• Dixie

svärmor struntar i våra regler

Batmamba skrev 2015-03-31 14:20:36 följande:
    Hade du alltså restriktioner om vad du fick äta ända tills du flyttade hemifrån?! Om man reagerar som du gjorde ser jag det dels som att föräldrarna inte lyckats förmedla varför regeln finns, dels inte släppt över ansvaret till dig i tillräckligt god tid.
    hur fungerar detta i praktiken? jag tänker om tonåringen inte köper föräldrarnas argument om varför man inte ska äta sötsaker - är det då ok att tonåringen äter en massa söt, då ansvaret bör tas över? 
  • Dixie
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 15:41:48 följande:
    Vi tycker att gränsen går vid fika någon gång /vecka och sen lördagsgodis. Ibland blir det lite mer och ibland blir det mindre. 
    eftersom farmor inte verkar ta till sig era ord - kanske det är dags att "ge ansvar till sonen" och de veckor farmor bjuder på en massa fika - då skippar ni lördagsgodis - det är ju inget måste att äta godis just på lördagar, och då har sonen möjlighet att själv välja, vill han att farmor bjuder på fika eller han vill ha lördagsgodis den veckan?! 
  • Dixie
    Batmamba skrev 2015-03-31 16:05:02 följande:
    Jag tänker att det då kanske finns andra bakomliggande problem man behöver ta tag i. Handlar det om tröst, hetsätande, dålig mat i övrigt, uttråkning?
    jaha - då hänger jag med på hur du menar! 
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler