• emeliess

BF december 2015 :-)

gällka88 skrev 2015-08-13 19:30:04 följande:

Nån fler som har typ sammandragningar? Eller ja vet inte om de är sammandragningar men kan ibland känna hur livmodern blir alldeles hård.. En del dagar mer å en del känner ja inte alls nåt...

Vet inte om de har med hur mycket ja stått å gått på jobbet.. Ska börja skriva upp å se om de har med varandra å göra...

Jag har en del sammandragningar. Hade ovanligt mycket förra helgen så jag åkte in och kollade så allt var ok och läkaren kunde konstatera att min BV kommit tillbaka (vilket kan orsaka mer sammandragningar) men annars är det helt normalt att känna nu så det var skönt att höra, för själv tyckte jag det var lite tidigt! :)
  • emeliess
    Honsomvill skrev 2015-08-14 11:26:57 följande:

Haha! Oj här var det taggarna utåt?

Svaret är ja, jag är mycket väl medveten om att jag är gravid. Men då det är min första graviditet och jag inte känt något liknande kan det vara skönt att vända sig till någon som kan tala om vad det kan vara och hur länge den personen uppfattat att det hängt i.

Och nej jag tänker inte vänja mig, jag tänker lära mig ett sätt att som funkar för mig, så att jag inte har ont längre.

Du där emot borde tänka på attityden och tänka på att en graviditet inte är en anledning till att vara en bitter?????. Allt handlar om hur mycket man själv känner sin kropp och hur mycket självkontroll man har, när det kommer till hur man beter sig mot andra.

Jag håller fullständigt med dig! I v 16 fick jag så otroligt ont att jag faktiskt åkte in och begärde undersökning. Då kunde jag varken gå, stå, sitta eller ligga utan att det högg till nått så fruktansvärt. Så det är ingenting man bara "vänjer" sig vid, speciellt inte när man är gravid med första barnet. Fick en hel del kritik och "hån" från svärmor som tycker att jag oroar mig för mycket... Men när det gäller min och bebis hälsa i magen så tar jag hellre det säkra före det osäkra och får bekräftat att allt är som det ska. Då blir det så mycket lättare att ha ont helt plötsligt, när man vet att det är precis som det ska vara. Jag är i v 21 nu och när dessa smärtor kommer så brukar det underlätta om jag antingen ligger på sidan eller sitter med rak rygg i tex soffan, något att testa kanske? Hoppas du slipper ha det så allt för länge! :)
  • emeliess
    velvet skrev 2015-08-15 09:24:41 följande:

Tack för peppen! Ska försöka tänka så och inte väga mig oftare än nödvändigt. Ska fundera på om jag ska ta upp det med min barnmorska (hon är toppen!) men det känns som att det redan är "så mycket" med mig. Jag är tex otroligt förlossningsrädd och går på aurorasamtal osv. Men tack igen!

Den känslan är du inte ensam om! Jag väntar mitt första barn och vid minsta fundering så ringer jag min bm! Det har även blivit ett par besök till gynakut pga andra orsaker... Ibland kan jag känna att jag säkert är det stora samtalsämnet i fikarummet, men hellre det än att hon någon dag säger "det där skulle du tagit upp betydligt tidigare" tex... Dem finns till där för oss och bebis så bara ta upp allt som dyker upp i huvudet! :)
  • emeliess

Ni som går på aurorasamtal, hur går man tillväga om man vill gå på det, handlar det endast om förlossnigsrädsla, vad gör man där och kostar det något?

• emeliess
    velvet skrev 2015-08-15 19:27:33 följande:

För mig handlar om förlossningsrädsla, och till viss del att jag fick en förlossningsdepression efter att vår dotter föddes. Jag har blivit remitterad till auroramottagningen av min barnmorska, på hennes initiativ faktiskt. Så prata med din barnmorska!

Det ska jag göra... Jag är väldigt rädd för smärta. Nu kanske detta är en dum jämförelse men när jag skulle ta blodprov vid inskrivningen (första gången) så fick jag verkligen ligga och andas och min sambo fick stå vid mitt huvud som stöd. Nu kommer det inte samma belöning efteråt som vid en förlossning men ändå! Jag har 19 veckor kvar till bf och är lagom kaxig... Tänker liksom på hur mysigt det kommer bli osv, men jag vet att när det börjar närma sig så kommer småpaniken sätta igång. Vet du om risken för förlossningsdepression ökar om man känner sig väldigt deppig i omgångar under graviditeten? Eller det har ingenting med varandra att göra?
  • emeliess
    panisette skrev 2015-08-16 09:28:33 följande:

Av vad jag förstår så är det helt normalt att ha gått upp 5-10 kg nu (runt vecka 21-25) så jag tycker inte era viktuppgångar låter konstiga alls!

Jag tycker jag det är kul att se att magen växer och börjar anta en mer gravidform, innan kände jag mig mest plufsig! :)

Hörrni det här med gravidförsäkringar.. Har ni nån? I så fall vilken? Gratisvarianten eller nån som kostar?

Trygg-hansa, kostar inget.
  • emeliess

När får man moderskapsintyget? Har hört av många som fått det vid rul, men det fick inte jag...

• emeliess
    Längtan 34 skrev 2015-08-18 18:14:34 följande:

Enligt planen jag fått får man det när man besöker barnmorskan i vecka 20 :).

Jag hade rul v 20 och besöket hos bm innan dess var v 13-14... Då kanske jag får det vid nästa besök v 24! :)
  • emeliess
    summer13 skrev 2015-08-18 19:02:14 följande:

Ja det var riktigt tungt förra gången. Kom dit till inskrivningen och var sådär glad, äntligen, nu är det på riktigt liksom!

Så sitter hon länge o väl och förklarar att jag är överviktig och får absolut inte gå upp som sist. Jag får inte äta socker alls och måste motionera minst 30 minuter varje dag. Helst tycker hon inte jag ska gå upp någonting under graviditeten och om jag nu gör det får det vara max 6 kg.

det var väldigt mycket pekpinnar och jag kom hem och grät en del sen.. är man överviktig redan så vet man om det, det fixar samhället i övrigt!!

Gick upp 30kg sist. Då hade jag precis gått ner 20kg och var "normal" enligt dom. Sen mycket vätska på slutet. -15 kg en vecka efter förlossningen så det var ju inte bara fett...

Men fy!!!! Jag hade också blivit jätteledsen... Hur tänker hon att du inte ska gå upp något alls?! Trivs du med henne förövrigt eller har du bytt?
  • emeliess
    summer13 skrev 2015-08-18 20:54:42 följande:

Hon ska sluta, vilket verkar vara på tiden... så 1 gång till ska jag ha henne sen byter jag!!

Vad skönt... Hon verkar vara förjävlig!
Svar på tråden BF december 2015 :-)