• skakan

BF december 2015 :-)

Jag hoppar in i den här tråden jag med :) jag är i vecka 4+5 och har BF 31 december. Har sedan tidigare en dotter på 1.5 år.

• skakan
    Honsomvill skrev 2015-06-10 12:32:07 följande:

En fråga,

Va ska man handla för storlek på bebis kläder? Eftersom det är vårt första barn, har jag verkligen ingen aning...

Jag handlade alldeles för mycket i storlek 50 första gången. För det första fick vi extremt mycket kläder i den storleken av andra och vår dotter växte ur storleken på 2 veckor. Jag skulle rekommendera att köpa lite kläder i storlek 56 och resten i större storlekar. Om ni nu skulle behöva mer kläder i mindre storlekar kan man köpa det i efterhand.
  • skakan

Taramn: BF 2/12, första barnet, pojke

Fantasy06: BF 5/12, andra barnet, flicka

Elin87: BF 20/12, första barnet, flicka

Skruttan55: BF 26/12, första barnet, flicka

SsJj: BF 31/12, tredje barnet, flicka.

Skakan: BF 31/12, andra barnet, kön okänd

• skakan

Igår och idag har jag haft jätteont i underlivet. Så fort jag går gör det ont eller när jag ska resa mig upp. Dagarna innan kände jag ett extremt tryck och hugg. Tror ni att bebis har fixerat sig?
    Det här är min andra graviditet men förra gången märkte jag inte direkt när bebis fixerade sig och det var mycket tidigare.
    Är nu i vecka 38.

• skakan
    emelieen skrev 2015-12-16 16:39:03 följande:
    Så kände jag under ca 3 dagar, och vid besöket därefter var hon fixerad så det är mycket möjligt att det är det du känner :) på mig var trycken så kraftiga och plötsliga att jag liksom hukade till och stannadr upp. Det var lite läskigt och obehagligt haha.
    Det känner jag igen! Det kommer så plötsligt så jag blir rädd att ungen ska ramla ut ????
  • skakan
    emelieen skrev 2015-12-16 19:33:48 följande:
    Haha, ja. Lite så känns det! När har du nästa besök? :)
    Jag ska dit på tisdag ???? mitt sista besök! Nu börjar det närma sig. Men förväntar mig att gå över mycket. Förra gången gick jag över 18 dagar och fick igångsättning.
  • skakan
    emelieen skrev 2015-12-17 10:30:45 följande:
    Okej, så skönt! Jag ska dit på måndag och sen kanske den 29e samma dag som bf men vi får ju se vad som händer :) usch, 18 dagar är lång tid, hoppas verkligen det drar igång innan. När har du bf? Min bm sa till mig att jag kommer som max gå till 13/1, har ingenting hänt då så ska jag gå till förlossningen. Allt lät så logiskt när jag satt där framför henne men nu i efterhand har massa fundering dykt upp. Ska man verkligen bara åka in och bli igångsatt? Krävs det ingen planering, att man får ett datum? Hur gick det till för dig?
    Jag är beräknad 31/12. För mig var det att jag skulle ringa till förlossningen när jag var i vecka 42+0 och då fick jag komma på en kontroll dagen efter. Då kollade dom hur mycket öppen jag var. Sen kollade dom fostervattenmängd, flödet i navelsträngen och i övrigt hur bebisen mådde med ultraljud. Då planerade vi in en dag för igångsättning. Men det är säkert olika på olika län.
  • skakan
    emelieen skrev 2015-12-17 19:16:41 följande:
    Tack för svar :) hoppas ju såklart att det sätts igång innan. Hur upplevde du att bli igångsatt? Har hört/läst massa negativa saker om igångsättning.
    Jag tyckte det var mycket bättre än vad jag hade hört och läst. Visst att det gjorde fruktansvärt ont från första värk. Dom kom inte smygandes direkt. Från att jag fick dropp hade jag värkar som höll i sig i 2minuter med 30 sekunders mellanrum och dom var lika starka hela tiden. Efter 5 timmar tog jag epidural och då kunde jag sova mellan värkarna iallafall. två timmar senare var jag öppen 10 cm och krystade ungefär 15 minuter. Jag tycker överlag att jag hade en fantastisk förlossning men hade önskat att jag tog epidural tidigare. 
  • skakan

Hur många gravida är vi kvar i gruppen? Jag är beräknad imorgon på självaste nyårsafton men hoppas bebisen håller sig inne till tolvslaget sen är det fritt fram att komma ;)

• skakan
    Syndrom skrev 2015-12-31 10:18:59 följande:

Är på +17 idag. Blev igångsatt i förrgår men det händer ingenting. Inte fått läkarens utlåtande för dagen än, men blir nog en fjärde omgång gel och vidriga pinvärkar på det.

Låter jobbigt! Vart själv igångsatt förra graviditeten och födde på BF +18. Har du inte öppnat dig något än? För mig tog dom vattnet och så fick jag dropp så det tog inte så lång tid för mig.
  • skakan

Blir en januaribebis för mig med! Bara glad för det faktiskt. Är bara på +1 än så länge. Gick ju över 18 dagar med förra så har räknat med något liknande nu, men vill helst slippa igångsättning den här gången.

• skakan
    liinaH skrev 2016-01-01 16:17:47 följande:
    Okej :) hur va din igångsättning?
    Den var väldigt bra överlag. Det tog 8 timmar från första värk och jag krystade i 20 minuter. Men det jobbiga med igångsättningen var att värkarna inte kom smygandes, de kom som en käftsmäll från början. De var lika starka hela tiden men hade föredragit att dom var lite svagare i början. Dessutom hade det varit roligare att ha kommit igång av sig själv.
Svar på tråden BF december 2015 :-)