• amia01

svärmor struntar i våra regler

rödlök skrev 2015-03-31 08:51:13 följande:

Men herregud! Låt pojkstackarn äta en kaka hos farmor.

Håller med! Tycker TS gör ett stort problem av inget... å andra sidan så kunde ju svärmor vara smidigare också, och faktiskt lyssna på vad föräldrarna säger.
    Men - sockerhysterin är ett rätt nytt fenomen, och kan vara väldigt svår att förstå för äldre människor med erfarenheter av en annan kosthållning. Dessutom bär hela frågan lite spår av "fanatism", vilket lätt får "oliktänkare" att sätta sig på tvären. Blir mycket lättare att umgås med andra om man kan vara lite flexibel och smidig istället - för båda parter. Tex att inte acceptera kaka och middag, men äta lite tårta för att visa att ni respekterar och ser svärmors behov också.
    Livet blir väldigt lätt väldigt jobbigt annars, om man bara ser till sina egna behov, och inte tar hänsyn till andra...
  • amia01
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 12:40:06 följande:
    Vi använder inte henne som barnvakt det är hon som ringer oss och frågar för att hon vill vara barnvakt. Om jag behöver barnvakt så "anlitar" jag alltid min syster och det är väldigt sällan, senast var när dottern föddes för 10 månader sen. Hon vill alltså umgås med sitt barnbarn vilket jag är väldigt glad för då jag själv har en morfar som inte ansträngde sig nämnvärt när jag var liten. Men jag vill såklart att hon kan umgås med honom utan att stoppa i honom godis jämt. Som jag sagt tidigare så går fika bra ibland men inte 2 gånger i veckan med henne så när någon annan hälsar på så får vi tacka nej till fika pga att han redan har fikat tillräckligt + lördagsgodis. jag tycker inte att det är konstigt att bara få lördagsgodis och fika 1 gång i veckan (om det inte är något särskilt firande). Jag tycker snarare att det är ni som verkar ha för slapp syn på sockerintaget och det är säkert era jäkla ungar som ligger på golvet och skriker efter godis på Ica som jag bara suckar åt. Dom är ju beroende fattar ni inte det?????
    Slapp syn på sockerintaget? Tycker du verkar vara rätt extrem åt andra hållet då...
    Här hemma har vi inga begränsningar på socker, men mina barn (10 och 6 år) har aldrig haft hål i tänderna, är båda normalviktiga och har definitivt aldrig skrikit efter godis på ICA... fattar inte sambandet?
    Vi dricker hemgjord saft till maten och sockrar på fil och gröt. 
    Fikar med kaffebröd/kakor när det blir tillfälle, ibland 10 gånger på en vecka, ibland en...  Har fredagsmys och lördagsmys med kakor, paj eller fruktsallad ( med socker!!), eller något av barnens godis dom samlat ihop från kalas, farmor eller mormor...
    Köper aldrig godis, läsk, kakor eller andra sötsaker, eftersom jag inte gillar hur det är tillverkat, och för att det inte är gott eller prisvärt...
    Men vi har inga begränsningar, och jag kan inte se hur det påverkat våra barn negativt.
  • amia01
    spillerkillern skrev 2015-03-31 13:33:59 följande:
    Det verkar ju inte som ts barn är hos farmor dagligen, då får föräldrarna snarare se till att inte laga så mycket halvfabrikat eller handla så mycket lösviktsgodis. Sen fredagsmys blev "uppfunnet" för inte alls så länge sedan, mest pga chipsreklam och därefter verkar det höra till att det ska vara chips på fredag och godis på lördag. Jag tror på att äta sunt och varierat genom veckorna, så gör det inte så stor skillnad om farmor sticker åt dom någon kaka emellanåt.
    Japp!
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler