Inlägg från: Tokstollen |Visa alla inlägg
  • Tokstollen

BF december 2015 :-)

Bebisens säng fick flytta in till oss idag. Har bytt säng åt våran yngsta och tyckte det kändes onödigt att ställa undan bebisens säng för att ta fram den om bara några veckor. Spjälskyddet och babynestet har jag sytt i matchande tyg :) och babynestet är sytt med extra höga kanter för att minimera risken att något av de andra barnen rullar över bebisen ifall dom skulle komma till vår säng och vi har bebisen där..
  • Tokstollen

Haha oj, var visst inloggad på mitt gamla konto. Men spelar ingen roll.. Det är ju jag som skriver oavsett!

Kort presentation eftersom det var ett tag sen jag skrev: två pojkar födda -13 och -14. Väntar nr 3 BF 9/12.

• Tokstollen
    SsJj skrev 2015-10-30 17:25:20 följande:

Har precis fått ny telefon men plockade två bilder från instagram. :) Magen i v32 (beräknad 31/12) och sängen som stått bäddad ett par månader. :)

Och så skötbordet som jag snickrat ihop i väntans tider för att kunna byta på båda våningarna. :)

Vad fint allt ser ut och vad duktig du är som snickrat ihop skötbädden själv!
  • Tokstollen
    SsJj skrev 2015-10-30 23:09:32 följande:

Tack! Det fick bli lösningen då det inte går in ett vanligt skötbord eller vägghängt bord på vår toalett på nedervåningen och det känns lite otryggt att springa upp på övervåningen med två nyfikna storasystrar hack i häl varje gång (den ena kan inte gå själv i trappan heller) och byter vi på golvet så måste allt plockas bort varje byte om det inte ska lekas med det. ;) :)

Perfekt då ju! Vi har samma problem med att byta våning tillsammans med två syskon varav minsta inte kan gå i trappa själv. Jag har också byggt mig ett skötbord pga det fast med hjälp av en bänkskiva som jag dessutom förlängde längs hela ena kortsidan i badrummet. Tänker att jag kanske kanske kanske kan vika tvätten där också (och inte lägga en miljon andra saker där på...). Mitt är dock lite simplare än ditt ;) hur gamla är dina barn förresten?

Hörni när räknas man som höggravid egentligen? För jag känner mig onekligen som det. Såhär jobbigt gravid har jag aldrig känt mig med de andra två. Och jag är bara 34+1.. Hoppas innerligt att denna lilla också vill ut i vecka 37 som sina bröder!
  • Tokstollen

Lite lagom lördagsnöje när man (nästan) är höggravid.. Sytt ett babynest till en vän som ska få bebis i mitten av november.

Tänkte sy en amningskudde också, är det någon här som gjort sin egen? Har sytt otaliga babynest men aldrig testat amningskudde. Lite sugen på att ge mig på det nu. Tänker att det nog inte borde vara så svårt ;)
  • Tokstollen

Jag har druckit hallonbladste med båda dom andra. Blödde i en vecka efteråt bara. Sen kanske det hade varit så ändå, omöjligt att veta. Denna gång har jag rena torkade hallonblad som inte är påsförpackade. Brukar koka hemgjort chaite och lägga i hallonblad i. Druckit en handfull gånger hittills bara men jag känner helt klart av effekten. Får kraftigare förvärkar direkt. Ska nog avvakta någon vecka innan jag provar igen.

Igår sjönk min mage. Ser helt bisarrt ut. Har liksom inte haft så stor mage och nu har allt jag hade koncentrerat sig i en liten klump längst nere. Ser ut som jag har en boll under tröjan typ.. Dessutom hade jag massor av förvärkar igår och det kändes att dom gjorde skillnad. Kom blodblandat slem också. Hoppas ändock det är två veckor kvar. Hinner gärna färdigt med renoveringen vi håller på med. Ska bygga en mellanvägg sen måla, tapetsera och behandla golvet först i tre rum! Vill inte behöva göra det mellan amningarna utan ser helst att allt är färdigt och inflyttat när bebis kommer!

