• faith88

FET/IVF 2015 Maj

Hej allihopa!

Hade äggplock idag.. har kört på det långa protokollet denna gången och man är rädd att jag har blivit överstimulerad.. hur många ägg har ni fått ut och efter hur många försök fick ni ert första +?

• faith88

Hej!

Jag har fikat och varit med på ett möte efteråt (sjukt nog). Men jag var helt yr och hade svårt att hålla ögonen öppna..somnade direkt när jag kom hem. Idag har jag haft lite ont och varit svullen om magen.. Oj! Gud vad många ägg :D måste ju kännas kanon det. Här fick vi ut 14 ägg. 8 av dessa gick vidare. Vi kör ju på Icsi med.. återföring på lördag.

iaeh skrev 2015-05-07 23:02:02 följande:

Hej! Jag hade mitt första äggplock idag, dom var lite oroliga för överstimulering hos mig med. Jag ska vara observant i helgen och se hur mitt hälsotillstånd ser ut. Hur mår du efter utplock? Jag mådde skit efteråt och fick stanna kvar en timme längre. Nu är jag mörbultad men en mer överkomlig smärta. Vi fick ut 25 ägg. hur många fick ni?

• faith88

Hej allesammans!

Hade återföringen i onsdags. Av 8 befruktade ägg hade bara ett fortsatt att dela sig. Kändes så tungt när dem sa det. Plus att skärmen inte funkade så vi kunde inte se själva isättningen av vårt embryo.

Detta var vårt sista "gratis" försök dessutom.

Känner att man vill skita i allt emellanåt.. men det är ganska svårt när man ser gravida lyckliga bekanta omkring sig hela tiden.. :(

• faith88

Glömde fråga...

Hur är ni efter återföringen? Ni som plussat... var ni extra försiktiga?? Behöver alla råd som finns just nu ? <3

• faith88
    Liil skrev 2015-05-13 11:00:10 följande:

Tyvärr så har de flesta av oss flera misslyckanden bakom oss. VI är alla så otroligt starka som gång på gång orkar att resa oss och fortsätta. Kämpigt att kastas mellan hopp och förtvivlan, det måste vara det absolut jobbigaste och det som är allra mest psykiskt påfrestande i allt detta. 

Då när jag upplever att det är som jobbigast är ruvartiden, den är rent ut sagt ett helvete. 

Idag 2 rd med ett 5-dagars blastocyst, de andra 2 som dom hoppades kunna frysa igår gick ej så nu sitter vi här med en liten hopplöshet i allt detta. Känns som ännu ett misslyckande, hade känts så bra med ett eller två i frysen som ett plus.

Detta är vårt 3:e ivf försök, om det kändes tungt de andra gångerna vad kommer det inte kännas om man skulle misslyckas i detta?  Törs knappt tänka tanken. 

Vi är ALLA här inne riktiga kämpar!

5 dagars blastocyst är ju ändå ett ganska stort hopp! Jag fick ett 2- dagars..

Det sol är mest oroväckande för min del är att läkarna är så dåliga på att förklara.. det känns som allt sker per automatik. Hade man fått lite förklaringar på varför saker blir som dem blir hade man ändå fått bekräftelse och försökt påverka oddsen på nåt sätt..

Vi är alla kämpar och det är så skönt att man kan dela tankar och erfarenheter med andra Här inne
  • faith88
    Liil skrev 2015-05-13 11:26:32 följande:

Jag tänkte tills idag att vad bra med ett 5-dagars tillbaka, att det var ett plus på got vis. Men, det finns oftast ett men, nu när inte de anda klarade sig att bli frysta igår på dag 6 så får jag tanken att det vi fick tillbaka har stannat upp de med. Vet att hoppet inte är helt ute men det bara känns lite mindre hoppfullt. 

Ska såklart försöka vara glad över det som jag nu ruvar på även om det känns svårt. 

Jag förstår precis vad du menar.. och dessvärre är det samma sak för mig mig. Mina klarade sig ju inte ens mer än 2 dagar. Förutom den jag fick tillbaka.

Förra Icsi försöket fick jag ingenting tillbaka. Gången innan det hade jag till och med fått tillbaka ett 6 dagars som höll på att kläckas..
  • faith88

Hej!

Fick min mens i morse. Misstänkte att något var på G igårkväll.. så nu har vi inga gratis - försök kvar. Känns väldigt hopplöst! Har försökt bli gravida i 4 år nu. Under denna tid har man alltid fokuserat på mig (pcos). Men när vi kom till ivf kliniken pratade dem mest om min mans situation. Något vi inte kände till. Tydligen var hans sperma kvalité något nedsatt. Rörligheten var här ett litet problem. Dock långt ifrån något allvarligt menade dem på.

