• Batmamba

svärmor struntar i våra regler

Hade din svärmor det knapert under sin uppväxt? Vill hon ge sitt barnbarn det hon inte kunde få? Jag kan känna igen trugandet från min farmor, som ibland tvingades tigga som barn (Sverige, 1900-tal).

Jag funderar på om ni kan lägga fram det som att farmor är en del av barnets vardag - och att det är något fint att det är så? Och att ni inte äter sötsaker på vardagarna, men att hon gärna får bjuda på helgerna. Kan ni skicka med er son ett mellanmål de dagar hon ska hämta? Frukt tex.

Vi fick dricka saft varje dag när jag var barn, men kakor och godis förekom i princip bara på helger och kalas - och något fika då och då. Förbudet släppte av sig själv någon gång i 12-13-årsåldern då de inte längre kunde ha koll på vad jag åt. Jag kände då inget behov av att köpa en massa onyttigt. Jag visste ju _varför_ de begränsat mängden godsaker.

• Batmamba
    Anonym (Fråga) skrev 2015-03-31 00:40:15 följande:

Fråga Svärmor om hon kan laga ihop den där goda middagen till er när ni kommer och så tar ni med er lite efterrätt. Och den efterrätten som ni har med er kan bestå av en fruktsallad, en sorbe eller något. Det finns en massa goda och t.om nyttiga efterrätter, vilket ni lätt kan hitta recept på, på nätet. Det är ett förslag. Och dom övriga fikorna du gör med dina vänner och familj kan väl bestå ev en enklare lunch kanske? Svärmodern kanske ni får lirka med och föregå. Skicka med sonen fika till farmor som ni/sonen har bakat. Det kan kanske vara en alternativ väg? Johanna toftby (kolla hennes blogg) hade något recept på chokladbollar, med nyttigt innehåll. Det åt hon under sin sockerfria februari. Testa den vägen då?

Bra idé att be svärmor om något annat, tror jag! Då får hon fortfarande bjuda på något - som för henne förmodligen är ett sätt att visa kärlek!

(Sorbet är dock vanligtvis smockfullt med socker.)
  • Batmamba
    Kyrkby skrev 2015-03-31 09:56:44 följande:

Håller helt med om att andra personer skall respektera föräldrarnas regler och förhållningar, utan diskussion !

Däremot tycker jag ni har en fruktansvärd dum och dålig inställning till detta med mellanmål och dess innehåll.

Jag lovar ifall ni tittar på innehållsdeklarationen av era livsmedel så har dessa en mkt hög sockerhalt. Där har ni inte bemödat er med att ta den med lägst halt.

Denna hysteri med bullar kakor saft osv är fel och ger er ett bakslag när barnet kan välja själv och gör som den själv vill.

Barn äter ändå, fickpengar går till GODIS !

Avdramatisera istället, gör det naturligt !

Ni bygger  upp en dramatik som triggar barnet till max, för att få äta och dricka sådant som var/är förbjudet.

Att barnet har hål i tänderna, är ERT fel som förälder.

Ni har inte borstat tänderna på rätt sätt.

Barn får inte hål i tänderna ifall tandhygienen sköts rätt, skäms på er !!

Jag har läst rätt ofta det du skriver om att det finns socker i maten som vi inte känner till.
  • Batmamba

Jag har läst rätt ofta det du skriver - att det finns socker (och andra tillsatser) i maten som vi inte känner till. Men var 17 då någonstans? Jag ställde mig häromveckan och läste på våra förpackningar i köket (även helfabrikaten i frysen) och hittade så gott som inga konstiga tillsatser eller socker. Var finns alla dessa tillsatser och allt socker som vi ska vara så rädda för?

• Batmamba
    Anonym (sorry) skrev 2015-03-31 13:47:05 följande:

Jag hade det som din son som liten och jag flippade helt när jag flyttade hemifrån och insåg att jag äntligen kan äta vad jag vill, så var inte allt för säker på det du.

Hade du alltså restriktioner om vad du fick äta ända tills du flyttade hemifrån?! Om man reagerar som du gjorde ser jag det dels som att föräldrarna inte lyckats förmedla varför regeln finns, dels inte släppt över ansvaret till dig i tillräckligt god tid.
  • Batmamba
    Anonym (anonym 2) skrev 2015-03-31 13:54:13 följande:

Nu förstår jag varför de 10 barn som byter buss samtidigt som mig alltid köper godis och alltid delar upp och äter upp allt innan de blir hämtade vid sin busshållplats, de gör det för att godis inte är ok hemma. Har tyckt att det varit lite märkligt att köpa godis varje dag och dessutom skyndat sig att äta upp det och vara väldigt noga med att kolla att de inte haft choklad runt munnen.

Fast sånt beteende (om det är i så stor utsträckning som du beskriver) beror ju förmodligen inte på förbudet i sig utan snarare på att barnen uppfostrats till ögontjänare som inte förstår varför begränsningen finns utan bara följer regler för att de vuxna inte ska bli arga - vilket ju är helt fel skäl. De här barnen fuskar förmodligen med annat också när de vuxna inte ser.
  • Batmamba
    Anonym (anonym 2) skrev 2015-03-31 14:34:49 följande:

I det här fallet beror det nog kanske både på det ena och det andra eftersom dessa familjer är antroposofer.

Ok. Jag fattar.
  • Batmamba
    Dixie skrev 2015-03-31 15:56:38 följande:

hur fungerar detta i praktiken? jag tänker om tonåringen inte köper föräldrarnas argument om varför man inte ska äta sötsaker - är det då ok att tonåringen äter en massa söt, då ansvaret bör tas över? 

Jag tänker att det då kanske finns andra bakomliggande problem man behöver ta tag i. Handlar det om tröst, hetsätande, dålig mat i övrigt, uttråkning?
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler