• Monkii

svärmor struntar i våra regler

Jag tycker inte alls att du är strikt. Som barn fick jag bara lördagsgodis och väldigt sällan fika. Jag har alltid haft sunda vanor och aldrig känt sötsug eller behövt smälla i mig extra socker när det finns. Men det var heller aldrig diskussion om godis och kakor hos oss. Har man en släkting som alltid bjuder och trugar är det såklart jobbigt för barnet att inte få och när föräldrarna säger nej och farmor trugar så hamnar ju barnet i centrum av den konflikten. Bättre då att farmor lär sig sluta bjuda. För övrigt fattar jag inte varför äldre alltid måste ställa fram kakfatet. Är det deras enda sätt att få uppskattning?

• Monkii

Man förstår ju varför så många ungar är feta när man läser den här tråden.

Född på 70talet och vet bara ett fåtal som fick äta hur mycket godis de ville då. Det var ovanligt med feta barn!

• Monkii
    Anonym (anonym 2) skrev 2015-03-31 22:24:35 följande:

Äter ni ketchup till maten så får barnet i sig väldigt mycket socker i princip all mat som inte lagas från grunden har socker i sig, något så enkelt som vanligt skinkpålägg och leverpastej innehåller mycket socker fast de flesta nog inte tänker på detta i de flesta charkvaror, hel och -halvfabrikat tillsätts socker som smakförstärkare.

det är ingen här som säger att barn inte ska äta något socker alls. Seriöst, ketchup som exempel?
  • Monkii
    spillerkillern skrev 2015-04-01 15:31:29 följande:

Nej du behöver inte bara otrevlig för att jag ställer en fråga direkt till TS. Nu gäller det inte ALLA, det är FARMOR det gäller och antar att hon är  inte den enda i bekantskapskretsen. Jag undrar vem som egentligen tappat fattningsförmågan och blir upprörd för en fråga till en annan användare.

Uppenbarligen handlar tråden om den enda personen som inte accepterar ts regler utan kommer springande med tårta när man tackat nej till kakor.
  • Monkii
    spillerkillern skrev 2015-04-01 17:27:19 följande:

Men det verkar ju vara ok annars med kakor och godis hemma, men specifikt svärmor har restriktioner. Vi vet hur mycket det betyder för farmor och mormor att bjussa på sötsaker, därför drar vi in på sådant hemma och unnar far- och morföräldrarna glädjen att bjuda på godsaker.

Du verkar ha missat poängen helt. Ts vill fika med sitt barn. Ts vill ge lördagsgodis. Andra släktingar vill fika med ts barn. Ts försöker fördela fikatillfällena mellan alla, inte hindra just farmor från att ha kul.
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler