Inlägg från: Utflykt i verkligheten |Visa alla inlägg
  • Utflykt i verkligheten

svärmor struntar i våra regler

Anonym (mor) skrev 2015-03-31 08:18:07 följande:
    Om det bara handlar om "2-3 gånger i månaden" så fattar jag inte varför du hetsar upp dig. Huvudsaken att ni är strikta i ert eget hem för lill-grabben fattar väl att det bara är hos farmor som andra regler gäller? Det är väl mysigt för en liten unge att få åka till farmor/mormor och mysa någon gång då och då och koppla av. 
    Ett tips är att trycka på "visa endast". Då ser du vad ts har svarat gällande hur många ggr det blir per månad.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (mor) skrev 2015-03-31 08:42:13 följande:
    Så om man inte läst allt TS skriver så får man inte svara här? Det räcker inte med att man läst "ingressen"? Hur mkt textmassa är det meningen att man ska måsta plöja igenom för att bli behörig?
    Andas vännen! Så många inlägg har inte ts skrivit. Annars räcker det ju med att du bättrar på läsförståelsen om du nu väljer att enbart läsa "ingressen".
  • Utflykt i verkligheten
    Cat71 skrev 2015-03-31 12:10:06 följande:

TS, jag förstår dig precis. Jösses vad många här som överdramatiserar att man vill begränsa sockerintaget. Barn behöver gränser i detta precis som med allt annat.

Min egen mamma var precis likadan. Hade med sig fika, godis och presenter varenda gång hon träffade barnen vilket kan bli 1-2 gånger i veckan.
    Förutom att de åts en massa "onyttigt" varje gång så började barnen förvänta sig detta. Och mormor hamnade högre i rang än farmor pga detta. Det kändes som hon "köpte" deras uppskattning alltså vilket vi tyckte fel. förutom sockervanorna alltså. Skulle farmor också tagit med godsaker varenda gång? Och morfar (mina föräldrar är skilda)? Fika/godis var och varannan dag eller?

Vi satte den foten vilket min mamma hade svårt för. Presenter var ett no no.
    Istället för sötbröd och godis fick hon istället gärna ta med go frukt.
    Och vet du - efter en låång inkörningsperiod på drygt ett år är hon helt med på banan. 
    Hon brukar numera köpa med sig lyxigare och eller mer exotiska frukter och bär till barnen. Ibland gör de fruktsallad. Oavsett är det minst lika "mysigt" som godfika. Men nyttigare. Mina yngre brorsbarn som kommit till världen sedan vi införde detta får samma typ av frukt och bär när min mamma träffar dem. 
    Alla är supernöjda med detta upplägg. 

Mycket bra! Det är helt enkelt en generationsskillnad det handlar om, tror jag. Idag har vi större kunskaper i hur skadligt det raffinerade sockret egentligen är för våra växande barn. Läser man på lite grann så förstår man att det är rena giftet.

Men givetvis så får man ju se till att vara balanserad. Och det tycker jag att ni har lyckats med.
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler