• Lavish

svärmor struntar i våra regler

Jag tycker nog att det är en naturlig ordning att föräldrarna är stränga och har tydliga regler medan far och morföräldrar får skämma bort och vara lite "busiga". Tycker dom, om dom en gång var bra föräldrar, har förtjänat det privilegiet efter att själva kämpat med det jobbiga och otacksamma att sätta gränser och uppfostra att på ålderns höst få skämma bort sina barnbarn och bara göra dem glada. 

Sen i vilken utsträckning det ska gälla just maten/sötsaker beror lite på hur ofta dom träffar barnbarnen och om barnbarnen har problem med vikten. Såklart funkar det inte att vräka sötsaker över barnbarnet om man träffas flera ggr i veckan och barnbarnet är överviktigt. Men med normalviktigt barnbarn som man träffar ett par gånger i månaden tycker jag nog det räcker att sluta innan barnet blir illamående...

Däremot är det förstås inte så bra att svärmor öppet inte respekterar vad ni sagt åt henne en halvtimme tidigare när ni är där. Det undergräver er auktoritet på ett annat sätt. Framförallt tycker jag det var dåligt att erbjuda sig att laga annan mat åt sonen p.ga att han inte ville ha det ni skulle göra hemma. För då ger hon sig ju på era vardagsrutiner och regler som ni praktiserar hemma hos er. Och det är en helt annan sak.

Jag tycker att det är rimligt att ni har era regler och att de gäller hos er och att svärmor respekterar det. Men det är inte rimligt att kräva att svärmor ska följa era regler till 100% även när hon passar er son ensam i sitt eget hem. Då tycker jag att hon ska ha frihet att själv utforma deras tid tillsammans, inom vissa gränser såklart. 

Svar på tråden svärmor struntar i våra regler