• Malinkowa

svärmor struntar i våra regler

Jag har inte hunnit läsa alla svar, så jag hoppas att jag inte upprepar alltför mycket. Jag kan ju bara referera till mig själv och mina värderingar, men jag och min sambo har inställningen att hemma är hemma, och då gäller våra regler. Och när man är borta på besök hos någon så gäller den personens regler. Så om vår son t.ex. är hos mormor så får hon göra som hon vill, vi vill ju gärna att fler vuxna människor ska vara med att påverka och uppfostra vårt barn! (samhället består ju inte bara av mamma och pappa och vårt sätt att se på och göra saker). Risken finns ju då att det blir som i ditt fall - att det blir sockerbonanza hemma hos farmor. Ni kan ju kontakta farmor utan att er son vet om det och prata ordentligt om den här saken på en nivå så att ni kan nå samförstånd. Förklara för henne att ni är måna om att er son ska få goda vanor, och att hon gärna får bjuda på gott ibland, men att hon också kanske kan försöka laga mat eller ge honom smörgåsar. Det är ju svårt att kontrollera allt som rör ens barn, och vissa saker får man nog bara acceptera. Farmor är ju ändå farmor och har ju rätt till sitt sätt att umgås med barnbarnen, även om ni kan diskutera just sockerätandet. Känns som att farmor förknippar kärlek med godsaker, och det kanske är där skon klämmer för er. 

Sen tror jag att det viktigaste är att ni inte har de här dispyterna öppet inför er son. Bättre att ta diskussionen när han inte hör. 

Det blev ett långt svar, men jag hoppas att jag nådde fram med min poäng. Lycka till!

Svar på tråden svärmor struntar i våra regler