• Gina43

IVF syskonförsök under 2015

Gafsan skrev 2015-05-03 11:20:19 följande:

Igår pratade jag med läkaren angående alla våra försök. Jag fick det tråkiga beskedet om att det tydligen finns par som lyckats på sin första Ivf men som sedan aldrig lyckas bli gravida fler ggr trots många behandlingar!! Jag blev så ledsen och rädd! Jag och min man är ju i denna situationen. Hur många av er har gjort många syskonförsök?

Jag förstår att du känner dig uppgiven när sådant kommer på tal. Det ingår väl i och för sig i behandlande läkarens roll att reservera sig för att det kanske inte blir förväntat resultat. Gör de inte det varje gång? Det finns ju tyvärr inga garantier

Vet ni varför behandlingen hittills inte har funkat? Är det få ägg/dålig äggkvalitet? Eller är det att embryona inte fäster osv?
  • Gina43
    snobben00 skrev 2015-05-03 20:30:54 följande:

Jag har pratat med dom och dom är medvetna om att vi vill göra ett FET före sommaren men UL gör man bara om man gör FET i stimulerad cykel annars gäller det att själv ha koll på ägglossningen enda undantaget är om ÄL infaller sent, typ dag 20 eller så då vill dom kolla att slemhinnan fortfarande är tillräckligt tjock.

Nåja jag har svurit klart över att det inte blev nåt nu, vi körde naturligt här hemma i alla fall och även om jag inte tror på det så hoppas man ju.... har ju faktiskt aldrig fått någon förklaring till varför jag inte blir gravid så...

Nu har jag ju inte jättemycket erfarenhet av FET, men det låter snålt att de inte kontrollerar ÄL och slemhinna. Min klinik gjorde ju det. Det är väl särskilt viktigt att kolla din slemhinna eftersom du nyligen varit gravid? Då kan det ju vara en del oregelbundenheter?
  • Gina43

Snobben00: kör på tycker jag! Själv resonerar jag kring att kroppen kanske vill bli gravid på nytt när det inte gått så många cykler efter en graviditet (det sägs ju att många som gör abort är just nyblivna mammor). Om det finns några "äkta" belägg för det vet jag förstås inte

• Gina43

Men hur många behandlingar har ni betalat sammanlagt? Vi skippade landstinget och gick privat direkt (jag känner mig lite till åren och ville inte vänta).

Nej, vi hade inte råd med 3-packet eftersom det inköptes under vårt dyraste år någonsin när det kommer till spenderande (bröllop, bostadsköp och flytt). Vi fick ta ur vår buffert. Eftersom vi inte ville ta alltför mycket ur bufferten så tog vi ett mindre lån som vi betalade av rätt snabbt.

Den här gången är jag föräldraledig, har låg buffert nu, men min man jobbar ju.

Hur motivera kostnaderna? Om du adopterar är det bortåt 100 000-200 000 kr som det kostar, per barn. Frågan man får ställa sig är "hur mycket vill du ha det?". Jag är beredd att gå väldigt långt. Jag skulle ångra mig senare i livet om jag lät frågan handla om pengar. Pengar kommer och pengar går. Fertil är jag bara ett antal år till..

En del använder bruttolöneavdrag. När vi sparar snålar vi in på köpt lunch, dyrt kaffe och annat i vardagen, storhandlar osv. Alltså saker i vardagen - där finns det mest att spara. Sedan sitter vi visserligen inte på hus med renoveringsbehov, men vi har råd att avsätta pengar till husreparationer ändå eftersom räntorna är så låga nu. Det blir bara olika mycket sparande månad från månad.

Ha inte någon gammal bil med renoveringsbehov. Det blir bara dyrt. Varför köpa bil när ni kan leasa?

• Gina43
    MariaMaria01 skrev 2015-05-06 10:06:15 följande:

Hej,

Skrev i tråden tidigare. Fick vår son via ivf september 2014 på akademiska i Uppsala. Vi hade tänkt göra FET innan sommarstängningen med vårt enda frysta embryo. Men i fredags fick jag helt plötsligt plus på Stickan. Mirakel!

Hoppas det var ok att skriva detta i denna tråden. Vill inte trampa nån på tårna. Kände bara att jag ville dela med mg. Kämpa på tjejer. Jag tänker på er och vet hur mycket man längtar

Stort grattis!! Vad underbart! Det är vad vi alla önskar oss och önskar åt varandra! Nu håller vi tummarna att det går fint hela vägen för er

Alltid trevligt med goda nyheter!
  • Gina43

Snobben00: Jag fick barn i somras. Det var ingen lätt graviditet. Det blev även ett tråkigt slut på den samt en mycket tuff start för mitt barn (sjukdom), men allt är underbart och fint idag och jag har verkligen njutit av att få vara nära mitt barn under min föräldraledighet. Så om det blir det enda barnet så vet jag att jag tog tillvara på tiden och möjligheten att ha det så bra som det gick. Kanske har jag njutit lite extra just för att det blev så hårt i början.

