• Anonym (va?)

svärmor struntar i våra regler

Först och främst, vad är det för dumheter att TS borde laga som alla i familjen älskar? Man lagar en rätt och så får alla äta det de vill av maten. Om något så är det väl viktigt att barn får prova olika saker?? Om mina barn fick bestämma skulle det serveras makaroner och korv 7 dagar i veckan.

När det gäller farmors beteende så är det så uppenbart respektlöst. Både TS och hennes man, dvs barnets föräldrar, har bestämt en regel och tydligt kommunicerat den och blir ändå totalt ignorerade. I just det här fallet så gäller det socker, men det är sekundärt, det är beteendet i sig som är helt uppåt väggarna.

Jag hade aldrig låtit någon ta hand om mitt barn som så tydligt struntade i vad vi som föräldrar ville.

TS, det är nog dags för farmor att få en liten time-out. Om hon inte kan följa er enda, enkla regel så låter det inte som hon klarar av att ta hand om ett barn.

• Anonym (va?)
    spillerkillern skrev 2015-03-31 16:57:13 följande:
    jag hänvisade till ditt tidigare inlägg.. jag fattar vad honts säger, men jag håller inte med, det känns som dubbelmoral att ge barn fredagsmys, lördagsgodis, oboy då och då som jag sett ts skriva i ett inlägg, men att farmor ger fika några gånger är respektlöst enligt ts. Så har jag förstått det hela.
    ehh, nej...

Det som är respektlöst är att farmor struntar i en enkel regel som kommunicerats flera gånger.

Och att dessutom erbjuda barnet annan mat att ta hem för att han inte gillar det som serveras hemma är bortom respektlöst...
  • Anonym (va?)
    Anonym (Fembarnsmamma) skrev 2015-03-31 16:59:38 följande:
    Jag har mycket andra minnen av min farmor än godis. Farmor själv bar en riktig gottegris och hade alltid skålar med godis hemma. På den tiden satt man inte i soffan som barn gör idag framför TV och datorer, man lekte ute. Mest på farmors vedbodbacke och hanterade både yxa och kniv från tidig ålder. Jag tillhör generationen som cyklade utan hjälm, åkte utan bilbälte, ibland även längst bak i en combi fullknökad med ungar, åkte tåg i rökkupé med rökande förälder, var ensam hemma utan barnvakt, fick smaka alkohol vid fest när de vuxna drack. Jag är idag helnykterist och ickerökare. Man var inte så förbålt hysterisk med allt när jag var barn.
    Haha, blir alltid så full i skratt när jag hör detta dummaste argument av alla...

Du förstår väl att man gjorde allt detta för att man inte visste bättre... nu vet vi bättre och därför gör vi det inte längre.

Du lever TROTS att du cyklade utan hjälm, åkte utan bilbälte och utsattes för mängder av andrahandsrök, inte på grund av det. Viss skillnad...
  • Anonym (va?)
    Kyrkby skrev 2015-03-31 17:06:09 följande:
    Här skriver en person som garanterat blir 100 år, kärnfrisk, med perfekt kropp och hull samt originaltänderna fram till 85 - 90 års ålder.

Pjolt och fjoll som många håller på med är inte till nytta för ngn.
    Mer att bekräfta sig själv än få ut ngt positivt av reglerna.
    ja, min barn åker i bilstol, cyklar med hjälm och lever i en rökfri miljö för att jag ska få bekräftelse, det för ju liksom inget positivt med sig alls för barnen.

Fy skäms på mig som berövar mina barn en riktig barndom.
  • Anonym (va?)
    Kyrkby skrev 2015-03-31 17:24:21 följande:

" berövar mina barn en riktig barndom."
    Hur kan du så säkert uttala dig om att du ger barnen detta ?
    Du kan göra massa fel och otäcka saker för barnen.

Jag förstår inte vad du menar, det låter helt ologiskt?
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler