snobben00 skrev 2015-05-07 14:58:34 följande:
Jag håller med dig, vi hade också kämpat längre om det inte vore så dyrt. Trots allt så ska man ju ha råd att leva också.
Förstår att det är dyrt med labb och all teknik men kan ändå känna att det är så orättvist ibland när en del får fler barn än dom vill ha och att en del så lättvindigt gör abort medan en annan kämpar för att få ihop pengar och lägger ner hela sin själ i att få en liten bebis.
Vet en del i vår närhet som inte vet något om vår ivf och som utan tvekan hade tyckt vi är korkade som lägger sådana pengar på att få barn.
Just nu är väl den ekonomiska räddningen att vi får tillbaka på skatten för det blir inte några pengar att lägga undan när jag går hemma föräldraledig.
Vad bra att ni får pengar tillbaka på skatten! Det får vi också
Jag vill inte förringa kostnaden med IVF och jag har all respekt för att det blir en oväntad utgift som är svår att ta "bara sådär", men det är ju en prioritering. Mitt barn blev jättedyrt (100 000+), men jag hade gladeligen lagt det dubbla eller mer för mitt fantastiska lilla mirakel som jag älskar något otroligt mycket. Jag tycker att man felar om man jämför sig med andra som får barn "gratis". Det jämnar säkert ut sig på något annat sätt. Även om det inte skulle vara så får man acceptera att livet är orättvist. Att kämpa emot det genom att gå och vara bitter/ledsen över spillda pengar är inte konstruktivt. Att göra sig till offer är inte heller så lyckligt. Jag väljer att acceptera läget och gör ingen stor grej av kostnaden. Det blir man bara olycklig av. Jag vill så långt som möjligt göra de val som gör mig lycklig och att välja att vara lycklig med mina val.
Det här blir min sista kommentar vad gäller kostnadsfrågan