Ni som har barn sen innan, hur har era förlossningar varit? Jag har haft så snabba förlossningar att jag inte ens tror att jag kommer hinna in denna gång. Är helt inställd på att föda hemma eller i bilen. Min barnmorska har tom haft extrasamtal med mig ang det och gått igenom hur jag ska göra. Hon skrev ner lite saker jag borde köpa för att ha hemma då också. Känns så skumt men här går jag liksom och förbereder en hemförlossning mer eller mindre. Men skönt att vara förberedd ifall det nu skulle bli så!

(Och tack för komplimanger ang babynestet, syr beställningar på löpande band här hemma. Så det är kul att höra att ni tyckte det var fint:))

• Tokstollen
    SsJj skrev 2015-11-05 10:16:02 följande:

Tokstollen - det där lät ju helt klart godare än att dricka rent hallonbladste! :)

Borde du inte åka in och kolla läget om du har förvärkar och blodigt slem och magen redan sjunkit? Tänker att det kanske händer något redan nu?

Första barnet var kejsarsnitt för mig men andra barnet, min första vaginala förlossning så öppnade jag mig från 4 till 10 cm och fick krystvärkar redan 1 timme efter vi kom till förlossningen så jag är också ordentligt orolig.. Värkarna började göra ordentligt ont 2 timmar innan vi åkte så vi hann med nöd och näppe känner jag..

Hört av vänner som hört av förlossningspersonal att andra förlossningen går fortare men tredje kan gå precis hur som helst.

Min syster fick krystvärkar i en ambulans och hade poliseskort in till förlossningen. Jag är beräknad samma dag som hennes son är född och jag ska till samma ställe. Det föder lite oro!

Ja prova teet. Det är verkligen godare än att dricka det som det är. Dessutom rekommenderas ju bland annat kanel i samma syfte. Så kan ju inte vara negativt tänker jag :)

Har redan kollat upp. Tappen mjuk, centrerad och förkortad och öppen ett par centimeter men inte i aktiv förlossning. Man gör inte heller något för att stanna upp eftersom jag är i vecka 36. Så det är bara vänta och se. Tror dock inte det är dags än. Med de andra har jag i princip vetat någon vecka innan det kommer ske och så känns det inte alls nu.

Hoppas du slipper samma upplevelse som din syster! Lustigt att du är beräknad samma datum som hon var ;)
    summer13 skrev 2015-11-05 16:03:57 följande:

Min förlossning var ingen höjdare.. värkar 36 timmar, fullt öppen 10 timmar och slutade ändå i akut snitt. Livmodern drog inte ihop sig efter (bla pga 5kg bebis) så jag fick blod och var inlagd 1 vecka innan jag ens kunde ställa mig upp..

Så jag är inte direkt överförtjust att behöva föda igen om man säger så!

Snitt var en hemsk upplevelse för mig och jag hoppas kunna föda vaginalt denna gången. Ska testa iaf!

Låte som en hemsk upplevelse. Hoppas verkligen att du får en revansch denna gång och din förlossning blir så bra som du kan hoppas på!
  • Tokstollen

Jag föder i örebro och har varit supernöjd. Hört mycket negativt om bb där men jag har bara legat på deras gynavdelning. Med ettan stannade vi bara över dagen tills barnläkaren gett ok att åka hem. Med tvåan fick jag ligga två dygn pga att vattnet hade gått 3 dygn innan han kom. Har dock varit väldigt nöjd båda gångerna och aldrig behövt dela rum. Skulle aldrig stanna (om jag inte måste pga medicinska orsaker som med tvåan) och särskilt inte om jag inte fick ett eget rum. Det sköna med att stanna var ju att få egentid med den lilla och chans att få amma och låta den biten lösa sig i lugn och ro. Men nu vill jag nog bara hem tror jag. Får se om jag ändrar mig sen

Hemskt för er med dåliga upplevelser. SsJj, det du skriver låter helt sjukt! Hoppas verkligen du slipper det igen.

