• tankfull

svärmor struntar i våra regler

Jag tycker inte att ni verkar hysteriska på något sätt du och din man - ni verkar ha en bra inställning: lagom tillåtande och lagom restriktiva vad det gäller socker. Det är svårt med kulturella skillnader ibland. För farmor är säkert definitionen av gästfrihet att bjuda på massa gott. Jag tycker att du ska prata lugnt och bestämt med henne igen. Se henne i ögonen och säg att du förstår hur hon tänker och att hon bara menar väl men att du tror starkt på att det är bra att begränsa sockerintaget och vill att hon ska acceptera och respektera detta. Att det som är sagt står fast. Ibland går det bra med fika, ibland inte. Fungerar inte detta så får ni begränsa umgänget, men hota inte med det nu - försök prata en gång till tycker jag!

• tankfull
    Kyrkby skrev 2015-03-31 09:56:44 följande:

Håller helt med om att andra personer skall respektera föräldrarnas regler och förhållningar, utan diskussion !

Däremot tycker jag ni har en fruktansvärd dum och dålig inställning till detta med mellanmål och dess innehåll.
    Jag lovar ifall ni tittar på innehållsdeklarationen av era livsmedel så har dessa en mkt hög sockerhalt. Där har ni inte bemödat er med att ta den med lägst halt.

Denna hysteri med bullar kakor saft osv är fel och ger er ett bakslag när barnet kan välja själv och gör som den själv vill.
    Barn äter ändå, fickpengar går till GODIS !

Avdramatisera istället, gör det naturligt !
    Ni bygger  upp en dramatik som triggar barnet till max, för att få äta och dricka sådant som var/är förbjudet.

Att barnet har hål i tänderna, är ERT fel som förälder.
    Ni har inte borstat tänderna på rätt sätt.
    Barn får inte hål i tänderna ifall tandhygienen sköts rätt, skäms på er !!

Hysteri med bullar, kakor och saft? Har du läst TS inlägg överhuvudtaget?
  • tankfull
    Kyrkby skrev 2015-03-31 10:21:19 följande:
    Annars kunde jag inte skriva mitt inlägg.
    Du borde läsa mitt inlägg från första ordet .......
    Vilket jag gjort. Du skriver att TS är hysterisk vad det gäller fika och det är hon inte. Hennes barn får mycket fika, men TS vill inte att det ska bli massor av socker dagligen. Om din tanke var att rikta dig generellt mot vissa här på tråden så kan du ju inte skriva direkt till TS i nästa fall där du t.ex. tar upp att "ni" har inte borstat tänderna ordentligt för att barnet har fått ett hål.
  • tankfull
    spillerkillern skrev 2015-03-31 12:53:41 följande:
    Ja visst var det härliga tider :)

Undrar om det har att göra med att vi var mer i rörelse när vi var små än vad många barn är idag som det har blivit så strikt med vad dom stoppar i sig?
    Ja, en del barn rör inte sig så mycket. Men numera finns det dessutom lösgodis i mängder i många butiker och färre föräldrar lagar rotmos och fläsklägg - det blir mycket mera pasta och halvfabrikat som innehåller mer socker, fett och salt. Då kan det ju vara en bra idé att försöka tänka lite på kosten så att barnen mår bra.
  • tankfull
    spillerkillern skrev 2015-03-31 13:33:59 följande:
    Det verkar ju inte som ts barn är hos farmor dagligen, då får föräldrarna snarare se till att inte laga så mycket halvfabrikat eller handla så mycket lösviktsgodis. Sen fredagsmys blev "uppfunnet" för inte alls så länge sedan, mest pga chipsreklam och därefter verkar det höra till att det ska vara chips på fredag och godis på lördag. Jag tror på att äta sunt och varierat genom veckorna, så gör det inte så stor skillnad om farmor sticker åt dom någon kaka emellanåt.
    Nej, de är inte hos farmodern dagligen men som TS har förklarat ett antal gånger nu så träffar de andra människor också som vill fika och då blir det för mycket.
    Vi har lite fredagsgott, lördagsgodis och äter fikar gärna på söndagar - redan där är det tre av veckans sju dagar som det blir mycket sött! Jag förstår tanken med att begränsa fikandet. Tänk vad speciellt det var med lördagsgodis då jag var liten! Något att verkligen se fram emot.
  • tankfull
    spillerkillern skrev 2015-03-31 13:51:26 följande:
    För andra kan det vara mysigt att fika med farmor och umgås, också något att se fram emot.
    Ja, och man kan ju omöjligt träffa farmor UTAN ATT FIKA VARJE GÅNG!!! Varför finns det inget mellanting hos folk på FL? Det heter gång på gång att det inte är så farligt om farmor "sticker till en kaka nån gång" trots att TS förklarat att detta inte är problemet. Nu ger jag i alla fall upp diskussionen. Det finns många som övergöder sina barn i vissa kulturer och jag kan inte se något positivt med detta, men var och en blir salig på sin tro.
  • tankfull
    spillerkillern skrev 2015-03-31 15:25:53 följande:
    Man behöver heller inte ha fredagsgott, lördagsgodis och fika på söndagarna  så som du själv lever, varför missunna farmor att ge något gott istället? Du behöver inte skrika eller bli upprörd, försök att se saker från olika infallsvinklar.
    Det är inte jag som är TS, det är inte jag som har en farmor som ger mitt barn en massa godis varje gång vi ses så vad har mina egna vanor med saken att göra överhuvudtaget? Jag blir upprörd för att TS har förklarat samma sak hundra gånger och folk vägrar fatta vad hon säger!
  • tankfull
    spillerkillern skrev 2015-04-01 00:02:31 följande:
    näedu, mitt barn går hem och äter mellis, ändera hårdbrödmacka eller frukt. Hos mormor får han äta glass och bullar, han är där någon dag varje vecka. Men jag tycker bara de låter knepigt att förbjuda farmor att ge han fika pga socker när ni ger honom socker själva. Han kanske inte förstår än, men han kan ju börja fundera varför han får äta godis, fika ibland och varm oboy när ni är med, men inte hos farmor, särskilt om jag nu uppfattat rätt inte är hos farmor varje dag.
    Jag brukar inte fråga folk om de är trögfattade men i ditt fall måste jag nästan utgå ifrån att det är något som inte stämmer med fattningsförmågan? Hur kan du inte ha fattat TS poäng vid det här laget? Att det blir sammantaget för mycket socker om ALLA de vill umgås med ska bjuda på gofika? Och att farmor gärna får bjuda på nåt gott IBLAND men inte ALLTID?
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler