• velvet

BF december 2015 :-)

taramn skrev 2015-08-15 09:14:54 följande:

Jag var jättestressad över vikten fast jag friskförklarades för tre år sen från mina äs. Har du gått upp 1,5 kg på en vecka så har din kropp behövt det. Kom ihåg att det absolut inte är 1,5 kg fett du lagt på dig och att om du står ut i ett par veckor till så kommer bebisen snart ut o vikten rasar bort. Väg dig inte tills vidare o påminn dig själv konstant om att bebisens hälsa är så mycket viktigare än för stor viktuppgång . Som du skriver så äter du nyttigt o rör på dig, fortsätt med det! Alla märkliga ätstörningstankar brukar blossa upp vid en graviditet och prata om det med din barnmorska!

Tack för peppen! Ska försöka tänka så och inte väga mig oftare än nödvändigt. Ska fundera på om jag ska ta upp det med min barnmorska (hon är toppen!) men det känns som att det redan är "så mycket" med mig. Jag är tex otroligt förlossningsrädd och går på aurorasamtal osv. Men tack igen!
  • velvet
    emeliess skrev 2015-08-15 14:30:22 följande:

Ni som går på aurorasamtal, hur går man tillväga om man vill gå på det, handlar det endast om förlossnigsrädsla, vad gör man där och kostar det något?

För mig handlar om förlossningsrädsla, och till viss del att jag fick en förlossningsdepression efter att vår dotter föddes. Jag har blivit remitterad till auroramottagningen av min barnmorska, på hennes initiativ faktiskt. Så prata med din barnmorska!
  • velvet
    summer13 skrev 2015-08-17 18:37:16 följande:

Bm besök idag. Kändes lite bättre denna gång. Förra gången kändes det som man fick en utskällning för jag var för tjock. Är nu i v 25 imorgon och har gått upp 1 hekto så det tyckte hon var bra iallafall!

Bebisens hjärtljud låg på 150 och sf-mått 24. Även ringt aurora så de ska återkomma och boka in en tid. Så härligt nu när man kommit en bit på vägen! Längtar efter bebis nu!!

Men fy vad ledsen jag hade blivit då! Vad sa hon förra gången? Skönt att det kändes bättre nu iaf!
  • velvet
    lillaknytet skrev 2015-08-18 12:05:14 följande:

När ska man skicka in papperna till försäkringskassan, med moderskapsintyget?

Jag gjorde det idag! :)
  • velvet
    moruri skrev 2015-08-20 09:08:25 följande:

Stress i livet resulterade i -4 kg.. Så nu ligger jag på +2 kg igen. Relationen är knagglig just nu. Tar mycket på oss med småbarn. Hur kommer livet se ut om några månader?
    Nej, just nu är jag inte någon muntergök. Det mesta känns bara jäkligt tungt. :(

Usch vad jobbigt. Hur går tankarna? Jag kan också bli stressad över relationen och hur allting kommer att bli med två barn, när det ibland inte ens funkar med ett.
  • velvet
    fantasy06 skrev 2015-08-20 11:23:23 följande:

Låter inget kul alls att förhållandet knakar. Men varför väljer man att skaffa ett barn till om det redan är knackigt? Det lär ju tyvärr inte bli nåt bättre med en liten till :(

Ett förhållande (iaf vårt) kan ju också gå upp och ner. Vissa perioder är toppen och man är övertygad om att man hör ihop osv, sen börjar en ny period (där den ena kanske mår dåligt av andra anledningen) där det inte känns lika självklart längre osv. Jag är en väldigt reflekterande och ifrågasättande person, och då även när det gäller mina relationer. Vill ständigt utvärdera och utveckla liksom. :)
  • velvet
    moruri skrev 2015-08-20 09:41:50 följande:

Velvet:
    Tankarna snurrar runt runt. Vi har pratat om att vara särbo ett tag. Men så svårt att hitta en till lägenhet. Småbarnslivet har tagit död på romansen. Funderar på att börja "dejta" igen och se om vi kan väcka glöden. Nu sista tiden har han vänt sig till en kvinnlig klasskamrat utan min vetskap vilket har lett till massa onödiga svartsjukekänslor och tilliten sviker...

Usch vad jobbigt! Jag hade nog haft svårt att acceptera om min sambo hade betett sig så. :( Och även om särbo känns som ett alternativ i teorin så blir det ju svårt i praktiken med barn. Håller tummarna för att det löser sig för er!
  • velvet
    fantasy06 skrev 2015-08-20 15:26:27 följande:
    Nej då är det ju lite svårt att förutspå.

Men i mina ögon ska ett förhållande inte knaka på det viset. Om det pr ett bra förhållande. Jag är själv skild o har en ny man i mitt liv. O jag skulle aldrig skaffat fler barn med min fd då vi hade det knackigt. Ibland bra o ibland dåligt. Med min nya är det till 99.99% bra. Aldrig känt som så att vi inte hör ihop eller knackigt på ett dåligt vis.
    Det är klart att alla resonerar olika kring det där. Jag skulle aldrig skaffa ytterligare ett barn med någon annan än min dotters pappa. Då skulle jag avstå från fler barn. Men förstår såklart att inte alla tänker på det viset. :)
  • velvet
    fantasy06 skrev 2015-08-20 15:43:01 följande:
    Jag resonerade säkert likadant iofs när jag var i det förhållandet. Inte förrän man ser det ur en annan synvinkel som man inser hur det var.

Men skaffa barn med samma man bara för att om man lever i ett dåligt förhållande är ju inte att rekommendera. Barn känner mer ön vi tror. Är inte vi glada o lyckliga är inte dom det.
    Där tänker vi likadant, barn är otroligt intuitiva. Sen tror inte jag att (iaf inte jag) kan vara "glad och lycklig" hela tiden, men hoppas på att jag är en helt okej mamma ändå. :)
  • velvet

Angående det här med vikten igen... Jag blev ju lite stressad för någon vecka sen att jag hade gått upp ett drygt kg på en vecka. Nu när jag vägde mig typ 1,5 vecka senare så har jag gått ner typ 1,5 kg. Fattar ingenting. Var det bara vätska då? För så mycket har min vikt aldrig pendlat innan.

Svar på tråden BF december 2015 :-)