• emeliess

BF december 2015 :-)

Kauwe skrev 2015-08-20 09:11:06 följande:

Minns ni när man rekommenderas sluta sova på ryggen, och vilken sida var det "bättre" att sova på med tanke på blodtillförseln?

När det inte känns bra längre och på vänster sida.
  • emeliess

Kan inte ni ta såna diskussioner via PM, så att detta kan vara en tråd där vi, på ett positivt sätt, kan följa varandras graviditeter?

• emeliess
    velvet skrev 2015-08-21 13:04:52 följande:

Jag har shoppat lite mer bebis-relaterat. Kunde inte hålla mig borta från den här fina skötväskan från elodie details. :) Tror att den blir jättefin till vår helsvarta Cameleon. :P Fler shoppinggalna?

Åh, vad fin! Vad kostade den, om man får fråga? Jag har verkligen gått loss med shoppingen. Speciellt bebiskläder! Köpte en skötbädd på Ikea för ett litet tag sen för jag tänkte att jag åker säkert inte hit igen innan bebis tittat ut... Och en sån här finns ju BARA på Ikea ;)
  • emeliess

Någon annan som känt att allmän oro och typ... katastroftankar har dykt upp under graviditeten? För mig har det blivit väldigt jobbigt, så jag ska nog ta upp det med bm nästa gång vi ska dit. Kanske finns någon kurator eller liknande jag kan gå och prata med.

• emeliess

En sån har jag! CB ultraljudsmonitor för 349;-! Lyssnade några ggr från v 17 tills att jag började känna sparkar, så himla mysigt...

• emeliess

Det är så himla jobbigt med all oro!

Jag är och har aldrig varit en sån som bryr mig om vad andra tycker... Men helt plötsligt så är jag jätterädd för vad folk kommer tycka om mig som mamma osv... Att min bebis inte kommer få det tillräckligt bra mm. Kanske kan bero en del på svärmor som har en del att säga om det mesta... Tex vad bebis ska heta, var hon ska sova och vad hon ska äta. Även sambons syster som jag aldrig träffat pga att hon bott utomlands långa perioder, vill vara med på förlossningen. Likaså svärmor. Utan ens en tanke på vad jag tycker om det! (Och jag tycker det är helt sjukt att dem tror att dem får vara med! Vafan ska dem göra där inne?!?!) Känner mig så himla överkörd av hans familj... Känns som att min roll som mamma tas över helt. Har dock gjort klart för sambon vad jag tycker är ok och inte ok och att jag kommer sätta ner foten direkt om det inte känns bra. Usch, nu blir jag arg av att bara prata om det! :o

• emeliess
    Längtan 34 skrev 2015-08-21 20:00:36 följande:

Oj, förstår att du blir arg. Till och med jag blev arg när jag läste det ;). Ursäkta men det låter verkligen helt vansinnigt och som du själv skriver....vafaaaan ska de göra där inne?? Förlossningen är ju en helt galet stor händelse som handlar om dig, din sambo och er nya familjemedlem. Vill du inte ha dem där tycker jag verkligen att du ska fräsa ifrån. Tror inte att de kommer att lägga av om du inte säger ifrån på skarpen och ska jag vara helt ärlig så tycker jag att din sambo borde göra detsamma! Var stark och låt dem inte styra och planera hur ni ska ha det med er bebis. De ska skita fullständigt i hur hon ska sova, äta och absolut vad hon ska heta. Nu blir ju ni en egen liten familj :)!

Det är inget konstigt att man tvivlar på sin kommande mammaroll. Jag har också börjat tänka en massa på allt möjligt. Tror att det ingår och det förstärks ju dessutom av alla hormoner som gör en sådär lagom känslig :). Tro på dig själv...du kommer att bli en jättebra mamma!! Kram!

Åh, tack för ditt svar!! Ja, efter att systern sa (som fortfarande inte varit intresserad av att träffa mig :s) att hon ville vara inne på förlossningen så kom allting ut till min sambo och han förstod mig och förhoppningsvis står han på min sida när det väl gäller också... Blir dock irriterad över att dem ens tänker tanken på att dem vill vara med, det är man ju bara inte!!! Jag kommer verkligen säga ifrån om dem skulle gå över gränsen igen. Tack för dina ord :) kram
  • emeliess
    moruri skrev 2015-08-22 11:18:41 följande:

När första barnet kom så åkte vi till min mans hemland för att hälsa på hans familj, samma där med att alla skulle visa mig hur barnet ska äta/sova osv. Usch vad jobbigt jag tyckte det var. Nästa gång är jag dessvärre en rutinerad trebarnsmamma och den som försöker tala om för mig då hur jag ska ta hand om mina barn kommer få sig en omgång :p

Så himla jobbigt... Detta är mitt första barn så mig är det inte lika mycket krut i (än!) :p men samtidigt så vill jag inte låta min dotter växa upp och jag bara låter folk trampa på mig hej vilt. Det är så att min svärmor kunde inte amma sina barn, så hon tycker flaskan är TOPPEN!!! Därför ska jag inte heller amma, tycker hon. Jag kan verkligen se henne komma springandes med flaskan om inte amningen fungerar på studs. När det väl gäller, om någon skulle gå över gränsen så kommer jag säkerligen ryta ifrån, annars kommer den släkten ta över allting och det vägrar jag tillåta, inte ens till en viss del...
  • emeliess

Någon annan som börjat få näsblod? Jag har inte näsblod så att det rinner ut blod. Men eftersom jag titt som tätt är täppt i näsan så kommer det ut torkat blod när jag snyter mig. Ursäkta för lite äcklig förklaring men är det någon som vet vad det kan bero på? Eller det kanske är helt orelaterat m graviditeten? Jag tänkte nämligen på torra slemhinnor...

• emeliess
    Beya skrev 2015-08-22 12:41:17 följande:

Nej men tandköttet blöder lätt. Har läst att det och näsblod är väldigt vanligt när man är gravid.

Ja det känner jag också igen. Jag tål knappt smaken av blod så det är en pina efter varje tandborstning.
  • emeliess
    Anniiica skrev 2015-08-22 13:08:54 följande:

Japp, har vart förkyld i 3 veckor och blöder varje gång jag snyter mig.

Det hör nog ihop med grav. För har aldrig så förkyld ogravid.

Samma här. Vaknar täppt i näsan varje morgon, och vissa dagar kan jag inte sluta nysa. :p
  • emeliess
    SsJj skrev 2015-08-22 22:10:54 följande:

Har haft det så konstant nu i flera veckor. Allra värst på morgonen när jag vaknar helt igensatt i näsan och får börja med att snyta mig 10 ggr..

Haft det så mina två tidigare graviditeter också. Ett vanligt grav symtom! :)

Haha, samma här! Nyser hela förmiddagarna! :p
  • emeliess
    Beya skrev 2015-08-22 22:52:57 följande:

Åh vad det känts obehagligt i magen i dag. Tror det varit sammandragningar/förvärkar. Hoppas man inte ska få det allt för ofta nu, blir ju orolig att förlossningen ska starta på tok för tidigt. Har ni känt av något liknande?

Jag åkte in pga för kraftiga (enligt mig själv) sammandragningar för ett par veckor sen. Då i v 20. Fick göra VUL och även kolla om BV kommit tillbaka och det hade den... Läkaren berättade att BV orsaka sammandragningar. Har du illaluktande flytningar också? För om inte, så är det inget att oroa sig för då man börjar känna sd i mitten på graviditeten, vilket jag antar att du är? :)
  • emeliess
    Beya skrev 2015-08-22 23:15:32 följande:

Nej inga illaluktande flytningar:) vad skönt att höra att det är normalt! Ja jag är i v. 25. Känns märkligt bara, hade inte så med min son.

Då ska det inte vara någon fara! En vän till mig kände sd redan i v 17 :)
Svar på tråden BF december 2015 :-)