Min sömn är inte heller den bästa. Svårt att ligga skönt. Har halsbränna och är törstig men kan inte dricka. Kräks nästan varje natt och domnar i armarna på den sidan jag ligger på. Och nästäppan är ju bara som grädden på moset. Ska bli sååååå skönt att få ut bebisen på utsidan sen. Jag har sovit så otroligt mycket bättre trots att jag vaknat för att amma och byta blöja. Hellre det än det man går igenom nu. Tack och lov är det inte länge kvar!

Missade mitt besök hos bm idag pga att min äldsta ramlade och slog sig illa så kunde inte lämna iväg honom hos barnvakten och dra. Nästa tid är den 20/11 och chansen finns ju att jag redan har fött då. Skulle tagit immuniseringsprov idag också så det hinns ju kanske inte med. Någon som vet hur man gör då?

Och förlåt för att jag skriver en halv uppsats..

• Tokstollen
    summer13 skrev 2015-11-10 08:07:00 följande:

Ja allt blir lättare med rutiner och uppfostran om man bara slutar lyssna på alla tips o råd andra har och gör det som funkar för sin egen familj!

Håller helt med dig! Och visst får du skryta lite. Den där känslan när man faktiskt känner att man lyckats med något som andra haft åsikter kring, den är underbar!

Förstår egentligen inte varför alla har så mycket åsikter som dom tvunget måste dela med sig av? Har ganska många såna i släkten. Min pappa sa det första han sa, när han träffade oss när vi fått första barnet, att "jag kommer inte komma med några tips eller råd oavsett vad jag tycker om det ni gör för det är det värsta som finns. Vill ni veta min åsikt får ni fråga." Det har varit helt underbart. Och slutar ju oftast med att det är han jag faktiskt vill ha åsikt ifrån och inte alla andra som frikostigt delar med sig av sin!
  • Tokstollen
    summer13 skrev 2015-11-10 08:24:05 följande:

Vilken härlig inställning! Då är man ju mycket mer mottaglig för råd också, när man själv får be om dem.

Jag fick höra mycket att jag "skämde bort" mitt barn eftersom jag tog upp när hon skrek och bar mycket i sele och sjal. Jag tror att närhet och trygghet under första året är superviktigt och det går inte skämma bort ett barn med det. Den äldre generationen (i min närhet iaf) vill gärna att barnet ska klara sig själv redan från födseln känns det som, ligga och skrika en stund är bara bra. Så glad i efterhand att jag valde att tro på min egna väg för den funkar för oss. Men jag har fått många kommentarer och pikar.. ja jisses!!

Ja visst är det så!

Fick också mängder av pikar. Min äldsta låg i famnen typ jämt och alla var sååå irriterade över det. Fick nog höra allt mellan himmel och jord. Idag är han en väldigt trygg individ vilket såklart inte bara har med det att göra men visst har det bidragit. Han fick även själv bestämma när han ville sluta amma. Det lustiga var att det verkligen var från en dag till nästa. Plötsligt ville han inte ha mer. Likaså med lillebror.

Dock måste jag erkänna att lillebror inte alls låg i famnen lika ofta då storebror bara var 1 år och 4 mån när han kom. Blev svårt att dela på sig men han fick liksom hänga med dit storebror ville gå. Ska bli kul att se hur det blir nu för nu leker ju bröderna med varandra och är inte lika beroende av att jag är nära hela tiden. Men lär nog sitta på golvet i lekrummet och amma otaliga gånger!
  • Tokstollen

Här blandas hopp med tvivel om att bebis någonsin kommer komma. Konstigt eftersom jag bara är 37+0 och teoretiskt kan vara gravid i fem veckor till. Men blöder och det kommer massa slem samt har sammandragningar som gör väldigt ont. Konstant mensvärk och smärta i ryggslutet samt tryck nedåt.

Var hos barnmorska idag som gjorde gynundersökning och sa att jag var öppen mellan 2-3 cm och mogen för förlossning. "Lite sex på det här så har ni snart bebisen ute" sa hon. Ska prova hennes recept och se om det hjälper ;)

Hoppas innerligt att det snart sker. Allra helst eftersom byggarbetarna som renoverar hos oss har paus hela nästa vecka. Vore skönt om bebis kom samtidigt med en veckas ledigt från allt byggdamm som man ständigt måste städa upp.