Nu.. sista behandling fick vi ett sammanfattning av vår behandling. Där de hade skrivit "manlig faktor" och några siffror som jag sedan googlade. Där stod det "kvinnlig inferilitet som följd av manlig faktor".

Vi har ju kört ICSI hela tiden dessa 3 försök. Men det gör ont i mig att dem inte tar sig tiden att diskutera detta med oss. Vi MÅSTE ju veta vad som händer.

Nu är jag som ni kanske förstår lite allmänt nedstämd. Vet inte riktigt hur vi gör...

Kram på er alla. Hoppas verkligen ni lyckas bli gravida!

• faith88

Tack snälla för all omtanke!

Det är verkligen trist med all brist på information när man redan känner sig så vilse och "liten" i hela denna ivf färd. Jag genomgår mina behandlingar i Malmö (rmc). Nu har vi som sagt inga gratis försö kvar. Och man får ju inte fler än ett embryo tillbaka. Vi funderar på att fortsätta kämpa men utomlands framöver.. men det är klart. Hittar man någon bra klinik som den du beskrev kan man ju alltid ge det ett försök...

utandig skrev 2015-05-21 17:46:28 följande:

Usch , jag känner verkligen med dig :( vi har ett försök kvar och jag funderade precis över det du skriver. Dem har sagt att det ej är någonting fel på min man. Men det var mycket långt ifrån utredning till behandling, faktiskt nästan två år. så när vi skulle göra vår första sent i höstas så va det lite lågt antal så de blev icsi. när vi sedan gjorde vår andra behandling nyligen så gjorde dem också icsi utan att säga någonting till oss. Jag blev rätt paff och frågade varför man valt att göra detta utan att prata med oss. Och så sa dem att spermierna vid andra gången var jätte fina men att dem ändå valt att göra icsi. Man undrar ju faktiskt. Vart bor du? jag har hört så mycket gott om linnekliniken nämligen, bra pris och jätte snälla sägs det och dem har hög % av lyckade behandlingar. Stort lycka till önskar jag dig verkligen. 

• faith88

Tack snälla för all omtanke och alla positiva idéer! Det är välbehövligt!

Ja du.. long story. Har varit en riktig berg och dalbana, allt mellan hopp och förtvivlan. Men just när man bestämmer sig för att ge upp så finns det alltid någon som bevisar motsatsen. Idag var jag verkligen ledsen. Grät i mängder. Men sen läste jag ditt inlägg och såg att du lyckats! Du har en son som du fått genom denna resa. Vilket glädjer mig så oerhört mycket!!! Det får även mig att tänka att en dag ... så kommer det ske.

Jag önskar verkligen du blir gravid snarast! Ska ta till mig alla idéer nu till sommaren. Gjorde du något särskilt första gången när du lyckades? Och vilka bakomliggande orsaker ligger bakom er "inferilitet"?

Vilken klinik vände ni er till?

Kramar :)

Gina43 skrev 2015-05-21 10:30:38 följande:

Jag förstår att du är besviken. Jag delar din besvikelse. Fick också mens imorse. Nytt försök i aug/sep hoppas jag. Har inget i frysen. Nu är det bara att aktivera sina "stötdämpare". Engagera sig i något nytt som ger energi och som fyller på depåerna.

Vi kämpade också i fyra år. När vi sedan fick beskedet att vi behövde IVF för att få barn gick vi privat direkt (hade inte tid att vänta) och fick en son. Nu misslyckas vi med syskonförsök. Trodde att det skulle vara lättare denna gången eftersom vi redan har fått ett barn, men jag hade grymt fel. Det är lika jobbigt varje gång.

Tråkigt att man inte pratat mer med er. Att man gör ICSI kommer ju av manlig faktor. Vad underligt att man inte diskuterat det med er. Tyvärr är det väl så rent generellt i den offentliga vården att man pratar över huvudet på den som får vård.

Jag tycker att ni ska göra som vi! Rada upp lite sommarnöjen, njut av att inte vara gravid nu i sommar (och slipper oroa dig över tidigt missfall). Ut på cykeltur, dricka rosé på altanen/balkongen/uteserveringen, ha sex utan tanke på att skaffa barn osv. Ta nya tag efter sommaren. Skrapa fram till ett 3-pack, välj en riktigt bra klinik som pratar med er och hoppas på ett vårbarn istället! Kram på dig också!

Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj