Inlägg från: Anonym (Heaven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Heaven)

svärmor struntar i våra regler

Jag håller med din sambo, TS. Kan hon inte respektera era regler får hon inte vara barnvakt helt enkelt. Det låter hårt men jag tror det är snällast även mot barnet.
    Erat barn - erat ansvar - eran uppfostran.

Så kör jag och min sambo med barn och alla djur här hemma iallafall. Andra får gärna vara barnvakt eller låna djuren om dom vill men det är under våra regler - oavsett vad andra tycker. Det är bara för dom att anpassa sig. Likadant har jag respekt mot andras regler. Min systers pojk får inte äta socker - överhuvudtaget alltså - och jag skulle aldrig mata honom med det när jag är barnvakt då. Även om jag tycker det är töntigt och har gått till överdrift. Skulle jag göra det skulle det vara att sätta mig över min syster som förälder och det är fruktansvärt respektlöst!

Sen vet jag att det är svårt att säga ifrån till svärmor. Men försök stå på dig.

• Anonym (Heaven)
    EnGladPingvin skrev 2015-04-01 13:24:36 följande:

Problemet ligger väl knappast i TS syn på fika och godis utan att svärmor skiter i det som TS och barnets pappa beslutat. Att hon dessutom är så respektlös att hon gör det inför barnet hade jag inte tolererat.

Sen har jag lite svårt att se hur man kan få det till att TS är övernitisk eller vill förbjuda barnet att äta sötsaker. Tycker tvärtom att hon verkar ha en sund inställning där det äts både godis och fikabröd, men inte dagligen och inte som en regel varje gång man träffas.

• Anonym (Heaven)

Nu uppfattar jag TS som att det här är inget som kommit helt plötsligt och deras första reaktion är att förbjuda farmor och barn att träffas. Det har pågått länge och dom har sagt åt farmor flera gånger på ett snällt sätt att "så här vill vi inte att du gör med vårat barn". Men hon fortsätter strunta i det. Då är det kanske bättre att umgås tillsammans hemma hos TS?

Du som har 5 barn borde väl ha lite förståelse för TS? Har du någon regel som du är hård på?

Anonym (Fembarnsmamma) skrev 2015-04-01 13:55:42 följande:

Ser de mest hårresande förslag i den här tråden, allt ifrån att förbjuda farföräldrarna att träffa barnbarnet helt och hållet till att göra en orosanmälan till sociala myndigheter, allt för att man är oenig i sockerfrågan. Åtskilliga gånger hör man talas om olyckliga mor-och farföräldrar som inte får träffa sitt barnbarn för att föräldrarna använder barnen som känslomässig utpressning. Vår lokaltidning har till och med haft en hel reportageserie om mor/farföräldrar som inte får träffa sina barnbarn.

Och orosanmälan till soc, vilka jäkla stasifasoner! Soc är ingen skiljedomstol som ska agera domare i skitsaker. Det har blivit ett vanligt hot att det ska göras orosanmälan hit och dit så fort några är oeniga i en sakfråga. Här handlar det om något så harmlöst som socker. Jag tror anonym mamma har sin sons bästa för ögonen även om vi inte är eniga i sockerfrågan. Vad tror ni sonen far mest illa av, en mamma som vill ha regler eller en orosanmälan med allt vad det innebär med påföljande barnavårdsutredning? Skärp er! Jag tror säkert både föräldrarna och farmor kommer fram till en lösning.

Svar på tråden svärmor struntar i våra regler