• Fjäril kär

svärmor struntar i våra regler

Anonym (anonym) skrev 2015-03-30 18:48:20 följande:

Jag har väl ett par kilo som jag skulle behöva gå ner efter graviditeten (har en bebis också) annars är ingen överviktig. Vad nu det har med saken att göra? Jag vill ju såklart inte att sonen ska bli överviktig men det är inte därför vi har dessa regler. Min sambo tränar mycket och tänker endel på vad han äter (vi andra också såklart) och vi tycker inte att barn ska äta massa socker i onödan då man sätter sina framtida vanor redan som litet barn. Får han socker flera gånger i veckan redan nu så kommer han med all sannolikhet att fortsätta äta det som vuxen.

fast vad han gör som vuxen har ju inte ni med att göra.. Då är det hans eget val - oavsett hur han blivit fostrad. 

Vettiga matvanor skapas inte via förbud och knäppa gränsdragningar utan genom vettig och sund inställning till det man stoppar i munnen. 

Enkelt.
  • Fjäril kär
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-30 19:18:50 följande:
    Nej givetvis inte, då får han göra precis som han själv vill. Men vårat ansvar är ju att se till att han får bra matvanor lika mycket som vanan att alltid komma i tid och att behandla sina medmänniskor med respekt. Vi tycker inte att det är sunt att äta godis, glass och bullar flera gånger i veckan. Det är inte bara hon som kommer och hälsar på och inte bara henne vi åker hem till heller. En sund inställning är väl att kunna säga nej och inte gluffsa i sig allt som är tillgängligt.??
    en sund inställning för mig är att förbud inte gör en sund inställning.  För då blir det nog lite som det sonen just nu är inne på. Förbud gör att man frestas mer av att vilja ha det som man inte får. 

att lära sig en vettig balans gör istället att han faktiskt vet när det är okej att ta en kaka och kan begränsa sig till bara en kaka och behöver inte ett nej. 

Jag själv har fått lärt mig i tidig ålder en vettig balans angående sötsaker och vad man kan äta och inte äta och jag har aldrig behövt frestas att fika gott hos mormor eller äta godis i smyg hos en kompis osv.  För jag vet att jag kan ta en kaka eller en chokladbit och vet att det räcker så.  och sen kan jag säga nej tack till resten. 

förbud gör inte att han förstår när det är okej eller inte.  Förbud gör bara honom förvirrad och frustrerad.  Ett förbud gör ingen nytta utan är mer som ett straff för mig. 

Vill ni begränsa sockret absolut gör det. Men ni kanske skulle behöva fundera på HUR ni begränsar det och vad ni lägger för värderingar i förbud och ordet "nej".   Hjälp honom att få en sund inställning och ge honom verktygen att själv kunna avgöra om en kaka är okej eller inte.  Han ska avstå för att han förstår det han säger nej till och inte avstår för att han är förbjuden. 
  • Fjäril kär

lite förtydligande... 

Att han får med sig rätt verktyg till hur han ska förhålla sig till sötsaker så hjälper det honom att säga emot farmor och välja ett bättre alternativ. 

Vill hon köpa läsk till honom på vägen hem när hon hämtar honom så kanske han kan välja en dryck som han vet på förhand är okej att dricka, tex en Loka, en drickyougurt eller vad som nu kan vara vettig motsvarighet till läsk.  Kan han då stå på sig och veta hur han ska tänka och välja så är det inga problem.

Vill hon köpa en glass till honom kanske han kan fråga om han kan få slanten och spara till helgen och kanske välja att dricka ett glas saft hemma istället. 

Vill hon bjuda på ett helt fat med onyttig fika kanske han kan ta EN kaka och säga nej till resten eller fråga om han kan få en smörgås istället. 

Istället för att ge godis och tablettaskar kanske han kan få välja en god frukt istället som lite lyxigare godis. Kanske en ask jordgubbar eller göra en fruktsallad med farmor istället. 

Svar på tråden svärmor struntar i våra regler