• vårblomman

IVF syskonförsök under 2015

Hej! Jag hoppar också in här om det går bra. Jag har två barn, det första kom till på vår första IVF och det andra på första FET. Vi vill gärna ha ett tredje barn, även om jag nästan inte vågar tro att vi skulle ha sådan tur att få tre ivf barn.

Trean visade sig också vara svårare. Vi har nu försökt under 1,5 års tid och hunnit med 8 FET och en ny IVF stimulering som slutade i överstimulering, bukvätsketappning och elände. Nu har vi 6 blastocyster kvar i frysen, men jag börjar tappa hoppet om att det ska lyckas. Äter nu Letrozol för att optimera ägglossning, och om ett par veckor är det dags för FET nr 9.

• vårblomman
    Gina43 skrev 2015-05-10 21:05:23 följande:
    Wow, vilket fint resultat med två barn på två överföringar! Men vad trist att läsa om överstimuleringen! Det låter väldigt jobbigt! Förstår att det inte blev ett ET då och att ni får göra FET på de ni fick till frysen. Vad bra att det blev 6 st blastisar i alla fall! Hoppas att det går vägen denna gången! Hur gammal var du när du gjorde första IVF?
    Jag var 28 vid första ivf, nu är jag 34. Jag blev överstimulerad även vid första ivf men hann då få tillbaka embryo innan jag blev så dålig. Sedan blev det syskon på första fet, och 11 kvar i frysen, så jag hade ju hoppats att någon av dem skulle ha tagit sig, men icke. Men nu har jag som sagt 6 nya i frysen, så jag hoppas på dem, för jag vågar mig inte på någon ny ivf, för två överstimuleringar är nog för mig.
  • vårblomman

Åh give me a break! Just misslyckats med fet nr 9! Vid min förra ivf klarade då end 1 av fem blastocyster upptiningen ok, då användes långsam nedfrysning. Nu blev det totalfrys pga överstimulering, den första blastocysten var snabbfryst och klarade upptiningen bra men blev minus. När jag sedan kom för andra fet hade ingen av resterande 6 klarat upptiningen bra men fick tillbaka 2 halvdåliga som också blev minus. Det visade sig att dessa 6 blivit nedfrysta med långsamma metoden! Jag hade inte uppfattat att kliniken fortfarande använde denna, och förstår inte att de kunde välja denna då det gått så dåligt sist. Nu känns det som om de slösat bort mina blasto. Vet ej om jag vågar göra någon ny ivf då jag blivit jätteöverstimulerad de tidigare gångerna. Någon som varit med om något liknande?

• vårblomman

[quote=75398110][quote-nick]MålaMittHjärta skrev 2015-06-08 08:57:31 följande:[/quote-nick]solhem: grattis :) 

Vårblomman: Åh vilket tråkigt besked! Vad är den nya frysmetoden? 

Den nyare heter vitrifiering/vitrifikation. Det är visst lite olika om klinikerna använder denna eller sk långsam nedfrysning. Jag pratade med kliniken idag och det är nu bestämt att jag gör ett nytt ivfförsök efter sommaren, men då med korta protokollet, det ska vara mindre risk för överstimulering då. Det kommer även bli vitrifikation om vi får något till frysen.

Fick frågan av er om vilka doser jag haft tidigare. Jag har haft låga doser men är visst väldigt känslig.

Det känns ju i alla fall bättre nu när jag har en plan, men jag känner mig bara såå besviken att det inte blivit syskon än på snart två års försök. Jag har inte gett upp helt dock.

• vårblomman

[quote=75401910][quote-nick]Gina43 skrev 2015-06-09 07:52:14 följande:[/quote-nick]Vårblomman, vilka nivåer har du haft? Jag anses också vara lättstimulerad. Jag hade 108 IE på första försöket resp 100 IE Puregon på andra försöket (150 IE är normal/standard dos). På första försöket sänkte man till 75 IE på slutet och jag hade lätta symptom på överstimulering. Genomsnittsdosen för mig var alltså runt 100.

Nästa gång börjar jag med 125 IE, men då kommer jag kanske vara nedreglerad.

Det här med att vara lättstimulerad kan vara ett gissel. Bara för att det lätt blir många äggblåsor innebär ju inte att det blir ägg med kvalitet.

Tror att vi hoppar på tåget med behandling i sommar. Tar alla möjligheter just nu. Det känns dock sådär med nedreglering bara för att få till ett försök lite tidigare i augusti.

Har ÄL nu (min cykel går som en klocka!) och vi får försöka på naturlig väg också, trots att chansen att det lyckas är jättesmå/nästan obefintliga. Min man har ju gravt nedsatt spermieantal. Suck, reproduktionssex...[/

Gina43: Jag var nedreglerad med synarela båda gångerna och vid första överstimuleringen hade jag normaldos puregon 150E och vid andra sex år senare sänkte de till 125E. Vid båda stimuleringarna har det sett bra ut med ca 10-15 äggblåsor fram till ägglossningssprutan, och därefter har jag blivit dålig och fått ut 33 respektive 35 ägg. Hoppas och tror att det nu ska bli bättre med korta protokollet. Men innan jag orkar ta i tu med det ser jag fram emot semester. Hoppas att vi sen kan komma igång i augusti, men det är på håret att de hinner öppna, så det är stor risk att vi får vänta till september, vilket ju känns långt bort.

Angående nedreglering över sommaren som du pratade om, kan jag bara säga att jag knappt kände av sprayen alls, det var senare som det blev jobbigt.

Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015