• Gina43
    snobben00 skrev 2015-05-07 14:58:34 följande:

Jag håller med dig, vi hade också kämpat längre om det inte vore så dyrt. Trots allt så ska man ju ha råd att leva också.

Förstår att det är dyrt med labb och all teknik men kan ändå känna att det är så orättvist ibland när en del får fler barn än dom vill ha och att en del så lättvindigt gör abort medan en annan kämpar för att få ihop pengar och lägger ner hela sin själ i att få en liten bebis.

Vet en del i vår närhet som inte vet något om vår ivf och som utan tvekan hade tyckt vi är korkade som lägger sådana pengar på att få barn.

Just nu är väl den ekonomiska räddningen att vi får tillbaka på skatten för det blir inte några pengar att lägga undan när jag går hemma föräldraledig.

Vad bra att ni får pengar tillbaka på skatten! Det får vi också

Jag vill inte förringa kostnaden med IVF och jag har all respekt för att det blir en oväntad utgift som är svår att ta "bara sådär", men det är ju en prioritering. Mitt barn blev jättedyrt (100 000+), men jag hade gladeligen lagt det dubbla eller mer för mitt fantastiska lilla mirakel som jag älskar något otroligt mycket. Jag tycker att man felar om man jämför sig med andra som får barn "gratis". Det jämnar säkert ut sig på något annat sätt. Även om det inte skulle vara så får man acceptera att livet är orättvist. Att kämpa emot det genom att gå och vara bitter/ledsen över spillda pengar är inte konstruktivt. Att göra sig till offer är inte heller så lyckligt. Jag väljer att acceptera läget och gör ingen stor grej av kostnaden. Det blir man bara olycklig av. Jag vill så långt som möjligt göra de val som gör mig lycklig och att välja att vara lycklig med mina val.

Det här blir min sista kommentar vad gäller kostnadsfrågan
  • Gina43
    Skuggan80 skrev 2015-05-09 20:20:21 följande:

Hej,

Om det är ok hoppar jag in här också?

Håller på med ett syskonförsök.

Fick en liten kille sommaren 2012, och hade då kvar en blastocyst i frysen.

Det blev FET nu i april och tyvärr ett stort minus ...trots att allt såg "perfekt " ut.

Så nu får vi börja om på nytt. Men jag vill så gärna förstå varför det inte fungerade, allt ser bra ut och det var dessutom en blastocyst och jag vet att de inte kan se om det kan vara något kromosomfel eller liknande som gör att det misslyckas - men jag vill veta mer. Men men, det är bara att samla alla krafter och försöka igen!

Hej,

Det är en stor påfrestning för embryot att ha varit fryst, även om det är en blastocyst. Det måste inte vara något kromosomfel. Det är ju inte alla "perfekta" färskförsök som tar sig heller! Det kan finnas många förklaringar eller möjliga förklaringar. Det är förstås trist när man satt förhoppningar till den lille eskimån! Men har ni lyckats på färskförsök tidigare så kan ni förhoppningsvis lyckas igen! Denna gången kanske det blir ett ännu bättre resultat? Så upp i sadeln igen!
  • Gina43
    vårblomman skrev 2015-05-09 23:36:19 följande:

Hej! Jag hoppar också in här om det går bra. Jag har två barn, det första kom till på vår första IVF och det andra på första FET. Vi vill gärna ha ett tredje barn, även om jag nästan inte vågar tro att vi skulle ha sådan tur att få tre ivf barn.

Trean visade sig också vara svårare. Vi har nu försökt under 1,5 års tid och hunnit med 8 FET och en ny IVF stimulering som slutade i överstimulering, bukvätsketappning och elände. Nu har vi 6 blastocyster kvar i frysen, men jag börjar tappa hoppet om att det ska lyckas. Äter nu Letrozol för att optimera ägglossning, och om ett par veckor är det dags för FET nr 9.

Wow, vilket fint resultat med två barn på två överföringar! Men vad trist att läsa om överstimuleringen! Det låter väldigt jobbigt! Förstår att det inte blev ett ET då och att ni får göra FET på de ni fick till frysen. Vad bra att det blev 6 st blastisar i alla fall! Hoppas att det går vägen denna gången! Hur gammal var du när du gjorde första IVF?
  • Gina43

RD 3 här. Segt som fan!

Det är molvärk här också, men i mitt fall är det ju Lutinus (oh yeah!).

Svar på tråden IVF syskonförsök under 2015