detta inte ska bli något! Vill bara ligga hemma fram till v12 så man kan andas ut lite :P

• Elin87
    Beya skrev 2015-04-13 13:25:22 följande:

Åh stort grattis!Klart du ska vara med här. Vad kämpigt ni måste haft det.

Förstår precis känslan att bara vilja ligga hemma fram till v. 12 :) hoppas veckorna går fort nu:)

Ja det har varit riktigt tufft. Men tillslut fick vi hjälp och då gick det äntligen :D

Vill må illa nu och kräkas så man får lite mer tecken än de få jag har. Blir så orolig! Vi kommer ju få en tid för ultraljud kring v10 eller nått tror jag de sa men då oroar jag mig att det inte ska visa några hjärtslag..usch så nervös jag är!
  • Elin87

Köpte armband på Apoteket i förrgår och igår funkade det bra. Spydde 1 gång bara på jobbet. Men idag.... Spytt 4-5 gånger redan! Får nog prova nått annat och se. Går inte att knappt kunna arbeta utan måste spendera mycket tid på toaletten, folk kommer nog snart börja lista ut vad som händer :P

• Elin87

Håller helt med alla andra -åk in!

Jag var till akuten i söndags efter att ha haft kraftiga smärtor i magen. Och det är min första graviditet så jag visste inte om det var normalt eller ej. Men vart så orolig och ledsen så vi åkte.

Skönt var det! Fick se en väldigt liten prick blinka, men de såg även nått mer på VUL, en cysta. Ingen vet om det var det som orsakat min smärta eller vad. Men just nu lever den lille och de håller koll på cystan så helt klart värt de! :)

• Elin87

Äntligen har jag fått lergigan comp och fått ner kräkningarna lite! Har inte kunnat behålla nått när jag varit på jobbet..lite lugnare när jag legat hemma i soffan bara. Men han sjukskrev mig direkt i ett par veckor framöver tack och lov!

Men idag var vi på ultraljud och fick se något som var betydligt större än en liten tickande böna sist vi var inne :D Är i v9 nu. Och direkt jag fick se hjärtat och man såg huvudet och benen lite så då brast det! Tårarna kom av lycka. Läkaren blev lite nervös då..haha! Men shit alltså så häftigt och underbart!! ?

• Elin87
    Anniiica skrev 2015-05-13 18:46:33 följande:

Skönt att du fick lergigan!

Hoppas det lugnar ner sig för dig nu och du slutar kräkas.

Visst är det en underbar upplevelse! Allt blev så mycket mer verkligt när man nu verkligen ser att det är en bebis!

:):)

Det var så overkligt på något vis. Efter så många år med att kämpa och nu ligger det faktiskt något och växer där inne! Nej det gick bara inte att hålla tillbaka känslorna där inne :D haha WOW så häftigt! :D
  • Elin87
    liinaH skrev 2015-05-13 18:12:58 följande:

Oh vad häftigt, det måste vara en underbar känsla! Exakt hur långt är du gången? Ska själv på ultraljud på söndag i 8+2 , kul att veta lite vad jag kan förvänta mig, om man ser huvud och ben eller bara en liten ärta! :)

Nu är detta en graviditet med hjälp av pergotime. Så om jag räknar från första dag på senaste mensen v8+4. Enligt vad måtten på ultraljudet visade så sa han 8+2 när jag frågade.

Så du kommer nog se det jag såg. Konturerna av en liten liten bebis. Jag tyckte den var så tydlig för när vi var inne sist akut (pga smärtor i magen och de hittade en cysta) så såg jag bara en rund ring och en prick som flimrade. Så hade inte så stor förväntning att det skulle synas direkt nått än :)
  • Elin87
    JJ15 skrev 2015-05-26 08:58:55 följande:

Sjukskriven resten av veckan och läkarn har skrivit ett recept på primperan (verkar vara vanligt här i Finland mot illamåendet). Är sängliggandes, känner mig som en zombie. Sovit riiiktigt dåligt inatt. Hoppas att veckan börjat bättre för er andra mammor!

Förstår dig, jag har varit hemma i 3 veckor nu. Sjukskrev mig själv en vecka och sen gick jag till doktorn och han sjukskrev mig direkt!

Spydde hela tiden nästan när jag var uppe. Fick lergigan comp som minskade kräkningarna lite men det går upp och ner, måste ligga ner större delen av dagen och kämpar än med illamåendet och kräkningarna (är i v11) och längtar efter att få tillbaka energin i kroppen!
  • Elin87
    JJ15 skrev 2015-05-26 14:49:54 följande:

Det är så otroligt jobbigt att må såhär. Så länge jag ligger ner är allt ok. Men så fort man sitter eller står upp så kommer illamåendet. Hoppas att du .. vi .. börjar må bättre snart! <3

Precis! Var så dum en helg och följde med min sambo och hans familj till deras stuga som vi hade lovat flera veckor innan. Tänkte att jag har ju fått medicin och de har ju toalett med. Ojoj..Visst bilresan gick okej får jag säga då jag kunde sova och vi kunde svänga av och spy i skogen. Men väl där..6 personer och 1 toalett. Så spänd över att den skulle vara upptagen..försökte vara social så låg inte ner så mycket som jag borde..så jag spydde hela tiden! Fick inte ens behålla vattnet sista dagen och sprang ut och kräktes bakom huset. Jag var så slut på att jag grät och ville ge upp!

Efter det går jag helst ingenstans om jag nu inte måste. Är så orolig över att detta kommer fortsätta in i andra trimestern också för mig. Men hoppas inte, hoppas vi blir bra snart! <3
  • Elin87

Så roligt att läsa och se hur vi alla börjat prata om nästa steg nu i graviditeten! Först mycket om längtan efter v12, oron om missfall och första bm besöket. Och nu RUL! Så roligt! :D

Själv så har jag mitt andra besök hos bm idag kl16. Sen så har vi fått tid för RUL den 23/7. Hoppas de går med på att berätta könet om de ser. Vi är så nyfikna! :D

• Elin87

Hade vårt rul idag. SÅ nervösa!! Jag har inte känns nått alls och är i v19. Men den lille rörde sig för fullt där inne visst. Fast ville inte alls visa vad de var för kön för oss! Och hon försökte verkligen och putta på den flera gånger men den höll kvar benen i skräddarställning :D

• Elin87

Har en fråga jag hoppas någon av er kan ge mig svar på.

Är tillbaka på jobbet nu efter semestern och är i v21 nu och börjar fundera över vad jag får och inte får lyfta. Jobbar inom industrin så är en del lyft osv. Är första gången jag är gravid så känner mig helt förvirrad. Finns det någon gräns med hur tungt man max borde lyfta eller ska jag köra på tills kroppen säger till?

• Elin87

Vi fick höra hjärtat för första gången igår! Tårarna sprutade direkt :D Sen lämnade hon över dopplern till min sambo och gick iväg med lite saker så vi fick prova på själva. Så roligt! :D

Hjärtat låg på 150. Jag hade sf-mått på 23. Järntabletter var jag tvungen att köpa extra av då det gått ner till 118 nu. Blodtrycket var helt normalt. Gått upp nästan 2 kg bara. Men då jag hade lite att ta från innan så var det bra.

Ska skriva ut och ansöka om grav.peng nu. Tänkte även kontakta läkaren idag och boka tid och se om jag kan gå ner i tid till dess då jag känner hur ryggen blir värre för varje vecka och tungt och stressigt jobb inom industrin. Försökte prata med min bm om det men jag är rätt mesig på att stå på mig och hon bara sitter och tittar på en och säger "det är helt vad du känner att din kropp klarar.." Då blir jag inombords tokig och mer förvirrad! Vill inte verka mesig och klaga då det finns folk som anser att ryggont och besvär hör till.

• Elin87

Hej alla! Håller just nu på med att packa BB-väskan. Men vet inte alls riktigt vad jag ska lägga i och hur mycket! Vad har ni packat i era?

• Elin87
    BowserSchnauzer skrev 2015-11-29 17:19:47 följande:

Jag har nog packat alldeles för mycket ;). 2 pyjamaser, 3 body och 3 byxor, filt, overall, 3 mössor och några blöjor samt rumpsalva. Kläderna är i 50 och 56 så tänkte man får se vad som passar. Sen har jag packat till mig mjukisbyxor, 2 linnen, 2 t-shirt, 4 strumpor och 4 stora trosor, en tjocktröja, en sjal. Ska packa ned hygienartiklar med tandborste, deo, borste, schampoo balsam etc när det är dags.

Och så tar vi med oss bilbarnstolen :).

Vad har du lagt ned i väskan?

Jag har packat till bebisen hittills;

Pyjamaser två i 50 och en i 56. 1 set kläder i stl 50 och en body och två byxor i 56. En mössa plus en vintermössa när vi åker hem. 3 strumpor. Overall. Filt.

Till mig;

Förlossningsbindor, 2 amningsbh, amningskudde, två pyjamasbyxor (kör på det då de är tunna och mjuka), amningspads, T-shirt, varmare tröja. Sen ska jag slänga i trosor och strumpor samt tjocka varma innetofflor/sockar. Sen åker även hygienartiklar i såklart.

Sen tog det stopp och jag blev så osäker på vad jag egentligen behöver och hur mycket av allt. Så svårt! :D
  • Elin87

Har vi någon Bf-lista som rullar här så vi kan följa och se när folk är beräknad och när och om man fått?

Vi har den 20e så 18 dagar kvar nu :D

• Elin87
    Snobi skrev 2015-12-02 14:24:29 följande:

Egentligen borde vi ju göra en ny bf-lista och lägga till de som redan har fått. Men själv vet jag tyvärr inte hur man gör.. någon annan?

Haha precis det jag undrade och skrev :D
  • Elin87
    Snobi skrev 2015-12-02 14:57:56 följande:

Haha :D Jag vet att det fanns en i början men den behöver nog uppdateras en del. Kanske lika bra att göra en ny med alla som är kvar i tråden?

Ja precis. Jag kan börja skriva så nästa får kopiera och fylla i sin med vad man nu vill. Och vi kan väl försöka ordna så nått är i ordning, kanske bf-datumet?

Elin87: BF 20/12, första barnet, flicka
Svar på tråden BF december 2015 :-)