• Tokstollen
    Nataligbg skrev 2015-11-20 21:45:33 följande:

Någon mer som fått en hinnsvepning? Hade läkartid på min mvc igår för jag har haft en väldigt påfrestande graviditet med bland annat svåra hjärtklappningar och foglossning och jag vill därför bli igångsatt innan Bf. Läkaren undersökte mig och min tapp är fortfarande 3cm lång men väldigt mjuk så han gjorde en hinnsvepning. Shit va hårdhänt han var! Efteråt har jag haft ännu mer molvärk där nere och en tryckande känsla nedåt. Ska tillbaka till mvc om en vecka och om tappen är utplånad då så kommer jag få bli igångsatt. Hoppas verkligen att hinnsvepningen gjort sitt! Är i vecka 37+4 idag så med lite tur kanske barnet vill komma innan nästa läkartid ????

Jag fick det med mina första två barn. Första kom förlossningen igång dagen efter. Fick svepningen 37+5. Med andra gick vattnet dagen efter. Dock kom inte värkarna förrän tre dagar senare.

Hoppas det lyckas för dig!
  • Tokstollen
    SsJj skrev 2015-11-22 13:03:10 följande:

Förlåt, men någon som har erfarenhet utav att förlossningen startat med tarmtömning?

Jag har nog aldrig varit såhär dålig i magen i hela mitt liv.. Jag mår annars hur bra som helst men nu är jag såklart såå nervös över att det skulle vara dags för bebis snart pga detta.. Har hört att det är vanligt men har själv ingen erfarenhet utav det..

Är själv född på dagen en månad för tidigt så mamma säger att jag borde förbereda mig för bebis. Är beräknad 27/12 enligt mens och 31/12 enligt rul..

Tokstollen hur har det gått för dig?

Förlossningen med min första startade så. Med andra och tredje har jag haft så från vecka 35-36+ ca så ser det inte längre som ett tecken för mig. Men det är ju klart att det kan vara ett tecken på förlossning. Precis som det kan vara något helt annat. Tänk om man visste allt exakt så man mentalt kunde förbereda sig. Vad skönt det vore!

Mina värkar drog igång igår och blev snabbt intensiva och täta för att sen klinga av helt och hållet. Var på koll på förlossningen idag men fortfarande 3 cm öppen. Dock inget kvar av "ringen" som hon kallade det och tappen utplånad. Så jag hoppas det sätter fart igen. Hon sa att det var vanligt och att det inte heller var ovanligt att gå så i flera veckor med värkar som sen klingar av. Men det hoppas jag att jag slipper! Nu ligger jag och ska vila lite. HAr ganska kraftiga förvärkar som börjar täta på sig lite. Hoppas på bebis snart. Tror jag blir mer uppmärksam på alla tecken eftersom mina tidigare förlossningar varit så extremt snabba. Letar minsta lilla tecken på att vi ska ringa barnvakten så vi hinner!
  • Tokstollen

Inatt kom lillebror. Tredje förlossning sägs ju vara lurig och det var den sannerligen. Värkar som kom och stannade av och sen hände inget på ett tag. Och plötsligt drog det igång igen och tog ca 3,5 h. Min längsta förlossning så hade inga problem att hinna in i tid :)

Lycka till ni andra som inte fått ännu!

• Tokstollen

Tack så mycket hörni! Allt gick väldigt bra. Var ju i barnmorskornas ögon en snabb förlossning även om jag med min erfarenhet tyckte den var seg. Sprack inget och bebis mådde hur bra som helst. Gick in i vecka 37+5 idag, precis samma vecka som mellankillen är född. Bf 9/12.

