Inlägg från: spillerkillern |Visa alla inlägg
  • spillerkillern

svärmor struntar i våra regler

Anonym (Fembarnsmamma) skrev 2015-03-31 10:31:52 följande:
    Håller med. Pojkens farmor kommer inte att finnas med i hela hans liv men minnet av en underbar farmor kommer han att bära med sig resten av livet. Nu för tiden har det blivit en sockerhets utan dess like och man beter sig som om man skulle servera barn rent heroin. Tänk bara på när vi var barn; vi drack saft och åt bullar, O'boy med mängder av socker i, skogsholmslimpa som är söt som fikabröd mm. Men vi rörde på oss mer, vi hade inga dataspel. Min farmor är ett av mina ljusaste barndomsminnen. Bjud farmor på tårta nästa gång och var tacksamma att hon finns för barnbarnet. Barn kan faktiskt skilja på föräldrarnas regler och mor-och farföräldrars regler.
    Jag har dom minnena av farmor och mormor, fick kakor och saft när jag hälsade på ett par gånger i veckan. Drack oboy och tjärnmjölkslimpa både till kvällsfika och ibland även til frukost. Jag har aldrig varit överviktig, aldrig haft problem med tänder eller blivit diabetiker :)
  • spillerkillern
    Anonym (farmor) skrev 2015-03-31 12:50:16 följande:
    jöses,nu blev jag sugen på varm oboy och skogaholmslimpa:)
    Det va mums filibabba i pulkabacken nä man va liten :)
    Fy på dig att skriva så :P
    Man växer nog aldrig ifrån det goda med det, tror jag :)
    Ja visst var det härliga tider :)

Undrar om det har att göra med att vi var mer i rörelse när vi var små än vad många barn är idag som det har blivit så strikt med vad dom stoppar i sig?
  • spillerkillern
    tankfull skrev 2015-03-31 13:23:04 följande:
    Ja, en del barn rör inte sig så mycket. Men numera finns det dessutom lösgodis i mängder i många butiker och färre föräldrar lagar rotmos och fläsklägg - det blir mycket mera pasta och halvfabrikat som innehåller mer socker, fett och salt. Då kan det ju vara en bra idé att försöka tänka lite på kosten så att barnen mår bra.
    Det verkar ju inte som ts barn är hos farmor dagligen, då får föräldrarna snarare se till att inte laga så mycket halvfabrikat eller handla så mycket lösviktsgodis. Sen fredagsmys blev "uppfunnet" för inte alls så länge sedan, mest pga chipsreklam och därefter verkar det höra till att det ska vara chips på fredag och godis på lördag. Jag tror på att äta sunt och varierat genom veckorna, så gör det inte så stor skillnad om farmor sticker åt dom någon kaka emellanåt.
  • spillerkillern
    CissiJissi skrev 2015-03-31 13:32:01 följande:

Jag hade nog hållit med farmorns son i det här fallet, kan hon inte följa era regler för något så viktigt som vad barnets kropp ska växa och utvecklas på - då kan hon inte visas förtroendet att ha honom själv. Sjukt att inte respektera föräldrarna, vad är det frågan om? Maktbegär? Alzheimers? Hon tar inte sitt ansvar och beter sig inte som en bra vuxen ledare runt 9-åringen. Dåliga vanor och för många undantag och problem kring mat kan verkligen förstöra liv.

Hur får du detta till Alzheimers?
  • spillerkillern
    tankfull skrev 2015-03-31 13:48:43 följande:
    Nej, de är inte hos farmodern dagligen men som TS har förklarat ett antal gånger nu så träffar de andra människor också som vill fika och då blir det för mycket.
    Vi har lite fredagsgott, lördagsgodis och äter fikar gärna på söndagar - redan där är det tre av veckans sju dagar som det blir mycket sött! Jag förstår tanken med att begränsa fikandet. Tänk vad speciellt det var med lördagsgodis då jag var liten! Något att verkligen se fram emot.
    För andra kan det vara mysigt att fika med farmor och umgås, också något att se fram emot.
  • spillerkillern
    tankfull skrev 2015-03-31 14:21:16 följande:
    Ja, och man kan ju omöjligt träffa farmor UTAN ATT FIKA VARJE GÅNG!!! Varför finns det inget mellanting hos folk på FL? Det heter gång på gång att det inte är så farligt om farmor "sticker till en kaka nån gång" trots att TS förklarat att detta inte är problemet. Nu ger jag i alla fall upp diskussionen. Det finns många som övergöder sina barn i vissa kulturer och jag kan inte se något positivt med detta, men var och en blir salig på sin tro.
    Man behöver heller inte ha fredagsgott, lördagsgodis och fika på söndagarna  så som du själv lever, varför missunna farmor att ge något gott istället? Du behöver inte skrika eller bli upprörd, försök att se saker från olika infallsvinklar.
  • spillerkillern
    tankfull skrev 2015-03-31 15:47:39 följande:
    Det är inte jag som är TS, det är inte jag som har en farmor som ger mitt barn en massa godis varje gång vi ses så vad har mina egna vanor med saken att göra överhuvudtaget? Jag blir upprörd för att TS har förklarat samma sak hundra gånger och folk vägrar fatta vad hon säger!
    jag hänvisade till ditt tidigare inlägg.. jag fattar vad honts säger, men jag håller inte med, det känns som dubbelmoral att ge barn fredagsmys, lördagsgodis, oboy då och då som jag sett ts skriva i ett inlägg, men att farmor ger fika några gånger är respektlöst enligt ts. Så har jag förstått det hela.
  • spillerkillern
    CissiJissi skrev 2015-03-31 17:00:23 följande:
    Läste du mitt inlägg och fick det till att jag menar farmodern har alzheimers??:)

Jag skrev en fråga, "vad är det frågan om?", och sedan "maktbegär? Alzheimers?".

Förtydligande: varför gör farmodern så? försöker hon påverka och ha makt i situationen i sån grad att hon vägrar lyssna på föräldrarnas regler? eller har hon blivit så glömsk och gammal att hennes minne helt enkelt inte räcker till - därför gör hon fel igen och igen?

Om min text verkligen var så svårläst får jag ju beklaga för det :)
    ja du gjorde en sådan antydan då eftersom du nämnde det, annars skulle du ju inte tagit upp det överhuvudtaget
  • spillerkillern
    Anonym (va?) skrev 2015-03-31 17:01:21 följande:
    ehh, nej...

Det som är respektlöst är att farmor struntar i en enkel regel som kommunicerats flera gånger.

Och att dessutom erbjuda barnet annan mat att ta hem för att han inte gillar det som serveras hemma är bortom respektlöst...
    jag förstår den synpunkten, men varför ge sina barn socker, ibland själva flera gånger i veckan, men anser att det är respektlöst när farmor ger fika, det är dubbelmoral i klartext
  • spillerkillern
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 21:08:57 följande:
    Precis vad jag också har tänkt. Barnfetma och barndiabetes ökar hela tiden och det pga att man äter mer hel och halvfabrikat och socker. Det är ingen raketforskning att förstå det. Men fortsätt mata era barn till döds, det tänker iaf inte jag göra. Och jag tänker inte acceptera att hans farmor gör det
    men du ger ju barnen socker själv? är det någon annan dispyt med farmor som har mynnat ut till detta?
  • spillerkillern
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-31 21:46:39 följande:
    Ja men på en mer normal nivå än 90% av er här inne. Vi lagar allt som oftast mat från grunden, han får lördagsgodis och fika någon gång ibland. Sen går han på kalas när han blir bjuden och högtider firas också med godsaker. Men era barn springer ju från ena hushållet till det andra och käkar glass efter skolan. I vårat område frågar man föräldrarna innan man ger någon annans barn glass. Jag håller fortfarande fast vid att vi gör rätt i att inte tillåta socker varje dag, vi kommer inte ändra på något.
    näedu, mitt barn går hem och äter mellis, ändera hårdbrödmacka eller frukt. Hos mormor får han äta glass och bullar, han är där någon dag varje vecka. Men jag tycker bara de låter knepigt att förbjuda farmor att ge han fika pga socker när ni ger honom socker själva. Han kanske inte förstår än, men han kan ju börja fundera varför han får äta godis, fika ibland och varm oboy när ni är med, men inte hos farmor, särskilt om jag nu uppfattat rätt inte är hos farmor varje dag.
  • spillerkillern
    tankfull skrev 2015-04-01 08:22:03 följande:
    Jag brukar inte fråga folk om de är trögfattade men i ditt fall måste jag nästan utgå ifrån att det är något som inte stämmer med fattningsförmågan? Hur kan du inte ha fattat TS poäng vid det här laget? Att det blir sammantaget för mycket socker om ALLA de vill umgås med ska bjuda på gofika? Och att farmor gärna får bjuda på nåt gott IBLAND men inte ALLTID?
    Nej du behöver inte bara otrevlig för att jag ställer en fråga direkt till TS. Nu gäller det inte ALLA, det är FARMOR det gäller och antar att hon är  inte den enda i bekantskapskretsen. Jag undrar vem som egentligen tappat fattningsförmågan och blir upprörd för en fråga till en annan användare.
  • spillerkillern
    Monkii skrev 2015-04-01 17:13:30 följande:
    Uppenbarligen handlar tråden om den enda personen som inte accepterar ts regler utan kommer springande med tårta när man tackat nej till kakor.
    Men det verkar ju vara ok annars med kakor och godis hemma, men specifikt svärmor har restriktioner. Vi vet hur mycket det betyder för farmor och mormor att bjussa på sötsaker, därför drar vi in på sådant hemma och unnar far- och morföräldrarna glädjen att bjuda på godsaker.
Svar på tråden svärmor struntar i våra regler