• summer13

BF december 2015 :-)

För att knyta an tiklump kt-debatten..

Min förra graviditet gick jag upp mycket om enligt bm hade jag "en ovanligt stor mage". Fick ständigt kommentarer som "hej tjockis!" "Vad stor du är!" "Är du säker att det inte är två?!". Då menar jag varje dag. När man i flera månader får höra kommentarer om sin kropp från både kända och okända så vill man inte gå ut längre. Jag kände det som min kropp blev allmän egendom och alla hade rätt att kommentera den.

Till slut så fick jag ångest av att vistas ute bland människor, även familjemedlemmar. De två sista månaderna spenderade jag mest i vårt hus. Följde inte med på kalas eller andra tillställningar.

Vill med detta bara säga att var rädd om era ord. De kan såra väldigt mycket även om man säger det i all välmening. Den enda människa som sa till mig "gud vad fin du är!" istället för att kommentera min kropp fick mig att börja stortjuta ????

Ut kom en femkilos klump som bidrog till den enorma magen! ????

• summer13

Konstigt inlägget blev, postar igen...

För att knyta an till vikt-debatten..

Min förra graviditet gick jag upp mycket om enligt bm hade jag "en ovanligt stor mage". Fick ständigt kommentarer som "hej tjockis!" "Vad stor du är!" "Är du säker att det inte är två?!". Då menar jag varje dag. När man i flera månader får höra kommentarer om sin kropp från både kända och okända så vill man inte gå ut längre. Jag kände det som min kropp blev allmän egendom och alla hade rätt att kommentera den.

Till slut så fick jag ångest av att vistas ute bland människor, även familjemedlemmar. De två sista månaderna spenderade jag mest i vårt hus. Följde inte med på kalas eller andra tillställningar. 

Vill med detta bara säga att var rädd om era ord. De kan såra väldigt mycket även om man säger det i all välmening. Den enda människa som sa till mig "gud vad fin du är!" istället för att kommentera min kropp fick mig att börja stortjuta.

Ut kom en femkilos klump som bidrog till den enorma magen!

• summer13

Undrar om någon har problem med restless legs? Jag hade i slutet av förra graviditeten och nu har det kommit tillbaka! Redan!! Är i v 12 bara.. vet ej hur jag ska stå ut!

• summer13
    bebba83 skrev 2015-05-16 21:38:47 följande:

Ja!!!!men började med magnesium och det hjälpte! Hade i både armar å ben, låg på soffan å kroppen nästintill hoppade av kryp å kramp men som sagt nu e de borta ;)

Jag käkar magnesium men tycker det hjälper inte. Läste på lite och kan bero på brist i magnesium, järn, B12, folsyra. Ska be dom kolla upp mina värden vid nästa besök så hoppas jag det har en enkel lösning!!
  • summer13

Gjort UL idag!

En sprattlande liten bebis i v 11+2 som inte riktigt ville vara med på bild :)

Fick verkligen hålla mig från att inte lipa ihjäl mig, sån lättnad att få se en levande bebis!!

• summer13

Vi kommer inte ta reda på det. Det gjorde vi inte med första barnet heller. Man får ta till vara på en av de få stora överaskningarna som finns kvar här i livet! :)

• summer13

Har varit så ledsen sen inskrivningen för några dagar sedan. Jag är överviktig sen innan och kände mig så kränkt av bm när hon började diskutera min vikt. Absolut bra att de informerar om att det finns hälsorisker med övervikt och graviditet, men hennes kommentarer kändes elaka.

"Du får MAX gå upp fem kilo, helst bör du inte gå upp alls!", "går du upp lika mycket som i förra graviditeten kommer du inte kunna röra dig", "du får absolut inte äta socker, möjligtvis fuska nån kväll i månaden", "vi kommer hålla koll och väga nog noga vid varje tillfälle".... jag är mycket väl medveten om min vikt och vill inte känna ångest inför varje besök!

har bestämt inför nästa besök att jag ska säga nej till vägning och jag gör så gott jag kan men vill inte gå hit under ångest och jag behöver inga pekpinnar.

så himla besviken och ledsen! Nu får jag nästan ångest varje gång jag ska äta istället..

• summer13

Någon mer som känner av "spökveckorna"? Är i v 14 och känner ingenting längre. Blir såklart orolig för MA men antar man bara får härda ut några veckor till och hoppas på det bästa!

• summer13

Hos min bm får vi bara ett brev hem där det står hög risk eller låg risk. Tycker jag är ganska bra för då behöver jag inte ta ställning till siffrorna. Skulle det vara hög risk så vill jag veta. Blev inte erbjuden kub med dottern och jag oroade mig över att något var fel hela graviditeten och hade svårt att njuta av den. Denna gången bestämde jag mig för att göra de test som erbjuds för att kunna slappna av lite mer!

• summer13
    Dakine skrev 2015-06-09 20:49:42 följande:

Är i v 15 (14+3) och har känt rörelser sedan 2 veckor tillbaka. Nu känner jag nästan ingenting... bör jag vara orolig? 

Det tycker jag inte alls du ska vara! Det är helt normalt att det hoppar över ett par dagar hit och dit. Det är inte förrän i slutet man bör känna varje dag. Mitt kommer å går!
Svar på tråden BF december 2015 :-)