Ska bli såååå skönt att få komma hem efter idag. Ligger för tillfället på sjukhusets gynavdelning och väntar ut barnläkare för sextimmarskollen. Sen ska jag hem och mumsa i mig salami och brieost :) hihi

• Tokstollen
    taramn skrev 2015-11-26 19:39:32 följande:

V. 39+1 nu. Jag vill inte vara gravid mer. VILL INTE. orkar inte. Men måste..?! Ska till bm imorgon, går hos en ny nu... Enligt SM så är jag ju beräknad 27 november. Enligt ul 2 december.

Vill inte säga att jag känner såhär så hon inte tror att jag är något psykfall men känner mig som ett psykfall. Har så jävla ont i kroppen och är konstant trött då jag inte får sova ut. Folk omkring mig fattar inte hur jag kan vara så trött o känna mig så tung för jämfört med dom har jag tydligen en liiiten mage. Hur ont man har kan väl inte värderas i magstorlek i jämförelse med någon annans kropp.. jag önskar verkligen att han kommer ut nu snart...

Folk sa samma till mig. Jag hade pytteliten mage denna graviditet. Men ut kom en bebis precis lika stor som sina bröder så uppenbarligen hade han legat långt bak i ryggen. Inte konstigt jag hade ondare. Nej hellre större mage utåt och lite otymplig än all den smärta som kommer av att ha bakåtlutad livmoder och bebis som pressat mot alla inte organ. Denna lilla kille orsakade mig komprimerade diskar i ryggen pga att han pressade så långt bak. Så jag förstår dig verkligen!

Jag sa även till min barnmorska att jag mådde skit. Att jag trodde jag fått graviditetsdepression för jag bara grinade. Dom möter allt och finns där för att du ska kunna dela med dig av det du går igenom. Och dömer hon dig är det henne det är fel på, inte dig!

Hoppas bebis kommer snart!
  • Tokstollen

Grattis till er andra som också fått era små! Så spännande att det blir fler och fler hela tiden. Och för er andra som fortfarande väntar är det ju inte långt kvar nu :)

• Tokstollen

Taramn: BF 2/12, första barnet, pojke

Fantasy06: BF 5/12, andra barnet, flicka

Snobi: BF 6/12, första barnet.

Syndrom: BF 14/12, första barnet.

BowserSchnauser: BF 16/12, första barnet, pojke

PlusLängtan: BF 16/12, första barnet, flicka

Elin87: BF 20/12, första barnet, flicka

Honsomvill: BF 20/12, första barnet, pojke

Skruttan55: BF 26/12, första barnet, flicka

Deaniemi; BF 27/12, första barnet, pojke

Emelieen; BF 29/12, första barnet, flicka.

SsJj: BF 31/12, tredje barnet, flicka.

Skakan: BF 31/12, andra barnet, kön okänd.

Tokstollen: BF 9/12, tredje barnet, pojke föddes 24/11

• Tokstollen

Hade BF idag men firade ju två veckor med skrutten igår. Helt galet så fort tiden går så fort bebisen är ute. Två veckor som höggravid är ju som två månader med en bebis typ..

Såg att någon skrev om hinnsvepning. Jag fick det med mina första två barn och det satte fart på det hela då! Med tvåan var det dock vid andra hinnsvepningen som det kom igång.

Grattis till er alla som fått nyligen :)

• Tokstollen
    velvet skrev 2015-12-26 10:17:59 följande:

Vill inte jinxa någonting men måste ändå fråga, är det möjligt för en 2,5 veckas gammal bebis att känna skillnad på dag och natt redan? När han föddes upplevde jag att han vaknade med typ 2-3 timmars mellanrum dygnet runt, men de senaste två dygnen har han varit mycket mer vaken på dagarna och i natt sov han ganska många timmar i sträck, vaknade och ammade för att sedan somna om igen. *håller tummarna att detta fortsätter*

När det är mörkt ute frigörs ju melatonin i kroppen och det gör oss trötta. Samma för bebisar ju. Och dessutom så tror jag att mängden melatonin i bröstmjölken är högre på natten om jag inte minns fel. Tror absolut dom kan få in en sovrutin redan nu. Så har det varit med alla mina tre :)
Svar på tråden BF december 2015 :-)