Inlägg från: mammmiamaria |Visa alla inlägg
  • mammmiamaria

BF december 2015 :-)

Hej på er!

Det är med lite blandade könslor jag skriver mitt första inlägg här. Jag och min man är gravida i V8+0 idag och det är (förhoppningsvis) vårt första barn. Vi har 6 år och 3missfall och ett utomkvedshavandeskap bakom oss så våra chanser är inte jättestora. 55% säger dem. Men denna graviditeten känns på något sätt tryggare. Jag är sjukt trött hela tiden och sen denna veckan är jag illamående och jag kan inte ens dricka kaffe längre. Så har jag aldrig mått tidigare. Det är ett gott tecken.

Men nu är vi här iallafall och vi håller alla tummar att det blir en liten i December!

• mammmiamaria

Jag tog mitt KUB-blodprov idag. För oss var det självklart att göra KUB. Jag är 36 år och vi har flera missfall bakom oss. Dock har inte vår missfallsutredning visat att det har något med generna att göra men jag känner att jag vill veta så snart som möjligt om något är fel. Jag tar hellre den smällen i v13 än senare.

• mammmiamaria

Hej! Jag går och gruvar mig så inför kub på fredag. Jag är så rädd att det ska visa något. Det har tagit oss 7 år att nå så här långt i en graviditet (12+1) och det känns som att detta är min enda chans att få ett barn. Jag är 36 och min man är 40.

Det känns som att för mycket står och faller på denna graviditeten.

• mammmiamaria

Jag är i v 23+5 och jag har börjat få så sjukt ont i revbenen både på framsidan och på ryggen. Det har hållit i sig i snart en vecka på framsidan och det kommer alltid på kvällen när jag sätter mig i soffan. Jag måste ligga ner. Idag kom jag tillbaka till jobbet efter semestern (jag har stillasittande kontorsjobb) och den brännande smärtan kom vid lunch. Så himla ont i hela ryggen! Är det någon som känner igen detta? Ska detta fortgå så måste jag bli sjukskriven. Jag kan ju inte sitta ner!

• mammmiamaria

Jag har BF den 8/12 och jag har allt för mycket tankar i huvudet just nu. Jag oroar mig för jul, att släkten ska tycka att jag är löjlig när jag inte vill komma och träffa alla på en gång. Hur löser ni det? Jag vill att vår lilla familj ska stanna hemma och sen bjuda in släkten på besök nån timme och kanske två och två eller så i juldagarna. Orkar man? Ska vi känna oss tvugna att ta emot besök bara för att det är jul? Vi blir igångsatta som senast den 23/12 och då löser det ju sig ändå men annars?

• mammmiamaria
    Frankie86 skrev 2015-11-30 11:22:41 följande:

Alla har rätt till sina känslor! Men var beredd på att dom kan ändras :)

När vi väntade första barnet var jag helt säker på att jag inte ville att någon skulle besöka oss på bb. När hon väl hade kommit så önskade jag inget annat än att familjen kom och hälsade på.

Vi har bf 9/12 med tredje barnet och kommer ha julafton hemma hos oss i år för enkelhetens skull. Självklart får ingen sjuk eller förkyld släkting komma hit men annars blir vi 10 vuxna och 4 barn hemma hos oss på julafton.

Kommer delegera mycket av maten till resterande familj, men jag ser fram emot att min mans familj kommer hit och firar med oss i vårt hus.

Men alla har självklart rätt att känna som dom vill och det ska självklart respekteras av resterande familj.

Men jag tror nog att ni kommer orka, om barnet kommer kring bf :)

Lycka till! :)

Tack för ditt svar! Det är möjligt att jag kommer att ändra mig men jag känner också att vi inte kan tvinga nån småförkyld att stanna hemma från mina svärföräldrars julfirande bara för att vi kommer. Detta är riktigt svårt tycker jag. Min mans familj har sett fram emot detta väldigt länge eftersom våran bebis blir första barnbarnet och vi har varit försökt få barn i 6 år. Jag är mest rädd att det blir lite för mycket både för mig och för bebisen. Jag känner att jag vill ha lugn och ro omkring mig de första veckorna.
  • mammmiamaria
    Frankie86 skrev 2015-11-30 12:04:44 följande:

Nej det förstår jag verkligen. Det är inte lätt att hantera sina känslor och alla andras känslor och förväntningar när man får barn.

Kanske ni kan åka hem till svärföräldrarna på julaftons förmiddag på en fika eller att dom kommer hem till er i lugn o ro? Man behöver inte umgås med alla bara för att det är jul. Men det är nog mångas förväntningar.

Men julhelgen har flera dagar än bara julafton.

Jag förstår längtan efter det efterlängtade barnet. Vi hade också svårigheter att få till dom två första barnen.

Var öppna med hur ni känner inför släkten. Ni hinner träffas. :)

Det var en bra idé med förmiddagen! Så kanske vi kan göra.
  • mammmiamaria
    Frankie86 skrev 2015-11-30 22:36:19 följande:

Full aktivitet i magen nu när det är 9 dagar kvar till bf. Jag hade hoppats på att hon skulle komma idag den 30/11, men så lär det inte bli.

I morgon är det datumet som vi fick på ett tidigt ultraljud i V8+3, sen på rul så flyttade dom mig till den 9/12. Vi får väl se vem som har rätt.

Börjar bli mer o mer nervös nu och tycker mig känna av lite mer molande känsla i livmodern vid sammandragningarna.

Hur mår ni andra?

Och hur får ni dagarna att gå? :)

Jag har BF den 8/12 dom sagt. Jag har ganska mycket molvärk och ont i ryggen som vid mens. I natt fick jag något som kändes som nåt värkliknande men sen kom det ingen mer :). Jag sover väldigt dåligt på nätterna eftersom jag är lite nervös och liten har fullt party i magen nattetid.

Jag har också blivit väldigt deppig. Nån annan som känner av det? Jag har varit jättelugn och lycklig hela graviditeten men nu är jag rätt nere. Det kan ju bero på att jag är uttråkad. Jag går bara hemma hela dagarna och stickar barnkläder och väntar på att min man ska komma hem. Kroppen värker ordentligt nu med.

Hoppas att din väntan är över snart med!
  • mammmiamaria

Taramn: BF 2/12, första barnet, pojke

Fantasy06: BF 5/12, andra barnet, flicka

Snobi: BF 6/12, första barnet.

Roxy81: BF 9/12, första barnet, flicka

Frankie86; BF 9/12, tredje barnet, flicka föddes 1/12

Beya; BF 10/12, andra barnet, flicka

Syndrom: BF 14/12, första barnet.

BowserSchnauser: BF 16/12, första barnet, pojke

PlusLängtan: BF 16/12, första barnet, flicka

Sosso08: BF 19/12, andra barnet, flicka föddes 6/11

Elin87: BF 20/12, första barnet, flicka

Honsomvill: BF 20/12, första barnet, pojke

Godisvraket82; BF 22/12, tredje barnet, flicka

Skruttan55: BF 26/12, första barnet, flicka

Deaniemi; BF 27/12, första barnet, pojke

Emelieen; BF 29/12, första barnet, flicka.

Mig&minbebis BF 29/12 första barnet, flicka

SsJj: BF 31/12, tredje barnet, flicka.

Skakan: BF 31/12, andra barnet, kön okänd.

Tokstollen: BF 9/12, tredje barnet, pojke föddes 24/11

Mammmiamaria: BF 8/12, första barnet, flicka

• mammmiamaria

BF idag och mitt humör är i botten! Jag är arg som ett bi kan man säga. I helgen hade jag mycket ont som kom och gick men sen min man gick till jobbet igår har det lugnat sig. Jag var hos BM igår och hon trodde inte att det skulle dröja så längre till och att det kanske avstannade för att jag inte är lika trygg när mannen inte är hemma. Idag ska han vara borta till sent (visserligen bara 30 min bort) så jag har gett honom dåligt samvete med. Inte nog med det så fick en kompis barn igår som var beräknad till den 13. Grrrrrr!!! Första personen som ringer mig och frågar hur det går kommer att få en avhyvling som heter duga. Nu kryper jag ner under täcket igen och grymtar vidare.

• mammmiamaria
    Snobi skrev 2015-12-08 12:08:37 följande:

Känner med dig! BF+2 här och blev väckt av telefonen när jag äntligen hade somnat på soffan. Direkt efter det såg jag att en bekant som var beräknad till 14 dec fick sin unge idag. Känner mig arg och ledsen och orättvist behandlad och... ja, möjligen lite fånig också. Men i det här flodhästläget vill man ju inte gärna höra att andras barn slinker ut (givetvis väldigt smidigt dessutom) i förtid.

Skönt att höra att det inte bara är jag. Det hör väl till att man ska bli sån här. Jag har heltiden känt att jag kommer att gå över tiden. Det är ju vanligast, men ändå blir man så besviken. Speciellt nör jag trodde att det var på g i helgen. Jag vill egentligen bara tjura, sova bort tiden och äta kopiösa mängder kolhydrater. Jag har varit hemma i en månad redan så det känns redan som att jag har gått över tiden flera gånger om.
  • mammmiamaria
    fantasy06 skrev 2015-12-08 12:18:56 följande:

Känner precis som ni. Bf +3. Fattar inte alla som ska fråga hela tiden. Man hör väl av sig när bebis är ute. Sambon har det nog värst på jobbet. När han kom igår "men du ska ju inte va här, har inte bebisen kommit" jo det är ju därför jag jobbar typ.

Ja, men varför?? Som min mamma som ska ringa upp mig vart hon än är om jag har ringt henne, som frågar: "var det något speciellt för jag kan inte prata". Så tröttsamt! Jag sa till henne nu att händer det nåt så får ni ett sms att vi åker in och sen ett samtal när det är klart. Och jag är så gruvligt trött på allas råd om att gå i trappor, tvätta fönster och dricka resinolja. Det kanske funkade för dem men det är ju bara slumpen. Jisses vad bitter jag är.... :D
  • mammmiamaria
    Kauwe skrev 2015-12-08 12:40:12 följande:

Åååh va skönt att höra andra klaga! Jag är sååå led och arg. Ettan föddes tre dar innan bf och nu har jag två dar kvar till bf. Var helt säker på att allt skulle vara överstökat ren.

Igår testa jag gravidjoga och bastu ikväll! Ska försöka ta mig ut på promenad också, men det nappar inte riktigt heller. Morr morr morr morr!

Int känner jag riktigt något heller... Och mamma envisas med att ringa och varje dag fråga om jag inte ändå känner något smått!?

Aaaaarggghhh!!!

Jag kan förstå att förhoppningarna är ännu större när första barnet föddes innan BF. Folk som dessutom har fött barn borde väl veta hur jobbiga sådana frågor är?
  • mammmiamaria
    fantasy06 skrev 2015-12-08 12:45:31 följande:

Vi får vara bittra :) vad jag läst mig till kan man inte göra någonting själv för att påverka när det ska dra igång.

Jag fick med (som någon skrev) sonen 3 dagar före bf så hade ju hoppats på liknande igen. Men nu är det 3 dagar på fel håll, haha. Vet att en ingångsättning inte är det bästa för kroppen men hade nästan kunnat betala för en sådan nu. Vet stt hon kommer när hon är redo, som många säger till en, men hon var ju redo när hon varit där inne i 40 veckor så jag förstår inte problemet haha.

Nä, eller hur? Hur kan hon vilja ligga där inne och trängas? Hon bökar ju så mycket att jag vet att hon vill komma ut i friheten men likförbannat händer inget.

Jag går också och känner efter och kollar efter slemproppar och allt men samtidigt är det ju rätt ofta förlossningar bara startar pang bom.

Enda trösten med att min kompis fick barn igår är att min rädsla inför förlossningen kom av sig helt! Nu ska hon bara ut! Smärta, come on!
  • mammmiamaria
    Snobi skrev 2015-12-08 12:57:37 följande:

Himla skönt att fler känner lika. Man känner sig inte lika knäpp då. Tyckte ändå att det kändes ganska ok i morse och funderade på att åka och handla lite senare, men nu vet jag verkligen inte. Sova och äta kolhydrater känns som min grej också! Har för övrigt också varit hemma en månad snart och blir helt förvirrad ibland. Kan få för mig att julen redan har varit osv. Går ju bara runt i den här bubblan och väntar.

Jag känner mig ganska låst här hemma eftersom jag inte har nån bil på dagarna. Jag vill hellre att min man har den om nåt händer. Annars hade jag gärna åkt iväg och handlat. Men jag drar mig för att åka kollektivt.
  • mammmiamaria
    moruri skrev 2015-12-08 13:39:19 följande:

Stackare! Nästan så jag inte vågar skriva nu med risk för att provocera er! :p

Vägningen igår såg jättebra ut, ska till Bvc om en vecka igen och kolla. Kämpar på med amningen men mannen har fått ge lite extra ersättning när jag behövt lite avlastning. Känns helt konstigt att veta att man nu ska stanna hemma ett år, jag hade just kommit ut i skola/arbetslivet igen. Men känns så otroligt skönt att veta att det enda man behöver fokusera på nu är den lille bebisen. :) är helt kär i min lilla prins. <3

Han har dock inte fått något namn än, inget av alla de namn jag hade känns helt rätt. Blir tokig av att gå igenom namn efter namnlistor för att försöka hitta något som passar.

Så kan du ju inte känna! :) Härligt att allt har gått bra!

Namn är svårt! Jag har vetat i flera år att mitt barn ska heta Silje om det bli en tjej. Nu ska det enl RUL vara en tjej men tveksamheten finns ju ändå. Blir det en liten kille har vi ingen aning! Dessutom har min man börjat vela lite. Alla säger ju att man känner om det är rätt när barnet är fött men jag har inga referenser riktigt till Silje så jag hoppas att jag inte kommer att ändra mig.
  • mammmiamaria
    fantasy06 skrev 2015-12-08 14:54:41 följande:

Varit hos bm nu. O nu ligger sfmåttet på övre kurvan, har legat prick på mitten hela tiden fram tills för 2 veckor sedan. På UL i v 32 låg bebisens vikt på 11% över det normala. Så med det i tanken plus ökat SF mått känns det som jag kommer få en jättebebis. Sonen som kom 3 dagar för tidigt vägde 4025 g nämligen. Men barnmorskan sa att det är ingen fara bla bla bla.

Detta med vikten gör mig än mer stressad ju. Bara för jag klara att trycka ut en 4 kg bebis för 9 år sedan betyder inte det att jag vill ha en 4,5 kg stt trycka ut denna gång. Fy vad uppgiven jag känner mig :(

Jag förstår din oro! Jag hade en period då måttet stack iväg upp på övre kurvan men nu har den planat ut och ligger på mittkurvan igen. Jag tänker väldigt mycket på det. Min man var så liten och nätt när han föddes. 3000g och 3v över tiden. Jag vägde 3600g och föddes på BF+1. Jag hoppas att bebisen brås på sin far och att den får hans lilla huvud.
  • mammmiamaria
    velvet skrev 2015-12-08 17:50:14 följande:

Jag hade ju tid för igångsättning igår ochdet gick SÅ BRA. Nu är han äntligen här, lilla Frans. 3,8 kg och 51 cm lång i vecka 39+1.

Grattis!!
  • mammmiamaria
    fantasy06 skrev 2015-12-09 09:53:50 följande:

Fick massa blödning o är nu inlagd. Knappt nåt fostervatten heller + mer blod än vad som är "normalt" hoppas de bara sätter igång mig.

Öppen 3 cm men tappen kvar om jsg fattade det rätt.

Åh fy!! Hoppas att går bra!
  • mammmiamaria
    taramn skrev 2015-12-09 18:59:18 följande:

Jag ska träffa BM på fredag och ska då förhoppningsvis få en hinnsvepning. Är då i v. 41+2 tror jag om jag räknat rätt.

Är det någon här som fått en hinnsvepning? Funkade det?

Sen skulle jag nästa onsdag ringa till förlossningen om bebis inte kommit för att förhoppningsvis sättas igång på torsdagen. Känns som världens längsta graviditet. Den kommer ju aldrig ta slut. Är oerhört rädd för att dom säger att det är fullt på förlossningen o att jag får vänta, för det finns en risk för det tydligen.. hatar hur alla omkring en hela tiden ska fråga om bebisen kommit... känner inte längre för att ens gå ut o ja svarar inte längre i telefon för folks frågor om bebisen...

Jag måste fråga om det där med hinnsvepning. Min BM har aldrig undersökt mig så jag vet inte om min livmoderhals är uppmjukad eller om jag har öppnats nåt. Är det inte en del av stegen man gör? Jag var hos BM i förrgår alltså dagen innan BF men det var inte tal om något sånt utan jag fick bara en ny tid om en vecka. Måste man vara lite öppen för att kunna göra hinnsvepningen?

Jag går hos vanliga MVC alltså ingen privat aktör. Är det vanligt att även vanliga MVC gör hinnsvepning? Min är så himla traditionell så hade jag frågat då hade hon bara sagt: "Bebisen kommer när den kommer". End of story.
Svar på tråden BF december 2015 :-)