• DrDonna

BF december 2015 :-)

Winny87 skrev 2015-05-14 07:50:09 följande:

Jag mår så illa och kräcks flera gånger om dagen. Har köpt åksjuketabletter men blev jätte dåsig av dem så vet inte vad som är värst? Funkar seaband? Nån som har något bra tips?

Jag har fått lergigan comp men det kräver recept, funkar inte det kan man testa primperan.

Annars sägs det vara bra o småäta hela tiden och ingefära blir många hjälpta av också.
  • DrDonna
    bebba83 skrev 2015-05-14 21:29:30 följande:
    Och det är inga bieffekter på bebisen? Då ska ja fixa såna på mitt samtal nästa vecka! Känns skönt å höra att de finns hjälp ;)
    Det är ingen fara med lergigan comp o graviditet, man ska tänka på att de innehåller koffein så man inte får i sig för mkt av det bara. Hoppas det hjälper. det har hjälpt mig sådär, vissa dagar inget illamående andra kräker jag... vet inte om det har o göra med när jag tar tabletten? står i fass att man ska ta den med mat så det försöker jag göra...
  • DrDonna
    Loveway skrev 2015-05-16 14:04:21 följande:

Jag är ganska ung, blir 22 nu i sommar och bor för tillfället nere i skåne.

Är det någon annan här i gruppen som är i liknande ålder eller kanske är bosatt i de södra delarna av Sverige? :)

Jag är lundabo men lite äldre, inte för att det spelar mig nån roll vad gäller åldern :)
  • DrDonna

Tycker synd om min 3 åring som får äta hämtmat hela tiden, jag mår så illa så jag inte kan förmå mig o laga mat, idag blev det iofs nyttig hämtmat med wokade grönsaker från lokala thaihaket :)

• DrDonna
    mammmiamaria skrev 2015-05-27 06:35:08 följande:

Hej! Jag går och gruvar mig så inför kub på fredag. Jag är så rädd att det ska visa något. Det har tagit oss 7 år att nå så här långt i en graviditet (12+1) och det känns som att detta är min enda chans att få ett barn. Jag är 36 och min man är 40.

Det känns som att för mycket står och faller på denna graviditeten.

Lycka till! Håller tummarna :)
  • DrDonna
    Honsomvill skrev 2015-05-31 09:05:04 följande:

Igår när jag var på stan och skulle luncha med en tjejkompis, slog illamåendet bara till. Det blev liksom för mycket med värmen och alla dofter, så först trodde jag att jag skulle svimma, men sen började jag hulka och rusade bort mot byggnadens enda toalett. Kom fram till den enda kvinnan som stod i kö och bad snällt om att få gå före, samtidigt som jag fortfarande hulkade. Jag fick som svar "eh.. Nej jag har redan väntat så länge" desperat bad jag ännu en gång, snällt och la till att jag verkligen kommer att spy men fick då som svar "nej då kanske du ska gå någon annanstans, för annars kommer ingen kunna gå på toa efter dig" (som om man inte tar hand om sin egen skit liksom). Så när toan blev ledig gick hon in. Den enda toan i hela byggnaden.. Vart menar hon att jag annars skulle ha gått? Det var redan försent så jag fick ställa mig i ett hörn bakom toalettdörren. Så fruktansvärt förnedrande! Men hellre där i hörnet än ute bland allt folk vid lunchställerna. Otrevliga jävla människor.... 

Känner igen det där, finns snygga o praktiska kräkpåsar att köpa som tur är, tror jag köpte mina på apotea eller apoteket online.

Fast jag hoppas jag ska sluta med kräkandet snart :)
  • DrDonna

De flesta jag känner vet om det o har vetat sen jag började må illa, jag är iofs en ganska öppen person men känner inte att det finns nån anledning för mig o hålla det för mig själv, speciellt inte eftersom det skulle kräva smusslande o lögner med tanke på hur jag mår, skönt o ha stöd från vänner o familj. Har dock inte berättat för sonen än, han är 3, tänkte berätta när jag slutar må illa, just nu är jag mer eller mindre sängliggande och inte så rolig o va med, vill inte att han ska koppla mitt dåliga mående med sitt nya syskon. O hade inte velat att det kom ut på dagis så tidigt men det var nån som gissade o jag gillar inte o ljuga :/

• DrDonna
    SsJj skrev 2015-06-03 12:58:23 följande:

Hur mycket folsyra äter ni om dagen? Min BM sa idag att jag ska ta 2 tabletter om jag äter mitt val kvinna. Jag äter Apotekets kosttillskott KVINNA med 400 mg folsyra så det ska väl räcka? Bara ätit 1 tablett med flickorna också..

500microgram/dygn är rekommenderat, man ska inte gå över 800/dygn.
  • DrDonna

Såhär tänkte jag gällande kuben 1) om fostret inte är förenligt med liv vill jag veta så tidigt som möjligt. 2) om downsrisken är hög är det bra o ha extra beredskap vid förlossningen

• DrDonna
    gällka88 skrev 2015-06-04 20:59:51 följande:

Jag tror jag börjar få/har fått foglossning!! I vecka 11+2! Är inte de tidigt?!?

Har ont i långt ner i ländryggen, sacrum, vänster ljumske och nu börjar de göra ont mitt fram på blygdbenet typ. Eller kan de va något annat?

Det låter som förlossning på beskrivningen, det kan ju komma tidigt :/
  • DrDonna
    panisette skrev 2015-06-08 20:29:04 följande:

Jag tänkte höra om det är någon av er som känner så här eller vet vad det kan vara, 

Jag har den senaste veckan blivit så öm i livmodertrakten. Inte växtvärk alltså, det har jag haft hela tiden. Utan det gör väldigt ont när jag sätter mig, som i livmodern. Det känns som att den är öm. Även om jag reser mig och har suttit länge (framför datorn på jobbet) och när jag blir kissnödig gör det väldigt ont.

Jag har gjort IVF och blev överstimulerad, vid VUL vecka 9 var mina äggstockar fortfarande väldigt förstorade. Kan det vara därför det gör ont? Att äggstockarna ör stora och ömma, och nu när livmodern växt (är i vecka 13 nu) så är det ömt för att det är trångt?

Det borde inte vara ligamentsmärtor för det har jag också, när jag nyser eller liknande hugger det i sidorna, det är en helt annan smärta.

Vad tror ni?

Det behöver inte vara något farligt men för att utesluta tex infektion är det nog bra om du kollar upp det hos gyn/spec-mvc. Håller tummarna för att allt är bra såklart :)
  • DrDonna

KUB idag o allt såg fint ut.. mkt lättad nu, skönt o få det daterat också då bm o jag räknat olika (bf 25/12 nu). Har gått ner 5% i vikt men hade en del extra o ta av så det känns inte så farligt, bara glad att jag slutat kräkas äntligen. Började på nytt jobb i måndags (sommarvikariat) o visst är jag trött men det har gått över förväntan :)

Känns som om jag har mycket flyt just nu, hoppas det håller i sig o smittar av sig :)

Svar på tråden BF december 2015 :-)