svärmor struntar i våra regler
Jag reagerar lite på dom strikta reglerna. Det är en sak att följa en måttstock, som att äta godis och dricka på lördagar och vad som gäller hemma. Så gör ju jag också. Men Om ni fortsätter att neka honom kakor, tårta och sånt som bjuds (utanför er regel), mer eller mindre i perioder kan det slå precis tvärtom. Så fort ni vänder ryggen till kommer han passa på och möla i sig allt gott han kan komma över. Varför inte bete er mera avslappnat kring matvanor istället? Och dessa konflikter och nejandet till farmor när sonen hör lär inte båda gott inför en framtida relation med maten/godis. Konflikten med farmor får ni ta när inte sonen hör. Låt pojken få ta 1 kaka och 1 glas saft, med förevändningen att han ska orka middagen sedan, eller att det är onödigt med för mycket socker innan läggdags osv. Men det där nej nej nej , bara på lördag. Det tror jag inte på. Begränsa det bara. Och säg nej tack, idag blir det inget, vi ska hem och laga mat, men gärna nästa gång. Mest så sonen tar er inställning på ett annat sätt. Tror ju jag. Och det farmor bjuder på när ni inte ser är trots allt inte så farligt och det händer inte så värst ofta heller. Är han inte överviktig och borstar tänderna ordentligt är det ju ingen fara.