Inlägg från: PlusLängtan |Visa alla inlägg
  • PlusLängtan

BF december 2015 :-)

Min fina flicka föddes 14/12 efter igångsättning den 13. Pga havandeskapförgiftning.

Från det att jag fick ett snöre med någon platta på tills dess att hon var ute tog det 17 timmar.

Men från att jag kom in på förlossningen tills hon tittade ut tog det bara 3 Tim

Det var fas 2 o 3.

• PlusLängtan

Emelieem : Min mjölk kom inte igång förens våran dotters 4e dag. Hade inte läckt en enda droppe före det. Var lite orolig att inte kunna amma. Men på BB var dom övertygade. Och det kom ju igång. Så oroa dig inte för det...

Jag har inte gett ersättning än, men pumpat ur och sen har sambon gett det med flaska för att jag ska få vila någon gång när hon vaknar på natten.

Men jäklar vad jag har gråtit över det här med amningen. Jag har också haft mycket ångest över det. Mina bröstvårtor vägrar styvna och då får ju inte lillan tag. Dom har varit stenhårda genom hela graviditeten och nu vill dom inte alls. Så jag köpte "fuskvårtor" på apoteket och det funkar ju. Men det är lite krångligt med dom. Och jag antar att det inte är ok med BVC, efter vad jag har hört är dom ofta så stränga där..

• PlusLängtan

Ska tillägga att dom styvnade även efter förlossningen, men sen mjölken rann till så är det ett minne blott.

• PlusLängtan
    emelieen skrev 2015-12-20 14:29:38 följande:

Tack för ett lugnande svar :) det är inte helt lätt att veta såna saker som förstagångs förälder, som för någon som gått igenom allt detta förut... Menar du amningsnapp? Skulle inte bvc vara ok med det? Det kan väl dem strunta i känner jag. :p

Jag är också förstagångsförälder och det var en stor grej för mig att det inte kom en enda droppe innan. Förstår hur du känner. Men det löser sig säkert. Ja någon form av amningsnapp är det väl. Köpte på apoteket. Vet inte vad dom skulle säga, men har hört så mycket historier om hur hårda dom kan vara på BVC....
  • PlusLängtan
    Frankie86 skrev 2015-12-22 08:05:03 följande:

Oroa er inte för Bvc. Dom finns till för er och er lilla bebis. Man ska kunna bolla sina funderingar och problem med dom.

Sen har dom sina rekommendationer att gå efter, men jag har aldrig hört någon fått skäll för amningsnapp. Det är ju ett hjälpmedel för att amningen ska fungera.

Tänk på att man har rätt att byta Bvc-sköterska om man inte känner sig nöjd och trygg med sin.

Det är mycket funderingar man har som förstagångsförälder, tänk på att inga frågor är dumma :)

Hoppas det löser sig med amningen för er! Det är ju jätte skönt om det fungerar och om man vill amma. Annars finns det fullgoda alternativ i ersättning. Glöm inte det :)

Idag är min lilla Alice 3v, ska till Bvc på viktkontroll. Hon har sen hon föddes enbart gått upp i vikt, så amningen lär ju fungera. Men även jag är slut på att få amma 2-3ggr per natt. Mina bröst är rätt så ömma nu. Men mellan 2-3v har dom allra flesta en tillväxtperiod och då måste dom snutta upp sitt behov.

Har beställt en bröstpump, tänkte pumpa sista kvällsmålet och ställa i kylen och ge ersättning inför natten för o se om hon sover längre första passet. 2timmar i sträck är inte tillräckligt för mig ;)

Tack för ditt svar. Det lugnade mig att läsa det. Jag har köpt hem ersättning också för att kunna ge som kompliment då amningen inte alltid verkar räcka till i mängd. Pumpar ur vissa dagar då det rinner till mycket. Andra dagar verkar det inte komma tillräckligt. Skönt att ha på natten också om sambon går upp så jag får sova.
  • PlusLängtan
    Frankie86 skrev 2015-12-22 20:38:56 följande:

Dom får en vit beläggning på tungan.

Vita kan dom vara efter att dom ätit om det kommer upp lite efteråt.

Men Alice har vit grynig beläggning på tungan. Så nu penslar och "skrapar" vi bort det.

Måste man ta bort detta? Våran lilla hade så igår. Funderade vad det var.
  • PlusLängtan
    Frankie86 skrev 2015-12-23 11:41:14 följande:

Lite granna är nog ingen fara. Men min Bvcsköterska reagerade på att Alice var rätt vit på tungan. Och jag har dessutom fått rätt ont i mitt högra bröst så vi tippar på svamp. Tog en tablett för behandling igår. Måste då behandla Alice tunga så jag inte får tillbaka det från henne.

Obehagligt för mig men hon verkar inte lida av det som tur är. Inte ens när vi försöker "skrapa" bort det med tops.

Okej. Det var borta på liten idag, men bra att veta att man ska hålla koll på det. Har du ont i hela bröstet?
  • PlusLängtan

Hon har fått det igen. Så funderar...

Jag får som du väldigt ont i ena bröstet när det blir fullt, läcker massor ut det när jag sover. Sen skitont och vaknar av det...

Hur kollar man om det är svamp?

• PlusLängtan
    emelieen skrev 2015-12-25 19:49:54 följande:

Inatt kl 02 började värkarna, kl 04 var dem regelbundna, kl 10 var vi välkomna in och då var jag öppen 7 cm. Kl 13:51 tittade vår lilla flicka ut och nu myser vi för fullt på familje bb. :)

Grattis till lilla flickan!
  • PlusLängtan
    Frankie86 skrev 2015-12-24 12:17:32 följande:

Blanda 1krm bikarbonat med 1dl vatten i ett glas och doppa tops i det och försök skrapa bort det vita från tungan. Jag tog såna stora barntops som man använder för att göra rent örat med.

Upprepa behandlingen flera ggr om dagen. Vid blöjbytena kan vara ett bra tillfälle.

Gör så tills det vita försvunnit och någon dag extra att det är borta.

Försvinner det inte trots behandling så prata med Bvc.

Bröstet kan ju vara ömt pga att det är överfullt och det är därför det töms ut. Mina bröst tömmer sig själva med ca 2,5 timmes mellanrum om hon inte ammat. Mycket mjölk.

Se till att alltid ha torra amningsinlägg så det inte blir varmt och fuktigt vid bröstvårtorna.

Det bränner och sticker inne i bröstet hela tiden om det är svamp. Inte bara när barnet tar tag för att äta.

Mitt bröst känns faktiskt något bättre idag.

Hoppas du förstod lite av mitt svammel :)

God jul!

Jag förstod helt klart. Jag har köpt vichy vatten nu, och vi har börjat pensla tungan. Ser just ingen skillnad än, hoppas att det blir lite bättre efter några fler gånger.

Vad skönt för dig att dina brösten känns lite bättre.

Mina svider inte så som du beskriver, så säkert bara fullt när det gör så ont.
  • PlusLängtan
    SsJj skrev 2015-12-26 22:52:38 följande:

Nu har jag blivit inlagd för igångsättning imorgon bitti. Tjejen har varit väldigt stilla i nästan 2 veckors tid. Jag har känt huvudet, ena foten i sidan emellanåt, hicka ibland och haft en del sammandragningar. Julaftonskvällen kickade hon på en stund men sedan lugnt igen. Ctg ser perfekt ut, har fostervatten och bra flöde i navelsträngen men hur mycket dom än flyttar på henne så vill hon inte reagera som hon ska.

Är så otroligt rädd och ledsen. Ett kejsarsnitt, en "vanlig" förlossning och snart då en igångsättning så har jag provat allt sen..

Dom säger att en igångsättning kan ta 2-3 dagar då jag är omogen?! Hur sjutton ska jag hitta kraft till att orka detta undrar jag.

Längtar redan ihjäl mig efter mina tjejer hemma.

Ja men du får hoppas på att du får som min igångsättning. Allt som allt efter jag fick igångsättning med något slags hormonsnöre tog det 12 tim sen var dottern ute.

Så det behöver inte ta flera dygn. Men jag var beredd på det jag med.
  • PlusLängtan
    PlusLängtan skrev 2015-12-27 05:44:38 följande:

Ja men du får hoppas på att du får som min igångsättning. Allt som allt efter jag fick igångsättning med något slags hormonsnöre tog det 12 tim sen var dottern ute.

Så det behöver inte ta flera dygn. Men jag var beredd på det jag med.

Förlåt. Det var 17 timmar allt som allt. 12 efter allra första känningen.
  • PlusLängtan
    Frankie86 skrev 2015-12-26 18:45:41 följande:

Hoppas det försvinner snabbt! :)

Det viktiga är att man "skrapar" bort det vita, det är inte förens då som det försvinner. Räcker alltså inte med att bara få in det i munnen utan man måste även få bort beläggningen på tungan.

Nu är det helt borta på Alice och bröstet känns bättre.

Vi har dock ingen skillnad på natt och dag.hon sover väl Max 3timmar i sträck på natten. Tur hon somnar om på morgonen. Jag har fått gå upp kring kl 10 två mornar på raken nu :) tur mannen är julledig så han kan ta dom andra två :)

Svårt att skrapa med tops. Men vi gör så gott det går. Hon snuttar gärna på topsen.

Vi får se vad dom säger på BVC på mån. Hon äter som hon ska trots det vita iaf.

Svårt det där med dag / natt. Jag upplever ingen skillnad i hennes sömn. Tycker inte hon verkar fått kläm på dygnet än... Tar inte det lite längre tid?
  • PlusLängtan
    SsJj skrev 2015-12-26 22:52:38 följande:

Nu har jag blivit inlagd för igångsättning imorgon bitti.

Stort lycka till förresten! Hoppas att allt går bra!
  • PlusLängtan

Hur mår alla bebisar, och hur går det för alla föräldrar? 

Här är vi bortskämda med en superglad liten tjej, som sover gott och äter bra!
    Smakisar är underbart gott, och gröt gillar hon också! 
    Ersättning sedan ett bra tag tillbaka, vi fick aldrig riktigt kläm på amningen, det var till slut bara ett stressmoment för både henne och mig. 

Svar på tråden BF december 2015 :-)