• Velveteen

IVF syskonförsök under 2015

Hej!
    Har ett ivf-barn som föddes 2011. Gjorde ett syskonförsök i februari/mars men det misslyckades. Går på Nordic IVF i Göteborg. Började ett nytt försök nu, startade med Puregon i måndags. Har standarddos 150 IE. Vid förra försöket började jag med Puregon på 4 mensdagen men denna gång istället på 2 mensdagen. Jag var glad att få börja tidigare men det var som att mensen tog slut när jag började med Puregonen. Om den inte börjar igen så hade jag bara mens i 2,5 dagar. Har det blivit så för någon annan?

• Velveteen
    Gina43 skrev 2015-09-07 07:17:42 följande:
    Hej! Nej, jag tror inte att Puregon ska påverka blödningen. Kanske hade du bara en mindre slemhinna den gången? Det är väl normalt att börja spruta dag 2-3 med Puregon? Dag 4 känns länge. Fanns det något särskilt skäl till att ni startade på dag 4?
    Mensen tog "paus" en dag och kom sen igång lite igen och jag började spruta med Puregon på dag 2. Förra gången hade de sagt dag 3-4 och sen bestämde de till dag 4, kanske pga vilken veckodag det var, så att det inte skulle krocka med helg etc längre fram. Men jag tyckte också det var sent, men denna gång blev det alltså dag 2 och jag har precis varit på ultraljud och kollat utvecklingen på äggblåsorna och den är typ likadan som förra gången så det verkar inte spela så stor roll för min kropp vilken dag jag börjar spruta på.
  • Velveteen

Grattis till er som plussat och håller tummarna för er andra!

Jag vet att ägget tar längre tid på sig att fästa om det är ett tvådagars istället för en blastocyst. Men om det misslyckas och man får blödning, kommer blödningen generellt sett senare eller tidigare vid tvådagars? Dvs ska man räkna från äggplock eller från återföringsdatumet när man räknar hur många dagar det har gått? Någon som har hört nåt om det?

• Velveteen

Jag har aldrig gått hos en privat gynekolog, bara blivit undersökt via sjukvården. Men om man blir gravid via IVF och väntan är jättelång och man vill göra ett tidigare UL än vad mödravårdcentralen gör, vad kostar det ungefär hos en privat gynekolog? Är det bara att ringa och boka en tid?

• Velveteen

Jag plussade tidigt och hade den officiella testdagen för några dagar sedan! Men tänker inte ta ut något i förskott för har en uppsvullen äggledare som är fylld med vätska och den kan ha dragit till sig ägget (är tydligen vanligt) och då blir det utomkved... Ska på UL om två veckor på kliniken. Kommer vara så nervöst att jag inte vet vad jag ska ta mig till!

• Velveteen
    Gweny skrev 2015-10-02 17:54:09 följande:
    Oj.. Aldrig hört om att det kan bli så!! Håller tummarna!
    Ja det är alltså inte vanligt att man har en sådan äggledare, men har man en sån är utomkved vanligt.. .-p
  • Velveteen
    MålaMittHjärta skrev 2015-10-03 07:26:15 följande:
    Grattis till pluset och förstår din oro!
    Det där visste jag inte, har varit på gränsen till att bli överstimulerad och svullna äggstockar vid båda mina ivf:er och det hade jag ingen aning om.

Håller tummarna för goda nyheter om två veckor ! 

Tack! Jag var överstimulerad vid min första graviditet och det gjorde hemskt ont. Skönt om du inte har haft ont. Nu när jag vet att jag har en sån äggledare så låter jag det göra ont för tänker att det väl är den. Men i vanliga fall hade jag sökt hjälp om jag haft sådan här värk som jag har nu på nätterna. Tror jag i alla fall, men jag är alltid sen på att gå till läkaren, drar ut på det till det är akut. Det plus feldiagnosticeringar har gjort att att jag fått alla problem med underlivet Skrikandes
  • Velveteen
    missmissis skrev 2015-10-03 06:59:20 följande:
    Grattis till plusset! Men förstår din oro. Hur vet man att man har en vätskefylld äggledare? Syns det på Vul? Jag har nämligen haft utomkveds. och oroar mig såklart att det kan hända igen. Satte in en finfin blasto. Asså, kan de vandra tillbaka?

Håller tummarna för dig!
    Tack detsamma! Syntes på de första VUL men läkarna var inte tillräckligt skickliga eller tänkte inte på det utan misstog det för äggblåsor. Upptäcktes sedan vid ÄP och då tyckte vi det var för sent att bromsa! Förstår att du oroar dig för utomkved! Får du gå på tätare kontroll nu? Kände du att några symptom var annorlunda den gången du fick utomkveds?
  • Velveteen

Satte in två ägg. positivt graviditetstest. Låååång väntan.. Var på VUL för två veckor sedan då jag var i v 7+1 och då fick vi se att ett av äggen hade tagit sig och vi kunde till och med se ett litet pickande hjärta! <3

• Velveteen

Ni som är gravida och kommit upp i vecka 10-12 hur känner ni er? Jag är uppblåst som en ballong.. men är väl för att mina magmuskler är så otränade... Har ni börjat fundera på KUB-testet? Gjorde ni det med ert första barn? Jag gjorde det inte vid första barnet. Det är krångligt där jag bor, erbjuds inte i den staden utan jag måste antingen åka till två olika städer i Skåne och ta blodprov resp. UL, eller betala en privat klinik ca 2000:- för att göra det.

• Velveteen

I magen känns det sedan några dagar sedan ett "fladder", härligt men overkligt, trots andra barnet så trodde jag inte det skulle komma så tidigt. De säger ju runt v 20 för förstföderskor och något tidigare för omföderskor. Jag är i v 15 ungefär. Hur känner ni det som är i vecka 15-20 eller har varit där?

• Velveteen
    Bolih84 skrev 2016-01-03 08:46:20 följande:
    Inte hört nåt än. Den hände 30/12. Läkaren som tog emot oss på gyn kunde inte se några konstigheter iaf. Får se när vi får svar på fostret.
    Å så hemskt, det går nästan inte att förstå. Jag tycker det är så många numera som får sena missfall. Förr kände man sig hyfsat säker efter v 12 men nu förstår jag ju att man inte alls kan koppla av...

Du verkar ha båda fötterna på jorden, så du klarar säkert av att gå vidare och försöka igen. Håller timmarna för er!
  • Velveteen
    Velveteen skrev 2016-01-04 15:36:51 följande:
    Å så hemskt, det går nästan inte att förstå. Jag tycker det är så många numera som får sena missfall. Förr kände man sig hyfsat säker efter v 12 men nu förstår jag ju att man inte alls kan koppla av...

Du verkar ha båda fötterna på jorden, så du klarar säkert av att gå vidare och försöka igen. Håller timmarna för er!
    TUMMARNA... skulle det ju stå!!
Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015