• Schatz81

FET/IVF 2015 Maj

Nu äntligen kan även jag hoppa in i en IVF-tråd! 

Efter att jag och min sambo har försökt i två år genomgick vi en undersökning i höstas. Jag har lågt AMH och lågt progesteron och min sambo få spermier, som heller inte är så rörliga. Den 27 april ska vi äntligen till Akademiska i Uppsala för genomgång av behandling och kommer väl igång med vårt första IVF + ICSI i maj.

Håller tummarna och hoppas på många plus i den här tråden!

• Schatz81

Tack Bergamott83 och Gweny :)
    Ja, jag är bara glad om vi får komma igång innan de har sommaruppehåll. Men jag är positiv! Än så länge :)

• Schatz81
    Grodisgroda skrev 2015-04-09 19:43:36 följande:

Tack för välkomnandet!

Ni verkar igång med en del, både FET och färskförsök (ord som jag nästan nyligen lärt mig!) :) Själv går man bara å väntar på att få spraya :)

Men Schatz81 var väl också förstagångs IVF?

Stämmer bra det. Jag har inte ens haft mitt första möte och vet inte exakt hur behandlingen kommer att se ut. 27 april ser allt nog lite klarare ut :)
  • Schatz81

Hej!

Idag var vi äntligen på vårt första besök på Akademiska i Uppsala. Åtta fina äggblåsor i höger äggstock och mycket bra slemhinna. Den vänstra gömde sig bakom en tarm så den kunde läkaren inte se, men hon sa att det såg bra ut och överensstämde INTE med mitt AMH-värde, som låg på 0,7 för fem månader sedan. Hon menade att jag snarare har 2 i värde att döma av antalet blåsor.

Jag fick Gonal-F 200 enheter som jag ska ta "2a eller 3e mensdag". Får man själv välja om man vill ta 2a eller 3e?

Nu till ett litet problem. Jag vet inte om vi kan köra igång i maj eftersom det KAN hända att jag måste på UL just då vi är på weekendresa till Berlin. Haha oh the irony! Om jag har tur får jag mensen den 6 maj eller tidigare. 7e eller senare är det kört eftersom enligt mina beräkningar ska jag då komma på koll den 14-15 maj (7-8 sprutdag) och då är vi som sagt i Berlin. Hur strikt är det att man just kommer dit 7-8 sprutdag? 

Jag kanske för min egen skull borde rikta in mig på att vi kör igång i juni istället (BM 1 juni) men då kanske man inte hinner med innan de stänger för sommaren. Snark...

• Schatz81
    Mysan10 skrev 2015-04-27 17:51:59 följande:

Vad kul att vi är många som ligger ungefär lika! Började också spraya förra veckan och preliminärt äp v 21.

Tänkte tipsa om ett radioprogram om ni inte redan lyssnat på det, Klara Zimmergrens sommarprogram i P1, finns på sr.se Sjukt bra program, skrattade och grät när jag lyssnade på det! :)

Och ivfpodden är ju också jättebra såklart! Brukar ladda ner och lyssna när jag är ute och går :)

Tack för tipset om podden! Klara Zimmergrens program minns jag att jag lyssnade på live en solig sommardag solandes i gräset för två(?) år sedan, men ska lyssna på det igen. Såååå bra!
  • Schatz81
    Mysan10 skrev 2015-04-29 10:56:22 följande:
    Har aldrig tagit några sprutor (ska göra första ivf) så jag kan nog inte svara på dina frågor men jag tycker du ska ringa kliniken när mensen kommer och höra med dom om ni kan göra ett försök denna månaden eller om dom tycker att ni ska vänta. Men hoppas att ni kan köra igång nu i maj!

Hej och tack för ditt svar! 

Jag tänker nog göra precis så och ska iväg idag för att hämta ut Gonal-F och det andra och sedan hålla tummarna stenhårt för att mensen kommer igång den 6e, som för övrigt är min födelsedag. Inte alltid man önskar mens till sin födelsedag haha.

Hoppas att du får göra ÄP vecka 21! 

• Schatz81
    Gina43 skrev 2015-04-30 11:23:16 följande:
    Hoppar in i tråden och svarar på några av dina frågor. Du ringer kliniken när du får mens (alltså börjar blöda färskt blod) och då talar de om för dig om du får börja behandlingen och på vilken dag (dag 2 eller 3). De kan säkert boka in UL dag 6 och 9. Dag 8 brukar man annars ställa in/justera dosen samt bestämma dag för äggplock. Kliniken kan säkert lösa det åt dig.
    Tack så mycket Gina för ditt svar. Då borde det nog inte vara några problem Glad

Vart i behandlingen är du?
Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj