Inlägg från: Anonym (Fembarnsmamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fembarnsmamma)

svärmor struntar i våra regler

rödlök skrev 2015-03-31 08:51:13 följande:

Men herregud! Låt pojkstackarn äta en kaka hos farmor.

Håller med. Pojkens farmor kommer inte att finnas med i hela hans liv men minnet av en underbar farmor kommer han att bära med sig resten av livet. Nu för tiden har det blivit en sockerhets utan dess like och man beter sig som om man skulle servera barn rent heroin. Tänk bara på när vi var barn; vi drack saft och åt bullar, O'boy med mängder av socker i, skogsholmslimpa som är söt som fikabröd mm. Men vi rörde på oss mer, vi hade inga dataspel. Min farmor är ett av mina ljusaste barndomsminnen. Bjud farmor på tårta nästa gång och var tacksamma att hon finns för barnbarnet. Barn kan faktiskt skilja på föräldrarnas regler och mor-och farföräldrars regler.
  • Anonym (Fembarnsmamma)

Nu är ju inte jag någon ung fembarnsmamma utan en "gammal tant". Nåja, gammal och gammal...jag har i alla fall barnbarn och är 50+. Inget av mina barn är överviktiga, däremot hade de "valphull" i förpuberteten som sen smälte bort när kroppen blev längre och började utvecklas. Kort sagt - precis som alla andra däggdjur. Vi har aldrig haft nåt överdrivet sockerintag men heller aldrig varit restriktiva med det och haussat upp det till nåt hemskt. Yngsta dottern är idag vegan och lever så healthy så man häpnar.

• Anonym (Fembarnsmamma)
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 12:30:43 följande:

Är det då inte bättre att ha bra minnen iform av upplevelser och lek än att man alltid satt i soffan och proppa i sig socker?? Min farmor lever inte idag och jag kan lova dig att det är inte fikat eller alla ostbågepåsar hon lämnade hemma hos oss varje vecka efter deras veckohandling, utan att hon alltid trots dålig rygg och allmäntillstånd lekte gömma nyckel med oss barnbarn. Jag blir lycklig av att se tillbaka på dessa stunder inte på ostbågarna för dom kan jag gå och köpa själv nu om jag vill.

Jag har mycket andra minnen av min farmor än godis. Farmor själv bar en riktig gottegris och hade alltid skålar med godis hemma. På den tiden satt man inte i soffan som barn gör idag framför TV och datorer, man lekte ute. Mest på farmors vedbodbacke och hanterade både yxa och kniv från tidig ålder. Jag tillhör generationen som cyklade utan hjälm, åkte utan bilbälte, ibland även längst bak i en combi fullknökad med ungar, åkte tåg i rökkupé med rökande förälder, var ensam hemma utan barnvakt, fick smaka alkohol vid fest när de vuxna drack. Jag är idag helnykterist och ickerökare. Man var inte så förbålt hysterisk med allt när jag var barn.
  • Anonym (Fembarnsmamma)

Jag tror #Kyrkby och jag hade enklare regler att följa som barn: Ät inte gul snö och slicka inte på lyktstolpar på vintern

• Anonym (Fembarnsmamma)
    Anonym (Vett!) skrev 2015-03-31 22:53:47 följande:

Hon får bjuda på vad hon vill hemma hos sig. Sen kan ni alltid säga nej. Sen om sonen är hos henne så är det hon som bestämmer vad som ska ätas. Är det inte så en farmor ska göra? Proppa i barnen så dom kräks typ???? farmor är ju inte samma sak som förälder. Mer förståelse hade varit bra!

• Anonym (Fembarnsmamma)

Ser de mest hårresande förslag i den här tråden, allt ifrån att förbjuda farföräldrarna att träffa barnbarnet helt och hållet till att göra en orosanmälan till sociala myndigheter, allt för att man är oenig i sockerfrågan. Åtskilliga gånger hör man talas om olyckliga mor-och farföräldrar som inte får träffa sitt barnbarn för att föräldrarna använder barnen som känslomässig utpressning. Vår lokaltidning har till och med haft en hel reportageserie om mor/farföräldrar som inte får träffa sina barnbarn.

Och orosanmälan till soc, vilka jäkla stasifasoner! Soc är ingen skiljedomstol som ska agera domare i skitsaker. Det har blivit ett vanligt hot att det ska göras orosanmälan hit och dit så fort några är oeniga i en sakfråga. Här handlar det om något så harmlöst som socker. Jag tror anonym mamma har sin sons bästa för ögonen även om vi inte är eniga i sockerfrågan. Vad tror ni sonen far mest illa av, en mamma som vill ha regler eller en orosanmälan med allt vad det innebär med påföljande barnavårdsutredning? Skärp er! Jag tror säkert både föräldrarna och farmor kommer fram till en lösning.

• Anonym (Fembarnsmamma)
    Anonym (Heaven) skrev 2015-04-01 14:26:13 följande:

Nu uppfattar jag TS som att det här är inget som kommit helt plötsligt och deras första reaktion är att förbjuda farmor och barn att träffas. Det har pågått länge och dom har sagt åt farmor flera gånger på ett snällt sätt att "så här vill vi inte att du gör med vårat barn". Men hon fortsätter strunta i det. Då är det kanske bättre att umgås tillsammans hemma hos TS?

Du som har 5 barn borde väl ha lite förståelse för TS? Har du någon regel som du är hård på?

Nu var det inte TS själv som sa att hon skulle förbjuda farmor att träffa sitt barnbarn utan något av de "eminenta" förslag som kom in på tråden. Jag tror inte TS tänker förbjuda farmor att träffa sonen, därtill är hon alldeles för medveten om vad farmor betyder för honom. Jag kritiserar inte TS, bara de korkade förslagen några kommer med.
  • Anonym (Fembarnsmamma)
    Anonym (anonym) skrev 2015-04-01 15:02:33 följande:

Jag kommer dra mig ur den här diskussionen nu, det har gått alldeles för långt när man börjar prata om anmälningar till soc. Jag vill tacka er som har kommit med förslag på hur vi ska gå vidare. Vi kommer inte att förbjuda farmor att träffa sonen. Till er andra hoppas jag era barn slipper ett liv med övervikt och ev följdsjukdomar, för deras skull.

Jag förstår dig, anonym, jag gillar inte heller de förtäckta hoten i tråden. Nu är mina barn vuxna mellan 20-32 år och normalviktiga, för att inte säga pinniga om flickorna i alla fall. Jag är övertygad om att du vill din sons bästa och tror det löser sig för er. Varma kramar.
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler